Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Cellular engineering in animal reproduction:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cellular engineering in animal reproduction
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42egzamin
laboratoriaL2 10 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of the basics of biotechnology and biotechnology in animal reproduction.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquainting students with the methods of cellular engineering used in manipulations on gametes and embryos of mammals.
C-2Acquainting students with the procedure for the transfer of embryos in different species of animals.
C-3Acquainting students with the possibilities of using cell culture in the studies of mammalian reproductive processes.
C-4Formation of proper attitude of the students in relation to the use of cell engineering in mammalian reproduction.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1The growth and development of the oocytes in physiological conditions.2
T-A-2Factors influencing for the quantity and quality of the embryos. The activation of mammalian oocytes in vitro.2
T-A-3The importance of cell cultures in vitro during the studies of reproductive processes.2
T-A-4The activation of mammalian oocytes in vitro - methods and the importance. The enucleation of the oocytes.2
T-A-5The use of germ cells for the production of transgenic animals. The cloning embryos - the importance and methods, potential and regulatory capabilities of blastomeres.2
10
laboratoria
T-L-1Morphological evaluation of the oocytes by using histological preparations.2
T-L-2Obtaining of the oocytes from the ovaries of selected mammals, evaluation of the quality and usefulness of the oocytes for in vitro studies.2
T-L-3The preparation of the oocytes for in vitro maturation. The assessment of the degree of maturity of the oocytes in IVM procedure.2
T-L-4The evaluation of the sperm. Methods of sperm capacitation and their preparation for in vitro fertilization .2
T-L-5In vitro fertilization and culture of embryos to the blastocyst stage. The evaluation of the quality of embryos. The analysis of the physiological state of the female reproductive system as a potential recipient of embryos.2
10
wykłady
T-W-1The history, development and current state in the use of cellular engineering of mammalian reproduction.2
T-W-2The reproductive potential of the female. Methods of collection and storage the female gametes.2
T-W-3The reproductive potential of the male. Methods of obtaining male gametes. Possibility of using sperm in the transgenesis as a carrier foreign of genetic information.1
T-W-4In vivo fertilization and in vitro fertilization. Methods for the possibility of using in vitro fertilization in various mammalian species (insemination of oocytes, intracytoplasmic injection).2
T-W-5The possibility of long-term preservation of embryos and the processes that occur during freezing and thawing. The properties and the possibility of germ cell transplantation.2
T-W-6The control of gender in livestock - of applications of practical importance.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in the classes.10
A-A-2Participation in the consultations.2
A-A-3Preparing to pass the exercise.18
30
laboratoria
A-L-1Participation in the classes.20
A-L-2Preparing for laboratory classes.15
A-L-3Preparing to pass the exercise.18
A-L-4Participation in the consultations.7
60
wykłady
A-W-1Participation in the classes.15
A-W-2Participation in the consultations.2
A-W-3Preparing to pass the exercise.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1The informative lecture using multimedia techniques.
M-2The demonstration, laboratory exercises (slides, macro- and microscopic observation).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Current control on the proper operation of laboratory classes by students.
S-2Ocena podsumowująca: Final test covering a range of content lectures.
S-3Ocena podsumowująca: Final test covering a range of exercise program content.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_W01
Student knows the most important facts and achievements in the field of cellular engineering in mammalian reproduction. He knows the factors that determine the reproductive potential of mammals. Student specifies and describes methods of cellular engineering used in manipulations on gametes and embryos.
BT_2A_W01, BT_2A_W08R2A_W01, R2A_W04InzA2_W02C-1, C-4T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1, S-3
BT_2A_null_W02
Student knows methods of embryos collection and transfer. He describes potential benefits of embryo transfer in animal husbandry.
BT_2A_W08, BT_2A_W09R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-4T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_U01
Students know how to acquire and assess the quality of gametes. He can carried out sperm capacitation and set up the cultures in procedures IVM, IVF and IVC.
BT_2A_U06, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-3T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-2S-1
BT_2A_null_U02
Student knows how to evaluate the quality of embryos. He can correctly schedule of embryo transfer procedure.
BT_2A_U05, BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-L-5, T-A-5M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_null_K01
Student is aware of the importance of the knowledge. He knows the advantages and limitations associated with the use of cellular engineering in mammalian reproduction. The completion of the course will be helpful in his future professional work.
C-4T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_W01
Student knows the most important facts and achievements in the field of cellular engineering in mammalian reproduction. He knows the factors that determine the reproductive potential of mammals. Student specifies and describes methods of cellular engineering used in manipulations on gametes and embryos.
2,0
3,0The student knows some facts and achievements in the field of cellular engineering application in mammalian reproduction. He lists the factors determining the reproductive potential of females and males and lists some of the methods used in the manipulation of gametes and embryos.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_null_W02
Student knows methods of embryos collection and transfer. He describes potential benefits of embryo transfer in animal husbandry.
2,0
3,0Student lists of embryo collection methods and determines the benefits of embryo transfer.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_U01
Students know how to acquire and assess the quality of gametes. He can carried out sperm capacitation and set up the cultures in procedures IVM, IVF and IVC.
2,0
3,0Student is able to obtain of oocytes using a single method. He is able to assess the quality of semen, carry out the sperm capacitation at least one species of animals. He is able to assess the degree of oocytes maturity and assumes cultures for IVM, IVF and IVC.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_null_U02
Student knows how to evaluate the quality of embryos. He can correctly schedule of embryo transfer procedure.
2,0
3,0Student is able to assess quality of the embryos at least in some stages of development. Student describes a general scheme embryo transfer procedures but does not include physiological conditions of the female, and species differences.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_null_K01
Student is aware of the importance of the knowledge. He knows the advantages and limitations associated with the use of cellular engineering in mammalian reproduction. The completion of the course will be helpful in his future professional work.
2,0
3,0Student knows only the positives or only the limitations associated with the use of cellular engineering in mammalian reproduction. Do not take the discussion in this regard.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hafez E.S.E., Hafez B., Reproduction in farm animals, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia (U.A), 2000

Literatura dodatkowa

  1. Gordon I. R., Reproductive technologies in farm animals, CABI Pub, Wallingford, Oxfordshire, Cambridge, MA, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1The growth and development of the oocytes in physiological conditions.2
T-A-2Factors influencing for the quantity and quality of the embryos. The activation of mammalian oocytes in vitro.2
T-A-3The importance of cell cultures in vitro during the studies of reproductive processes.2
T-A-4The activation of mammalian oocytes in vitro - methods and the importance. The enucleation of the oocytes.2
T-A-5The use of germ cells for the production of transgenic animals. The cloning embryos - the importance and methods, potential and regulatory capabilities of blastomeres.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morphological evaluation of the oocytes by using histological preparations.2
T-L-2Obtaining of the oocytes from the ovaries of selected mammals, evaluation of the quality and usefulness of the oocytes for in vitro studies.2
T-L-3The preparation of the oocytes for in vitro maturation. The assessment of the degree of maturity of the oocytes in IVM procedure.2
T-L-4The evaluation of the sperm. Methods of sperm capacitation and their preparation for in vitro fertilization .2
T-L-5In vitro fertilization and culture of embryos to the blastocyst stage. The evaluation of the quality of embryos. The analysis of the physiological state of the female reproductive system as a potential recipient of embryos.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The history, development and current state in the use of cellular engineering of mammalian reproduction.2
T-W-2The reproductive potential of the female. Methods of collection and storage the female gametes.2
T-W-3The reproductive potential of the male. Methods of obtaining male gametes. Possibility of using sperm in the transgenesis as a carrier foreign of genetic information.1
T-W-4In vivo fertilization and in vitro fertilization. Methods for the possibility of using in vitro fertilization in various mammalian species (insemination of oocytes, intracytoplasmic injection).2
T-W-5The possibility of long-term preservation of embryos and the processes that occur during freezing and thawing. The properties and the possibility of germ cell transplantation.2
T-W-6The control of gender in livestock - of applications of practical importance.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in the classes.10
A-A-2Participation in the consultations.2
A-A-3Preparing to pass the exercise.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in the classes.20
A-L-2Preparing for laboratory classes.15
A-L-3Preparing to pass the exercise.18
A-L-4Participation in the consultations.7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in the classes.15
A-W-2Participation in the consultations.2
A-W-3Preparing to pass the exercise.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W01Student knows the most important facts and achievements in the field of cellular engineering in mammalian reproduction. He knows the factors that determine the reproductive potential of mammals. Student specifies and describes methods of cellular engineering used in manipulations on gametes and embryos.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Acquainting students with the methods of cellular engineering used in manipulations on gametes and embryos of mammals.
C-4Formation of proper attitude of the students in relation to the use of cell engineering in mammalian reproduction.
Treści programoweT-L-5In vitro fertilization and culture of embryos to the blastocyst stage. The evaluation of the quality of embryos. The analysis of the physiological state of the female reproductive system as a potential recipient of embryos.
T-L-3The preparation of the oocytes for in vitro maturation. The assessment of the degree of maturity of the oocytes in IVM procedure.
T-L-1Morphological evaluation of the oocytes by using histological preparations.
T-L-4The evaluation of the sperm. Methods of sperm capacitation and their preparation for in vitro fertilization .
T-L-2Obtaining of the oocytes from the ovaries of selected mammals, evaluation of the quality and usefulness of the oocytes for in vitro studies.
T-W-3The reproductive potential of the male. Methods of obtaining male gametes. Possibility of using sperm in the transgenesis as a carrier foreign of genetic information.
T-W-1The history, development and current state in the use of cellular engineering of mammalian reproduction.
T-W-2The reproductive potential of the female. Methods of collection and storage the female gametes.
T-W-4In vivo fertilization and in vitro fertilization. Methods for the possibility of using in vitro fertilization in various mammalian species (insemination of oocytes, intracytoplasmic injection).
Metody nauczaniaM-1The informative lecture using multimedia techniques.
M-2The demonstration, laboratory exercises (slides, macro- and microscopic observation).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Final test covering a range of content lectures.
S-1Ocena formująca: Current control on the proper operation of laboratory classes by students.
S-3Ocena podsumowująca: Final test covering a range of exercise program content.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows some facts and achievements in the field of cellular engineering application in mammalian reproduction. He lists the factors determining the reproductive potential of females and males and lists some of the methods used in the manipulation of gametes and embryos.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_W02Student knows methods of embryos collection and transfer. He describes potential benefits of embryo transfer in animal husbandry.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Acquainting students with the procedure for the transfer of embryos in different species of animals.
C-4Formation of proper attitude of the students in relation to the use of cell engineering in mammalian reproduction.
Treści programoweT-A-2Factors influencing for the quantity and quality of the embryos. The activation of mammalian oocytes in vitro.
T-A-5The use of germ cells for the production of transgenic animals. The cloning embryos - the importance and methods, potential and regulatory capabilities of blastomeres.
T-W-6The control of gender in livestock - of applications of practical importance.
T-W-2The reproductive potential of the female. Methods of collection and storage the female gametes.
T-W-4In vivo fertilization and in vitro fertilization. Methods for the possibility of using in vitro fertilization in various mammalian species (insemination of oocytes, intracytoplasmic injection).
T-W-5The possibility of long-term preservation of embryos and the processes that occur during freezing and thawing. The properties and the possibility of germ cell transplantation.
Metody nauczaniaM-1The informative lecture using multimedia techniques.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Final test covering a range of content lectures.
S-3Ocena podsumowująca: Final test covering a range of exercise program content.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student lists of embryo collection methods and determines the benefits of embryo transfer.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U01Students know how to acquire and assess the quality of gametes. He can carried out sperm capacitation and set up the cultures in procedures IVM, IVF and IVC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Acquainting students with the methods of cellular engineering used in manipulations on gametes and embryos of mammals.
C-3Acquainting students with the possibilities of using cell culture in the studies of mammalian reproductive processes.
Treści programoweT-L-5In vitro fertilization and culture of embryos to the blastocyst stage. The evaluation of the quality of embryos. The analysis of the physiological state of the female reproductive system as a potential recipient of embryos.
T-L-3The preparation of the oocytes for in vitro maturation. The assessment of the degree of maturity of the oocytes in IVM procedure.
T-L-1Morphological evaluation of the oocytes by using histological preparations.
T-L-4The evaluation of the sperm. Methods of sperm capacitation and their preparation for in vitro fertilization .
T-L-2Obtaining of the oocytes from the ovaries of selected mammals, evaluation of the quality and usefulness of the oocytes for in vitro studies.
Metody nauczaniaM-2The demonstration, laboratory exercises (slides, macro- and microscopic observation).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Current control on the proper operation of laboratory classes by students.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to obtain of oocytes using a single method. He is able to assess the quality of semen, carry out the sperm capacitation at least one species of animals. He is able to assess the degree of oocytes maturity and assumes cultures for IVM, IVF and IVC.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_U02Student knows how to evaluate the quality of embryos. He can correctly schedule of embryo transfer procedure.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Acquainting students with the procedure for the transfer of embryos in different species of animals.
Treści programoweT-L-5In vitro fertilization and culture of embryos to the blastocyst stage. The evaluation of the quality of embryos. The analysis of the physiological state of the female reproductive system as a potential recipient of embryos.
T-A-5The use of germ cells for the production of transgenic animals. The cloning embryos - the importance and methods, potential and regulatory capabilities of blastomeres.
Metody nauczaniaM-1The informative lecture using multimedia techniques.
M-2The demonstration, laboratory exercises (slides, macro- and microscopic observation).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Final test covering a range of content lectures.
S-3Ocena podsumowująca: Final test covering a range of exercise program content.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to assess quality of the embryos at least in some stages of development. Student describes a general scheme embryo transfer procedures but does not include physiological conditions of the female, and species differences.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_null_K01Student is aware of the importance of the knowledge. He knows the advantages and limitations associated with the use of cellular engineering in mammalian reproduction. The completion of the course will be helpful in his future professional work.
Cel przedmiotuC-4Formation of proper attitude of the students in relation to the use of cell engineering in mammalian reproduction.
Treści programoweT-L-5In vitro fertilization and culture of embryos to the blastocyst stage. The evaluation of the quality of embryos. The analysis of the physiological state of the female reproductive system as a potential recipient of embryos.
T-L-3The preparation of the oocytes for in vitro maturation. The assessment of the degree of maturity of the oocytes in IVM procedure.
T-L-1Morphological evaluation of the oocytes by using histological preparations.
T-L-4The evaluation of the sperm. Methods of sperm capacitation and their preparation for in vitro fertilization .
T-L-2Obtaining of the oocytes from the ovaries of selected mammals, evaluation of the quality and usefulness of the oocytes for in vitro studies.
T-W-3The reproductive potential of the male. Methods of obtaining male gametes. Possibility of using sperm in the transgenesis as a carrier foreign of genetic information.
T-W-1The history, development and current state in the use of cellular engineering of mammalian reproduction.
T-W-2The reproductive potential of the female. Methods of collection and storage the female gametes.
T-W-4In vivo fertilization and in vitro fertilization. Methods for the possibility of using in vitro fertilization in various mammalian species (insemination of oocytes, intracytoplasmic injection).
Metody nauczaniaM-1The informative lecture using multimedia techniques.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Current control on the proper operation of laboratory classes by students.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows only the positives or only the limitations associated with the use of cellular engineering in mammalian reproduction. Do not take the discussion in this regard.
3,5
4,0
4,5
5,0