Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne i aksjologiczne podstawy procesu kształcenia w szkole wyższej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Psychologiczne i aksjologiczne podstawy procesu kształcenia w szkole wyższej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 11 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.4
T-W-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.4
T-W-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.3
T-W-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.2
T-W-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.2
15
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do zajęć i zaliczenia.45
60
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: merytoryczna aktywność podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_A04_W01
Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
TICh_3A_W07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_A04_U01
przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
TICh_3A_U06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_A04_K01
wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
TICh_3A_K03C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_A04_W01
Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
2,0
3,0potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_A04_U01
przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
2,0
3,0w stopniu podstawowym przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_A04_K01
wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
2,0
3,0wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hall Calvin S., Campbell John B., Lindzey Gardner, Teorie osobowości, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Mietzel G., Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk, 2003
  2. Brzezińska A., Brzeziński J., Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 2000
  3. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.4
T-W-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.4
T-W-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.3
T-W-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.2
T-W-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.2
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do zajęć i zaliczenia.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_A04_W01Potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najistotniejszych nowościach w technologii i inżynierii chemicznej oraz kierunkach związanych z wybranym kierunkiem badań
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Treści programoweT-W-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.
T-W-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.
T-W-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.
T-W-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.
T-W-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_A04_U01przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U06potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędnego do realizacji celów badawczych
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Treści programoweT-W-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.
T-W-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.
T-W-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.
T-W-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.
T-W-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: merytoryczna aktywność podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu podstawowym przejawia praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_A04_K01wykazuje kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_K03posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie potrafił zasadnie operować podstawową terminologią psychologiczną związaną z zagadnieniami uczenia się i nauczania w szkole wyższej. Uzyska praktyczne umiejętności wyzyskiwania swej wiedzy psychologicznej w celu polepszenia jakości nauczania, motywowania do samokształcenia, a także własnego samorozwoju dydaktycznego.
Treści programoweT-W-3Psychologiczne aspekty życia społecznego i aksjologiczne podstawy nauczania. Koneksjonistyczne i poznawcze teorie uczenia się.
T-W-5Wykładowca – nauczyciel jako osoba ucząca się — ewaluacja własnej pracy i osiągnięć.
T-W-2Osobowość. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań studenta; wpływ osobowości wykładowcy na kształtowanie osobowości studentów.
T-W-1Psychologia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych a proces nauczania w szkole wyższej: myślenie; pamięć; inteligencja; motywacja; wpływ emocji na zachowanie jednostki; temperament i jego cechy; frustracje i stres psychologiczny.
T-W-4Aktywność poznawcza podmiotu uczącego się. Problemy związane z trafnością i rzetelnością ocen w procesie nauczania; ocenianie a kształtowanie umiejętności uczenia się.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: merytoryczna aktywność podczas wykładu konwersatoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje podstawowe kompetencje pozwalające wykorzystywać wiedze psychologiczną w organizacji i inspiracji procesu uczenia się innych osób, a także własnego doskonalenia dydaktycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0