Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Genetic responses to environmental change:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetic responses to environmental change
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00egzamin
laboratoriaL3 10 1,00,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-4Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.2
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).4
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.2
T-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.2
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.2
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.2
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.2
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.2
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.2
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.2
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.3
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.2
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.2
T-W-14Pisemne zaliczenie przedmiotu.1
30
laboratoria
0
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywny udział studenta w konwersatoriach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki konwersatoriów30
A-W-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć.15
A-W-4Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia przedmiotu.15
90
laboratoria
0
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
BT_2A_W01, BT_2A_W14, BT_2A_W16R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-4, S-5
BT_2A_??_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-2T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-4, S-5
BT_2A_??_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U07C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-3T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
BT_2A_??_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
BT_2A_K01, BT_2A_K07R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_2A_??_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_??_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BT_2A_??_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  2. Pod red. Marka Świtońskiego, Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004
  3. Pod red. Olivera Kaysera i Rainera H. Mullera, Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
  4. Pod red. Lecha Zwierzchowskiego, Kazimierza Jaszczaka, Jacka A. Modlińskiego, Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.2
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).4
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.2
T-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.2
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.2
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.2
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.2
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.2
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.2
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.2
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.3
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.2
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.2
T-W-14Pisemne zaliczenie przedmiotu.1
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział studenta w konwersatoriach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki konwersatoriów30
A-W-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć.15
A-W-4Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia przedmiotu.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W02Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Treści programoweT-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U02Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K02Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K03Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-W-5Rekombinowana insulina i insulinopodobne czynniki wzrostu jako modulatory czynności organizmu. Czynniki wzrostowe komórek somatycznych.
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-3Teoria i praktyka genetycznej modyfikacji ilości i jakości białek mleka. Gruczoł mlekowy jako producent białek terapeutycznych. Ekspresja genów białek mleka u zwierząt transgenicznych.
T-W-6Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-W-7Konsekwencje manipulacji na komórkach embrionalnych w celu uzyskiwania klonów zwierząt.
T-W-8Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-W-9Modyfikacje genetyczne organizmu, a apoptoza, autofagia i nekroza. Czynniki generujące, mechanizm, znaczenie biologiczne. Metody wykrywania apoptozy. Autofagia w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych. Rola cytokin w procesach apoptozy.
T-W-10Narzędzia biotechnologii w zapobieganiu wzmożonego wytwarzania reaktywnych form tlenu (RFT). Mechanizmy obronne przed RFT, polepszanie wartości odżywczej roślin poprzez zwiększanie zawartości antyoksydantów.
T-W-11Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-12Organizmy modyfikowane genetycznie jako modele w badaniu chorób człowieka.
T-W-13Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.