Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Gospodarowanie populacjami zwierząt dziko żyjących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarowanie populacjami zwierząt dziko żyjących
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca funkcjonowania organizmu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących z uwzględnieniem zwiększenia lub redukcji populacji w celu odpowiedniej liczebności zwierząt w środowisku zgodnej z jego pojemnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.1
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.1
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.1
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.1
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.1
5
wykłady
T-W-1Występowanie gatunków zwierząt łownych i chronionych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem terenów zurbanizowanych.1
T-W-2Struktura płciowa i wiekowa w populacjach niektórych gatunków ssaków i ptaków. Przyczyny braku równowagi w populacjach zwierząt dziko żyjących.1
T-W-3Metody regulowania liczebności populacji. Zasady selekcji samców oraz samic.1
T-W-4Monitorowanie zwierzostanu. Zasady gospodarowania populacjami wybranych gatunków zwierząt łownych i chronionych.1
T-W-5Możliwości i metody introdukcji wybranych gatunków ssaków i ptaków.1
T-W-6Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt.1
T-W-7Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych.1
T-W-8Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt. Budowa przejść dla zwierząt jako instrument zachowania naturalnych szlaków migracyjnych zwierząt.1
T-W-9Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.1
T-W-10Metody szacowania oraz zapobiegania szkodom wyrządzonym przez zwierzęta dziko żyjące w uprawach leśnych oraz na gruntach rolnych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z prezentacji i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-O1.4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
BL_2A_W07, BL_2A_W13P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-O1.4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
BL_2A_U03, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-O1.4_K01
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3, M-4S-1, S-2
BL_2A_BL-N2-O1.4_K02
Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-1T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-O1.4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-O1.4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-O1.4_K01
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe.
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BL-N2-O1.4_K02
Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
2,0
3,0Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Obwód łowiecki. Poradnik gospodarowania w obwodzie łowieckim dla praktyków., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 2010
  2. Pasławski T., Podręcznik selekcjonera zwierzyny., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 1999
  3. Wójcik M., Hołoś - Krajewska I., O szacowaniu szkód łowieckich., Oficyna Wydawnicza OIKOS., Warszawa, 2008
  4. Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R. W., Stachura K., Zawadzka B., Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na populacje dzikich zwierząt., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża., 2006, Wydanie II.
  5. Nüβlein F., Łowiectwo., Galaktyka, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kurek R. T. (red.), Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra., 2008
  2. Kurek R. T., Rybacki M., Sołtysiak M., Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra, 2011
  3. Kruszewicz A.G., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik dla służb miejskich i lekarzy weterynarii., Oficyna wydawnicza MULTICO., Warszawa., 2008
  4. Szukiel E., Ochrona drzew przed ssakami roślinożernymi., Wyd. CILP, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.1
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.1
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.1
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.1
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Występowanie gatunków zwierząt łownych i chronionych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem terenów zurbanizowanych.1
T-W-2Struktura płciowa i wiekowa w populacjach niektórych gatunków ssaków i ptaków. Przyczyny braku równowagi w populacjach zwierząt dziko żyjących.1
T-W-3Metody regulowania liczebności populacji. Zasady selekcji samców oraz samic.1
T-W-4Monitorowanie zwierzostanu. Zasady gospodarowania populacjami wybranych gatunków zwierząt łownych i chronionych.1
T-W-5Możliwości i metody introdukcji wybranych gatunków ssaków i ptaków.1
T-W-6Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt.1
T-W-7Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych.1
T-W-8Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt. Budowa przejść dla zwierząt jako instrument zachowania naturalnych szlaków migracyjnych zwierząt.1
T-W-9Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.1
T-W-10Metody szacowania oraz zapobiegania szkodom wyrządzonym przez zwierzęta dziko żyjące w uprawach leśnych oraz na gruntach rolnych.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-O1.4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących z uwzględnieniem zwiększenia lub redukcji populacji w celu odpowiedniej liczebności zwierząt w środowisku zgodnej z jego pojemnością.
Treści programoweT-W-5Możliwości i metody introdukcji wybranych gatunków ssaków i ptaków.
T-W-3Metody regulowania liczebności populacji. Zasady selekcji samców oraz samic.
T-W-6Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt.
T-W-7Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych.
T-W-1Występowanie gatunków zwierząt łownych i chronionych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem terenów zurbanizowanych.
T-W-10Metody szacowania oraz zapobiegania szkodom wyrządzonym przez zwierzęta dziko żyjące w uprawach leśnych oraz na gruntach rolnych.
T-W-9Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.
T-W-8Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt. Budowa przejść dla zwierząt jako instrument zachowania naturalnych szlaków migracyjnych zwierząt.
T-W-4Monitorowanie zwierzostanu. Zasady gospodarowania populacjami wybranych gatunków zwierząt łownych i chronionych.
T-W-2Struktura płciowa i wiekowa w populacjach niektórych gatunków ssaków i ptaków. Przyczyny braku równowagi w populacjach zwierząt dziko żyjących.
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować najważniejsze gatunki zwierząt dziko żyjących, w tym gatunki łowne i chronione ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych. Potrafi wytłumaczyć przyczyny zróżnicowania wielkości populacji różnych gatunków zwierząt oraz możliwości ich regulacji. Potrafi zaproponować sposoby regulacji liczebności gatunków oraz dostosowanie ich wielkości do pojemności środowiska ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-O1.4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących z uwzględnieniem zwiększenia lub redukcji populacji w celu odpowiedniej liczebności zwierząt w środowisku zgodnej z jego pojemnością.
Treści programoweT-W-5Możliwości i metody introdukcji wybranych gatunków ssaków i ptaków.
T-W-6Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt.
T-W-7Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt, znaczenie korytarzy ekologicznych.
T-W-10Metody szacowania oraz zapobiegania szkodom wyrządzonym przez zwierzęta dziko żyjące w uprawach leśnych oraz na gruntach rolnych.
T-W-9Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach.
T-W-8Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt. Budowa przejść dla zwierząt jako instrument zachowania naturalnych szlaków migracyjnych zwierząt.
T-W-4Monitorowanie zwierzostanu. Zasady gospodarowania populacjami wybranych gatunków zwierząt łownych i chronionych.
T-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-O1.4_K01Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących z uwzględnieniem zwiększenia lub redukcji populacji w celu odpowiedniej liczebności zwierząt w środowisku zgodnej z jego pojemnością.
Treści programoweT-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt dziko żyjących, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-O1.4_K02Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących z uwzględnieniem zwiększenia lub redukcji populacji w celu odpowiedniej liczebności zwierząt w środowisku zgodnej z jego pojemnością.
Treści programoweT-A-3Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków chronionych.
T-A-2Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków zagrożonych.
T-A-4Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów dotyczących regulacji liczebności gatunków wymagających ograniczenia ich liczebności.
T-A-1Wybór gatunków wzbudzających największe dyskusje w kwestii regulowania ich liczebności: gatunki zbyt liczne oraz wymagające zwiększenia liczebności.
T-A-5Przygotowanie i prezentacja autorskich metod rozwiązania problemów ograniczenia liczebności niektórych gatunków na terenie miast.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0