Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z genetyki roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z genetyki roślin uprawnych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki, mechanizmów rozmnażania roślin wyższych oraz zasad dziedziczenia cech u organizmów eukariotycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta.2
T-A-2Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu2
T-A-3Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy2
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.2
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.2
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta2
T-A-7Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych2
T-A-8Sprawdzian zaliczeniowy1
15
wykłady
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych1
T-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych2
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych2
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności2
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność2
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne2
T-W-7Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych2
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury z przedmiotu25
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury25
A-W-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
BT_2A_W01, BT_2A_W15R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_U01
Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
BT_2A_U04, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_??_K01
Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
BT_2A_K01R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-A-5, T-A-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
2,0Ma nie posiada poszerzonej wiedzy z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych.
3,0Ma częściowo poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Nie umie formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
3,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych, ale nie umie dobrze formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować podstawowe wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie biegle formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
5,0Ma głęboko poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie doskonale formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_U01
Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
2,0Nie potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyników eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,0Potrafi pod nadzorem w stopniu elementarnym zaplanować przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,5Potrafi samodzielnie zaplanować i częściowo poprawnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,5Potrafi samodzielnie zaplanować i dokładnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
5,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki złożonego eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych i dogłębnie je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_??_K01
Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
2,0Nie wykazuje świadomości znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,0Ma częściowoą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,5Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
4,0Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje elementarną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
4,5Ma dobrą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje wybitną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Górny A., Zarys genetyki zbóż, Instytut Genetyki Roślin PAN, Poznań, 2005
  2. Malinowski E., Genetyka, PWN, Warszawa, 1978
  3. Hoffmann w., Mudra A., Plarre W., Szczegółowa hodowla roślin, PWRiL, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Allard, Podstawy hodowli roślin, PWRiL, Warszawa, 1970

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta.2
T-A-2Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu2
T-A-3Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy2
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.2
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.2
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta2
T-A-7Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych2
T-A-8Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych1
T-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych2
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych2
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności2
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność2
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne2
T-W-7Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych2
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury z przedmiotu25
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury25
A-W-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.
Treści programoweT-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne
T-W-7Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.
T-A-1Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta.
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta
T-A-7Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma nie posiada poszerzonej wiedzy z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych.
3,0Ma częściowo poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Nie umie formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
3,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych, ale nie umie dobrze formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,0Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować podstawowe wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
4,5Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie biegle formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
5,0Ma głęboko poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie doskonale formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_U01Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.
Treści programoweT-A-2Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu
T-A-3Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy
T-A-6Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta
T-A-4Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyników eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,0Potrafi pod nadzorem w stopniu elementarnym zaplanować przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
3,5Potrafi samodzielnie zaplanować i częściowo poprawnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
4,5Potrafi samodzielnie zaplanować i dokładnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych
5,0Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki złożonego eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych i dogłębnie je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_??_K01Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp.
Treści programoweT-W-2Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych
T-W-3Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych
T-W-4Genetyczne podłoże męskiej sterylności
T-W-5Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność
T-W-1Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych
T-W-6Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne
T-W-8Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic.
T-A-5Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż.
T-A-7Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje świadomości znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,0Ma częściowoą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
3,5Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie
4,0Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje elementarną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
4,5Ma dobrą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje wybitną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie