Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie przestrzeni rolniczej w świetle programów rolno-środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie przestrzeni rolniczej w świetle programów rolno-środowiskowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, matematyki i innych przedmiotów na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki przestrzennej w zakresie rolnictwa - programy rolno -środowiskowe

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przywracanie walorów lub utrzymanie stanu cennych siedlisk użytkowanych rolniczo oraz zachowanie różnorodności biologicznej na obszarach wiejskich. Promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania. Odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód. Ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych.5
T-A-2Omówienie 9 pakietów rolno-środowiskowych wraz z ich wariantami, podstawy prawne, kryteria dostępu i możliwości uzyskania dofinansowania.5
10
wykłady
T-W-1Podstawowe treści związane z zarządzaniem środowiskiem. Przestrzeń i walory przyrodnicze jako zasoby coraz bardziej limitowane.5
T-W-2Obecne i przyszłe korzyści z gospodarki przestrzenią zgodnej z przyrodniczymi uwarunkowaniami oraz argumentacja dla takich rozwiązań przestrzennych, konieczność ochrony zasobów i walorów przyrody przed niewłaściwym zagospodarowaniem, nieodwracalne skutki błędnych decyzji przestrzennych.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-3_W01
zna programy rolno-środowiskowe, posiada teoretyczną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej w rolnictwie
RWZR_10-_W01C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-3_U01
potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem oraz gospodarowanie przestrzenią rolniczą z wymogami stawianymi przez programy rolno-środowiskowe
RWZR_10-_U03C-1T-A-2, T-A-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-3_K01
posiada kompetencje z zakresu spełniania kryteriów dostępu i aplikowania o środki finansowe z programów rolno-środowiskowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc;
RWZR_10-_K01C-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-3_W01
zna programy rolno-środowiskowe, posiada teoretyczną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej w rolnictwie
2,0
3,0Student zna podstawowe założenia programów rolno-środowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-3_U01
potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem oraz gospodarowanie przestrzenią rolniczą z wymogami stawianymi przez programy rolno-środowiskowe
2,0
3,0Student potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem z gospodarowaniem przestrzenią rolniczą w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-3_K01
posiada kompetencje z zakresu spełniania kryteriów dostępu i aplikowania o środki finansowe z programów rolno-środowiskowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc;
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu programów rolno-środowiskowych i aplikowania o środki finansowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Słysz K., Węglowski M., Wierzchowski M., Zastawniak B., Zgud K., Vademecum gospodarki przestrzennej, Inst. Rozwoju Miast, Kraków, 2005
  2. Ryńska E.D., Środowiskowe uwarunkowania procesu inwestycyjnego, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Programy rolnośrodowiskowe – podstawy prawne, dokumentacje itp., Ministerstwo Rolnictwa, ARiMR, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Poskrobko B., Zarządzanie środowiskiem – teraźniejszość i przyszłość, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przywracanie walorów lub utrzymanie stanu cennych siedlisk użytkowanych rolniczo oraz zachowanie różnorodności biologicznej na obszarach wiejskich. Promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania. Odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód. Ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych.5
T-A-2Omówienie 9 pakietów rolno-środowiskowych wraz z ich wariantami, podstawy prawne, kryteria dostępu i możliwości uzyskania dofinansowania.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe treści związane z zarządzaniem środowiskiem. Przestrzeń i walory przyrodnicze jako zasoby coraz bardziej limitowane.5
T-W-2Obecne i przyszłe korzyści z gospodarki przestrzenią zgodnej z przyrodniczymi uwarunkowaniami oraz argumentacja dla takich rozwiązań przestrzennych, konieczność ochrony zasobów i walorów przyrody przed niewłaściwym zagospodarowaniem, nieodwracalne skutki błędnych decyzji przestrzennych.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-3_W01zna programy rolno-środowiskowe, posiada teoretyczną wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej w rolnictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki przestrzennej w zakresie rolnictwa - programy rolno -środowiskowe
Treści programoweT-A-1Przywracanie walorów lub utrzymanie stanu cennych siedlisk użytkowanych rolniczo oraz zachowanie różnorodności biologicznej na obszarach wiejskich. Promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania. Odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód. Ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych.
T-W-1Podstawowe treści związane z zarządzaniem środowiskiem. Przestrzeń i walory przyrodnicze jako zasoby coraz bardziej limitowane.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe założenia programów rolno-środowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-3_U01potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem oraz gospodarowanie przestrzenią rolniczą z wymogami stawianymi przez programy rolno-środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U03samodzielnie analizuje podstawy ekonomicznie efektywnego chowu zwierząt, z zachowaniem zasad dobrostanu i ochrony środowiska, zna programy rolno-środowiskowe,
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki przestrzennej w zakresie rolnictwa - programy rolno -środowiskowe
Treści programoweT-A-2Omówienie 9 pakietów rolno-środowiskowych wraz z ich wariantami, podstawy prawne, kryteria dostępu i możliwości uzyskania dofinansowania.
T-A-1Przywracanie walorów lub utrzymanie stanu cennych siedlisk użytkowanych rolniczo oraz zachowanie różnorodności biologicznej na obszarach wiejskich. Promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania. Odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód. Ochrona zagrożonych lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych.
T-W-2Obecne i przyszłe korzyści z gospodarki przestrzenią zgodnej z przyrodniczymi uwarunkowaniami oraz argumentacja dla takich rozwiązań przestrzennych, konieczność ochrony zasobów i walorów przyrody przed niewłaściwym zagospodarowaniem, nieodwracalne skutki błędnych decyzji przestrzennych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi połączyć zarządzanie środowiskiem z gospodarowaniem przestrzenią rolniczą w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-3_K01posiada kompetencje z zakresu spełniania kryteriów dostępu i aplikowania o środki finansowe z programów rolno-środowiskowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki przestrzennej w zakresie rolnictwa - programy rolno -środowiskowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu programów rolno-środowiskowych i aplikowania o środki finansowe
3,5
4,0
4,5
5,0