Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection

Sylabus przedmiotu Metody genetyki molekularnej w diagnostyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody genetyki molekularnej w diagnostyce
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce.
C-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.2
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.2
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.2
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.2
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.2
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.2
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.4
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.2
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.4
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych8
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych5
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń2
A-A-6Samodzielne studiowanie zadanej literatury10
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Studiowanie zadanej literatury8
A-W-5Konsultacje8
A-W-6Omówienie prezentacji2
A-W-7Zaliczenie zajęć2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia
BT_2A_W07R2A_W03, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_U01
Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki
BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-2T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-2T-W-4, T-W-5, T-A-7, T-A-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia
2,0Student nie zna technik i metod genetyki molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student dobrze zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,0Student dobrze zna podstawowe i słabo zna najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,5Student dobrze zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma ugruntowaną wiedzę na temat standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
5,0Student doskonale zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz orientuje się w najnowszych i standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_U01
Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki
2,0Student nie umie przedstawić założeń podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz nie umie scharakteryzować warunków przebiegu różnych metod jak również nie umie przyporządkować aspektów aocjacyjnych dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,0Student umie przedstawić założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie słabo przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,5Student umie przedstawić ogólnie założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie ogólnie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,0Student umie przedstawić założenia podstawowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,5Student umie przedstawić założenia podstawowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
5,0Student umie biegle przedstawić założenia podstawowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej oraz biegle charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak równieżumie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych i najnowszych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.

Literatura podstawowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
  4. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.2
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.2
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.2
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.2
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.2
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.2
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.4
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.2
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.4
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych8
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych5
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń2
A-A-6Samodzielne studiowanie zadanej literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Studiowanie zadanej literatury8
A-W-5Konsultacje8
A-W-6Omówienie prezentacji2
A-W-7Zaliczenie zajęć2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.2_W01zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik i metod genetyki molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student dobrze zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,0Student dobrze zna podstawowe i słabo zna najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,5Student dobrze zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma ugruntowaną wiedzę na temat standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
5,0Student doskonale zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz orientuje się w najnowszych i standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.2_U01Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przedstawić założeń podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz nie umie scharakteryzować warunków przebiegu różnych metod jak również nie umie przyporządkować aspektów aocjacyjnych dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,0Student umie przedstawić założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie słabo przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,5Student umie przedstawić ogólnie założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie ogólnie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,0Student umie przedstawić założenia podstawowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,5Student umie przedstawić założenia podstawowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
5,0Student umie biegle przedstawić założenia podstawowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej oraz biegle charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak równieżumie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych i najnowszych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.2_K01Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.