Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Polimery pochodzenia naturalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimery pochodzenia naturalnego
Specjalność Przyjazne dla środowiska technologie polimerowe
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Spychaj <Tadeusz.Spychaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Podstawy technologii tworzyw sztucznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie wodorozcieńczalnej kompozycji polisacharydowej oraz ocena właściwosci reologicznych oraz cech sorpcyjnych5
T-L-2Otrzymywanie biodegradowalnego materiału kompozytowego z termoplastycznego poliestru i krótkich włókien celulozowych5
T-L-3Synteza żywicy alkidowej olejowej, komponowanie lakieru/farby alkidowej oraz ocena jakości uzyskanej powłoki5
T-L-4Klejenie drewna klejem żelatynowym oraz syntetycznym; ocena porównawcza wytrzymałości spoiny klejowej na bazie kleju syntetyczego [z dyspersji poli(octanu winylu)] oraz pochodzenia naturalnego5
T-L-5Synteza poli(kwasu mlekowego) metoda polikondensacji oraz ocena fizykocheiczna produktu5
T-L-6Syneza i charakterystyka fizykochemiczna poliestru z surowców odnawialnych, w tym z kwasaów tłuszczowych5
30
wykłady
T-W-1Polimery pochodzenia naturalnego, w tym polisacharydy - wprowadzenie2
T-W-2Skrobia: źródła pozyskiwania, modyfikacja fizyczna, chemiczna, fizykochemiczna i biotechnologiczna. Główne kierunki wykorzystania skrobi i jej pochodnych.4
T-W-3Celuloza: produkcja, pochodne celulozy, włókna, folie i estry i etery oraz inne produkty celulozowe, ich otrzymywanie i zastosowanie3
T-W-4Chityna i chitozan: pozyskiwanie i główne kierunki zastosowania2
T-W-5Gumy roślinne: pozyskiwanie i kierunki zastosowania1
T-W-6Oleje roślinne oraz kwasy tłuszczowe jako substraty dla przemysłu materiałów powłokowych oraz tworzyw polimerowych3
T-W-7Kauczuk naturalny: pozyskiwanie, typy handlowe, wyroby z kauczuku naturalnego2
T-W-8Polipeptydy: informacje ogólne, technologia otrzymywania żelatyny oraz jej zastosowanie, kazeina jej pozyskiwanie i zastosowanie4
T-W-9Jedwab, wełna1
T-W-10Poliestry pochodzenia naturalnego i biotechnologicznego6
T-W-11Włókna pochodzenia naturalnego: charakterystyka ogólna i zastosowanie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna oraz przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D15-07_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
TCH_2A_W06, TCH_2A_W01, TCH_2A_W03, TCH_2A_W04, TCH_2A_W08, TCH_2A_W09, TCH_2A_W11, TCH_2A_W13, TCH_2A_W14, TCH_2A_W15T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D15-07_U01
Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U03, TCH_2A_U06, TCH_2A_U08, TCH_2A_U09, TCH_2A_U11, TCH_2A_U14, TCH_2A_U15, TCH_2A_U16, TCH_2A_U17, TCH_2A_U18, TCH_2A_U20T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D15-07_K01
Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01, TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D15-07_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i syntetycznych na środowisko naturalne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D15-07_U01
Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
4,5Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach
5,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaiach wraz z aspektami proekologicznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D15-07_K01
Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko

Literatura podstawowa

  1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996
  2. S. Fakirov, D. Bhattacharyya red., Handbook of Engineering Biopolymers, Hanser, Munich, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie wodorozcieńczalnej kompozycji polisacharydowej oraz ocena właściwosci reologicznych oraz cech sorpcyjnych5
T-L-2Otrzymywanie biodegradowalnego materiału kompozytowego z termoplastycznego poliestru i krótkich włókien celulozowych5
T-L-3Synteza żywicy alkidowej olejowej, komponowanie lakieru/farby alkidowej oraz ocena jakości uzyskanej powłoki5
T-L-4Klejenie drewna klejem żelatynowym oraz syntetycznym; ocena porównawcza wytrzymałości spoiny klejowej na bazie kleju syntetyczego [z dyspersji poli(octanu winylu)] oraz pochodzenia naturalnego5
T-L-5Synteza poli(kwasu mlekowego) metoda polikondensacji oraz ocena fizykocheiczna produktu5
T-L-6Syneza i charakterystyka fizykochemiczna poliestru z surowców odnawialnych, w tym z kwasaów tłuszczowych5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polimery pochodzenia naturalnego, w tym polisacharydy - wprowadzenie2
T-W-2Skrobia: źródła pozyskiwania, modyfikacja fizyczna, chemiczna, fizykochemiczna i biotechnologiczna. Główne kierunki wykorzystania skrobi i jej pochodnych.4
T-W-3Celuloza: produkcja, pochodne celulozy, włókna, folie i estry i etery oraz inne produkty celulozowe, ich otrzymywanie i zastosowanie3
T-W-4Chityna i chitozan: pozyskiwanie i główne kierunki zastosowania2
T-W-5Gumy roślinne: pozyskiwanie i kierunki zastosowania1
T-W-6Oleje roślinne oraz kwasy tłuszczowe jako substraty dla przemysłu materiałów powłokowych oraz tworzyw polimerowych3
T-W-7Kauczuk naturalny: pozyskiwanie, typy handlowe, wyroby z kauczuku naturalnego2
T-W-8Polipeptydy: informacje ogólne, technologia otrzymywania żelatyny oraz jej zastosowanie, kazeina jej pozyskiwanie i zastosowanie4
T-W-9Jedwab, wełna1
T-W-10Poliestry pochodzenia naturalnego i biotechnologicznego6
T-W-11Włókna pochodzenia naturalnego: charakterystyka ogólna i zastosowanie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna oraz przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D15-07_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
TCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z technologią chemiczną, zwłaszcza takich jak: reaktory chemiczne, własność intelektualna
TCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
TCH_2A_W15posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-W-2Skrobia: źródła pozyskiwania, modyfikacja fizyczna, chemiczna, fizykochemiczna i biotechnologiczna. Główne kierunki wykorzystania skrobi i jej pochodnych.
T-W-7Kauczuk naturalny: pozyskiwanie, typy handlowe, wyroby z kauczuku naturalnego
T-W-10Poliestry pochodzenia naturalnego i biotechnologicznego
T-W-8Polipeptydy: informacje ogólne, technologia otrzymywania żelatyny oraz jej zastosowanie, kazeina jej pozyskiwanie i zastosowanie
T-W-11Włókna pochodzenia naturalnego: charakterystyka ogólna i zastosowanie
T-W-6Oleje roślinne oraz kwasy tłuszczowe jako substraty dla przemysłu materiałów powłokowych oraz tworzyw polimerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i syntetycznych na środowisko naturalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D15-07_U01Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U03potrafi przy użyciu różnych technik porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku polskim i angielskim oraz w innych środowiskach w języku polskim i co najmniej w jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_2A_U06potrafi określić kierunki samokształcenia się i realizacji dalszego zdobywania wiedzy
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
TCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-W-2Skrobia: źródła pozyskiwania, modyfikacja fizyczna, chemiczna, fizykochemiczna i biotechnologiczna. Główne kierunki wykorzystania skrobi i jej pochodnych.
T-W-3Celuloza: produkcja, pochodne celulozy, włókna, folie i estry i etery oraz inne produkty celulozowe, ich otrzymywanie i zastosowanie
T-W-7Kauczuk naturalny: pozyskiwanie, typy handlowe, wyroby z kauczuku naturalnego
T-W-10Poliestry pochodzenia naturalnego i biotechnologicznego
T-W-8Polipeptydy: informacje ogólne, technologia otrzymywania żelatyny oraz jej zastosowanie, kazeina jej pozyskiwanie i zastosowanie
T-W-11Włókna pochodzenia naturalnego: charakterystyka ogólna i zastosowanie
T-W-6Oleje roślinne oraz kwasy tłuszczowe jako substraty dla przemysłu materiałów powłokowych oraz tworzyw polimerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania
4,5Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach
5,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaiach wraz z aspektami proekologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D15-07_K01Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-W-2Skrobia: źródła pozyskiwania, modyfikacja fizyczna, chemiczna, fizykochemiczna i biotechnologiczna. Główne kierunki wykorzystania skrobi i jej pochodnych.
T-W-3Celuloza: produkcja, pochodne celulozy, włókna, folie i estry i etery oraz inne produkty celulozowe, ich otrzymywanie i zastosowanie
T-W-7Kauczuk naturalny: pozyskiwanie, typy handlowe, wyroby z kauczuku naturalnego
T-W-10Poliestry pochodzenia naturalnego i biotechnologicznego
T-W-8Polipeptydy: informacje ogólne, technologia otrzymywania żelatyny oraz jej zastosowanie, kazeina jej pozyskiwanie i zastosowanie
T-W-11Włókna pochodzenia naturalnego: charakterystyka ogólna i zastosowanie
T-W-6Oleje roślinne oraz kwasy tłuszczowe jako substraty dla przemysłu materiałów powłokowych oraz tworzyw polimerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko