Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N3)

Sylabus przedmiotu Nauka i etos nauczyciela akademickiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Nauka i etos nauczyciela akademickiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu filozofii, etyki i metodologii nauk.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.2
T-K-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.2
T-K-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.2
T-K-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.2
T-K-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2Zapoznanie się z literatura przedmiotu konwersatoriów.30
A-K-3Przygotowanie wystąpień i tekstów do dyskusji.18
A-K-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
S-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-N-A16_W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
ZO_3A_W07C-1T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-N-A16_U01
Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
ZO_3A_U05C-1T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-2M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_3A_D-N-A16_K01
W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
ZO_3A_K07, ZO_3A_K04C-1T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-3, T-K-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-N-A16_W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-N-A16_U01
Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
2,0
3,0Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_3A_D-N-A16_K01
W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
2,0
3,0Przejawia podstawowe kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wartości akademickie a jakość kształcenia i badań naukowych. Relacje pomiędzy aksjologicznym i proceduralnym podejściem do pracy akademickiej, projekt badawczy KBN: KBN 1 H01A 01728., 2011
  2. Akademicki kodeks wartości, przyjęty na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 25 czerwca 2003 r., 2003
  3. Dobre praktyki w szkołach wyższych, Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Paszewski, Ludzie nauki w polityce, Nauka nr 3/2010, 2010
  2. Jan Hartman, Mistrzu gdzie jesteś, wykład przedstawiony podczas konferencji ''Wyprawka dla nauczyciela'' (zorganizowanej wspólnie przez ''Gazetę Wyborczą'' i Wydawnictwo OPERON), 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.2
T-K-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.2
T-K-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.2
T-K-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.2
T-K-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach10
A-K-2Zapoznanie się z literatura przedmiotu konwersatoriów.30
A-K-3Przygotowanie wystąpień i tekstów do dyskusji.18
A-K-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-N-A16_W01Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_W07ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej; zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-K-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-K-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-K-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-K-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-K-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-1wykład konwersatoryjny
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-N-A16_U01Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_U05ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wynikających z pracy ze zwierzętami, kierując się przy tym zasadami etycznymi
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-K-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-K-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-K-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-K-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-K-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_3A_D-N-A16_K01W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZO_3A_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
ZO_3A_K04posiada pogłębione przekonanie o wadze profesjonalnego zachowania i przestrzegania zasad etyki zawodowej; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-K-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-K-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-K-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-K-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-K-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przejawia podstawowe kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0