Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Techniki mikroskopowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki mikroskopowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Samodzielna Pracownia Histologii i Biologii Rozwoju (PUM)
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Laszczyńska <laszcz@pum.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna budowa komórek, tkanek i narządów człowieka i zwierząt, podstawy fizyki i chemii

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy optyki elektronowej: właściwości wiązki elektronowej, ruch elektronów w polu magnetycznym, tworzenie obrazu w soczewce elektromagnetycznej, błędy odwzorowania, oddziaływanie strumienia elektronów z materią.1
T-A-2Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), preparatyka: repliki cienkie folie, preparaty biologiczne1
T-A-3Skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM): powstawanie obrazu w SEM, rodzaje obrazów w SEM, preparatyka i podstawowe metody badań1
T-A-4Mikroanaliza rentgenowska. Podstawy fizyczne metody: wzbudzenie promieniowania rentgenowskiego, widmo ciągłe i charakterystyczne. Zasady detekcji promieniowania rentgenowskiego: analiza długości fali (WDS), analiza energii (EDS). Metodyka badań : analiza jakościowa i ilościowa, analiza punktowa, liniowa, mapping1
T-A-5Skaningowa mikroskopia tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM)1
5
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym(I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału.1
T-A-2Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II)- mikrotomy, ultra mikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich1
T-A-3Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym1
T-A-4Mikroskopia optyczna w nowoczesnych technikach badawczo-diagnostycznych1
T-A-5Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów1
5
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym: technika parafinowa, techniki barwienia1
T-L-2Oglądanie, ocena, analiza i interpretacja preparatów przygotowanych do badań w mikroskopie świetlnym1
T-L-3Metody badań histochemicznych, cytochemicznych i immunohistochemicznych. Oglądanie, ocena i interpretacja wykonanych preparatów w różnych mikroskopach1
T-L-4Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków1
T-L-5Zastosowanie technik mikroskopowych w różnych dziedzinach życia1
5
laboratoria
T-L-1Preparatyka i podstawowe metody badań: suszenie w punkcie krytycznyn CO2, napylanie próżniowe preparatów1
T-L-2Mikroskopia elektronowa skaningowa i mikroanaliza rentgenowska2
T-L-3Mikroskopia sił atomowych1
T-L-4Praktyczna obsługa mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Oglądanie skrawków w mikroskopie elektronowym i ich ocena1
5
wykłady
T-W-1Podstawy optyki elektronowej2
T-W-2Zasada działania i budow amikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego3
5
wykłady
T-W-1Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów.2
T-W-2Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie referatów10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć15
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie referatów przez studentów25
30
laboratoria
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia25
30
laboratoria
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia25
30
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30
wykłady
A-W-1obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-C5_W01
Wiedza - efekt 1
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-C5_U01
Umiejętności - efekt 1
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-C5_K01
Kompetencje - efekt 1
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy optyki elektronowej: właściwości wiązki elektronowej, ruch elektronów w polu magnetycznym, tworzenie obrazu w soczewce elektromagnetycznej, błędy odwzorowania, oddziaływanie strumienia elektronów z materią.1
T-A-2Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), preparatyka: repliki cienkie folie, preparaty biologiczne1
T-A-3Skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM): powstawanie obrazu w SEM, rodzaje obrazów w SEM, preparatyka i podstawowe metody badań1
T-A-4Mikroanaliza rentgenowska. Podstawy fizyczne metody: wzbudzenie promieniowania rentgenowskiego, widmo ciągłe i charakterystyczne. Zasady detekcji promieniowania rentgenowskiego: analiza długości fali (WDS), analiza energii (EDS). Metodyka badań : analiza jakościowa i ilościowa, analiza punktowa, liniowa, mapping1
T-A-5Skaningowa mikroskopia tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM)1
5

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym(I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału.1
T-A-2Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II)- mikrotomy, ultra mikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich1
T-A-3Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym1
T-A-4Mikroskopia optyczna w nowoczesnych technikach badawczo-diagnostycznych1
T-A-5Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym: technika parafinowa, techniki barwienia1
T-L-2Oglądanie, ocena, analiza i interpretacja preparatów przygotowanych do badań w mikroskopie świetlnym1
T-L-3Metody badań histochemicznych, cytochemicznych i immunohistochemicznych. Oglądanie, ocena i interpretacja wykonanych preparatów w różnych mikroskopach1
T-L-4Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków1
T-L-5Zastosowanie technik mikroskopowych w różnych dziedzinach życia1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Preparatyka i podstawowe metody badań: suszenie w punkcie krytycznyn CO2, napylanie próżniowe preparatów1
T-L-2Mikroskopia elektronowa skaningowa i mikroanaliza rentgenowska2
T-L-3Mikroskopia sił atomowych1
T-L-4Praktyczna obsługa mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Oglądanie skrawków w mikroskopie elektronowym i ich ocena1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy optyki elektronowej2
T-W-2Zasada działania i budow amikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów.2
T-W-2Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie referatów10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie referatów przez studentów25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych5
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-C5_W01Wiedza - efekt 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-C5_U01Umiejętności - efekt 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-C5_K01Kompetencje - efekt 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania