Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Nowe trendy w produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Nowe trendy w produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 26,0 ECTS (formy) 26,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 7,00,50zaliczenie
wykładyW1 25 6,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 6,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 7,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła5
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.5
T-A-3Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.5
T-A-4Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.5
T-A-5Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.5
25
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pozyskiwania: wosku, obnózy pyłkowych, pierzgi i mleczka pszczelego. Porównanie opłacalnosci pozyskiwanych produktów w zaleznosci od wielkosci pasieki.5
T-A-2Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.10
T-A-3Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.5
T-A-4Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat.10
30
wykłady
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie5
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.5
T-W-3Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.5
T-W-4Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.5
T-W-5Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.5
25
wykłady
T-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.10
T-W-2Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.5
T-W-3Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych sztucznie unasienianych matek pszczelich.5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury130
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia55
210
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury120
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu60
210
wykłady
A-W-1Obecność na zajęciach25
A-W-2Studiowanie literatury105
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu50
180
wykłady
A-W-1Obecność na zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury105
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu55
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W01
umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
RWZR_10-_W01C-1T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W02
zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
RWZR_10-_W01C-1T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-1
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W03
zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich
RWZR_10-_W01C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U01
rozróżnia podstawowe rasy zwierząt hodowanych w Polsce z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji, potrafi określić główne kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich, cechy wpływające na ich wartość użytkową;
RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U01C-1T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-A-4M-1, M-2S-1
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U02
słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.
RWZR_10-_U01C-1T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-3M-1, M-2S-1
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U03
słuchacz zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich, potrafi ocenić programy profilaktyczne oraz wybrać najbardziej optymalny program dla hodowli.
RWZR_10-_U02C-1T-A-4, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-2_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska;
RWZR_10-_K02C-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W01
umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
2,0
3,0umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W02
zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
2,0
3,0zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
RWZR_10A_PD-RWZR-2_W03
zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki weterynaryjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U01
rozróżnia podstawowe rasy zwierząt hodowanych w Polsce z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji, potrafi określić główne kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich, cechy wpływające na ich wartość użytkową;
2,0
3,0Student potrafi wyróżnić podstawowe kierunki użytkowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U02
słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.
2,0
3,0Student zna podstawy funkcjonowania układu rozrodczego
3,5
4,0
4,5
5,0
RWZR_10A_PD-RWZR-2_U03
słuchacz zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich, potrafi ocenić programy profilaktyczne oraz wybrać najbardziej optymalny program dla hodowli.
2,0
3,0Student potrafi ocenić podstawowe programy profilaktyczne stosowane w hodowli
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD-RWZR-2_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska;
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Litwińczuk Z., Hodowla i użytkowanie bydła, PWRiL, Warszawa, 2005
  2. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, Wyd. ART. Olsztyn, Olsztyn, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła5
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.5
T-A-3Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.5
T-A-4Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.5
T-A-5Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.5
25

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pozyskiwania: wosku, obnózy pyłkowych, pierzgi i mleczka pszczelego. Porównanie opłacalnosci pozyskiwanych produktów w zaleznosci od wielkosci pasieki.5
T-A-2Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.10
T-A-3Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.5
T-A-4Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie5
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.5
T-W-3Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.5
T-W-4Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.5
T-W-5Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.10
T-W-2Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.5
T-W-3Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych sztucznie unasienianych matek pszczelich.5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury130
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia55
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury120
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu60
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na zajęciach25
A-W-2Studiowanie literatury105
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu50
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury105
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu55
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_W01umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie
T-A-3Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.
T-A-4Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat.
T-A-3Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.
T-A-5Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.
T-A-4Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.
T-W-4Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_W02zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-2Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.
T-A-4Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli zwierząt i specyfikę rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_W03zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła
T-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki weterynaryjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_U01rozróżnia podstawowe rasy zwierząt hodowanych w Polsce z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji, potrafi określić główne kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich, cechy wpływające na ich wartość użytkową;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U03samodzielnie analizuje podstawy ekonomicznie efektywnego chowu zwierząt, z zachowaniem zasad dobrostanu i ochrony środowiska, zna programy rolno-środowiskowe,
RWZR_10-_U01rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii i zootechniki w rolnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-2Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.
T-W-4Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.
T-A-3Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.
T-W-3Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych sztucznie unasienianych matek pszczelich.
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.
T-A-3Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.
T-A-5Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.
T-W-3Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.
T-A-1Metody pozyskiwania: wosku, obnózy pyłkowych, pierzgi i mleczka pszczelego. Porównanie opłacalnosci pozyskiwanych produktów w zaleznosci od wielkosci pasieki.
T-W-5Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie
T-A-4Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyróżnić podstawowe kierunki użytkowania zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_U02słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U01rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii i zootechniki w rolnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-2Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich.
T-A-4Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat.
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła
T-W-3Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych sztucznie unasienianych matek pszczelich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy funkcjonowania układu rozrodczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_U03słuchacz zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich, potrafi ocenić programy profilaktyczne oraz wybrać najbardziej optymalny program dla hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-4Praktyczne zapoznanie sie z hodowla wybranych gatunków zwierzat.
T-W-1Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić podstawowe programy profilaktyczne stosowane w hodowli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRWZR_10A_PD-RWZR-2_K01prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K02prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0