Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ultrasonograficznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy diagnostyki ultrasonograficznej
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu topografii narządów wewnętrznych i anatomii zwierząt.
W-2Wiedza z zakresu fizyki i biofizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt.
C-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.2
T-L-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.4
T-L-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.2
T-L-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.3
T-L-5Obrazowanie zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych samca.2
T-L-6Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.2
15
wykłady
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.2
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.2
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.3
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.2
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.4
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Udział w konsultacjach.3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych.7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.4_W01
Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii.
BL_2A_W03, BL_2A_W05, BL_2A_W11P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-3, M-2S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-O3.4_W02
Zna definicję echogenności i przedstawiwa echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
BL_2A_W03, BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-2T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-6M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.4_U01
Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.4_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie.
BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.4_W01
Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii.
2,0Student nie zna możliwości wykorzystania ultrasonografi w praktyce. Nie zna budowy i zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Nie wymienia jednak wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
4,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia niektóre wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
4,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna budowę ultrasonografów i w szerszym zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia większość wskazań do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
5,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Swobodnie opisuje budowę ultrasonografów i w szerokim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia wszystkie wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
BL_2A_BLM-S-O3.4_W02
Zna definicję echogenności i przedstawiwa echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
2,0Student nie zna definicję echogenności i nieobjaśnia echogenności tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
3,0Student zna definicję echogenności, niemniej nie opisuje już echogenności tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
3,5Student zna definicję echogenności, jednak w wąskim zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów tylko w stanach fizjologicznych.
4,0Student zna definicję echogenności, i w szerszym zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów tylko w stanach fizjologicznych. Nie charakteryzuje jednak echogenności wybranych narządów i tkanek w stanach patologicznych.
4,5Student zna definicję echogenności i w znaczącym zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
5,0Student swobodnie definiuje pojęcie echogenności i w sposób szczegółowy i wyczerpujący opisuje echogenność tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.4_U01
Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiedniej techniki badania u żadnego gatunku zwierząt.
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko u niektórych gatunków zwierząt nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
3,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większości gatunków zwierząt. Uwzględnia stan fizjologiczny zwierząt i cel badań.
5,0Student prezcyzyjnie potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u znacznej liczby gatunków zwierząt. Zawsze pamięta o uwzględnieniu stanu fizjologicznego i celowości przeprowadzanego badania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.4_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Mannion P., Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt, Triangulum, Wrocław, 2008
  2. Kealy J.K., McAllister H., Diagnostyka radiologiczna i ultrasonograficzna psów i kotów, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, wydanie I polskie red. Koper S.
  3. Białek E.J., Jakubowski W., Diagnostyka ultrasonograficzna tarczycy, przytarczyc i węzłów chłonnych szyi, Wydawnictwo Medyczne MAKmed, Gdańsk, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Taverne M.A.M., Willemse A.H (red.), Diagnostic ultrasound and animal reproduction, Kluwer Academic Publishers, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.2
T-L-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.4
T-L-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.2
T-L-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.3
T-L-5Obrazowanie zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych samca.2
T-L-6Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.2
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.2
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.3
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.2
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.4
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Udział w konsultacjach.3
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.4_W01Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt.
Treści programoweT-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.
T-L-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.
T-L-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.
T-L-5Obrazowanie zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych samca.
T-L-6Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna możliwości wykorzystania ultrasonografi w praktyce. Nie zna budowy i zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Nie wymienia jednak wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
4,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia niektóre wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
4,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna budowę ultrasonografów i w szerszym zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia większość wskazań do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
5,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Swobodnie opisuje budowę ultrasonografów i w szerokim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia wszystkie wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.4_W02Zna definicję echogenności i przedstawiwa echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
Treści programoweT-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.
T-L-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.
T-L-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.
T-L-6Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna definicję echogenności i nieobjaśnia echogenności tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
3,0Student zna definicję echogenności, niemniej nie opisuje już echogenności tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
3,5Student zna definicję echogenności, jednak w wąskim zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów tylko w stanach fizjologicznych.
4,0Student zna definicję echogenności, i w szerszym zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów tylko w stanach fizjologicznych. Nie charakteryzuje jednak echogenności wybranych narządów i tkanek w stanach patologicznych.
4,5Student zna definicję echogenności i w znaczącym zakresie opisuje echogenność tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
5,0Student swobodnie definiuje pojęcie echogenności i w sposób szczegółowy i wyczerpujący opisuje echogenność tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.4_U01Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.
T-L-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.
T-L-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.
T-L-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.
T-L-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.
T-L-5Obrazowanie zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych samca.
T-L-6Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiedniej techniki badania u żadnego gatunku zwierząt.
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko u niektórych gatunków zwierząt nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
3,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większości gatunków zwierząt. Uwzględnia stan fizjologiczny zwierząt i cel badań.
5,0Student prezcyzyjnie potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u znacznej liczby gatunków zwierząt. Zawsze pamięta o uwzględnieniu stanu fizjologicznego i celowości przeprowadzanego badania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.4_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt.
C-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.
T-L-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.
T-L-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.
T-L-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.
T-L-5Obrazowanie zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych samca.
T-L-6Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.