Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska

Sylabus przedmiotu Laboratorium prac przejściowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium prac przejściowych
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 135 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstwowe wiadomości z chemii nieorganicznej i organicznej
W-2Podstawy technologii chemicznej ogólnej i organicznej
W-3Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji i prezentacji wyników badań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z przepisami BHP stosowanymi podczas prac w laboratorium badawczym technologii organicznej
C-2Zapoznanie studenta z aparatura badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doswiadczeń
C-3Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrzadów analitycznych
C-4Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu
C-5Zapoznanie studenta z mozliwosciami stosowania programów komputerowych do sporzadzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkosci technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium technologii chemicznej organicznej, ze szczególnym uwględnieniem specyfiki doświadczalnych prac badawczych.9
T-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz sposobem prowadzenia doświadczeń.9
T-L-3Wykorzystanie odczynnika Fentona w usuwaniu zanieczyszczeń organicznych z wody.9
T-L-4Acetoksylowanie propylenu w fazie ciekłej.9
T-L-5Zastosowanie FT-IR w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.9
T-L-6Destylacja i rektyfikacja mieszaniny 2-propanol/2-butanol. Wyznaczanie krzywej wrzenia.9
T-L-7Oznaczanie substancji organicznych w glebie metodą ekstrakcji ciągłej.9
T-L-8Oznaczanie wody metodą azeotropową.9
T-L-9Synteza mezoporowatego zeolitu Ti-MCM-41.9
T-L-10Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze Ti-MCM-41.9
T-L-11Destylacja olejku goździkowego oraz identyfikacja eugenolu metodą TLC.9
T-L-12Technika GC/MS w analizie lotnych składników kosmetyków i środków pomocniczych.9
T-L-13Zastosowanie chromatografii cieczowej HPLC w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.9
T-L-14Oznaczanie związków wielowodorotlenowych metodą chromatografii gazowej.9
T-L-15Sporządzanie bilansów procesów i operacji jednostkowych, wyznaczanie wielkości technologicznych, prezentacja graficzna wyników.9
135

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.135
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.10
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wstępna ocena osiągnięć studenta w celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-06_W02
Ma uporządkowaną wiedzę o surowcach i produktach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z studiowaną specjalnoścą. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów na wskaźniki procesów, w szczególności procesów katalizy homogenicznej i heterogenicznej
TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11T2A_W03, T2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-13, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-14, T-L-12, T-L-11, T-L-15, T-L-1M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-06_U01
Potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej operacje i procesy jednostkowe dla realizacji znanych lub nowych technologii w zakresie studiowanej specjalności
TCH_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-L-3, T-L-13, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-14, T-L-12, T-L-11, T-L-15M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-06_W02
Ma uporządkowaną wiedzę o surowcach i produktach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z studiowaną specjalnoścą. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów na wskaźniki procesów, w szczególności procesów katalizy homogenicznej i heterogenicznej
2,0
3,0Student rozróżnia, nazywa i częsciowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczace badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmująca obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i częsciowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna podstawowe metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-06_U01
Potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej operacje i procesy jednostkowe dla realizacji znanych lub nowych technologii w zakresie studiowanej specjalności
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie wykonac proste eksperymenty. Potrafi wykorzystac dostepne urzadzenia analityczne. Przy pomocy opiekuna potrafi okreslic rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyc skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporzadzic bilans materiałowy prowadzonego procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
  2. A. I. Vogel, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2006
  3. R. Berezowska-Ornat, H. Dominiak, B. Siepracka, Ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej, Surowce i procesy cz. 1, ZPPRz, Rzeszów, 2001
  4. R. Berezowska-Ornat, H. Dominiak, B. Siepracka, Ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej, Surowce i procesy cz. 2, ZPPRz, Rzeszów, 2003
  5. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium technologii chemicznej organicznej, ze szczególnym uwględnieniem specyfiki doświadczalnych prac badawczych.9
T-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz sposobem prowadzenia doświadczeń.9
T-L-3Wykorzystanie odczynnika Fentona w usuwaniu zanieczyszczeń organicznych z wody.9
T-L-4Acetoksylowanie propylenu w fazie ciekłej.9
T-L-5Zastosowanie FT-IR w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.9
T-L-6Destylacja i rektyfikacja mieszaniny 2-propanol/2-butanol. Wyznaczanie krzywej wrzenia.9
T-L-7Oznaczanie substancji organicznych w glebie metodą ekstrakcji ciągłej.9
T-L-8Oznaczanie wody metodą azeotropową.9
T-L-9Synteza mezoporowatego zeolitu Ti-MCM-41.9
T-L-10Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze Ti-MCM-41.9
T-L-11Destylacja olejku goździkowego oraz identyfikacja eugenolu metodą TLC.9
T-L-12Technika GC/MS w analizie lotnych składników kosmetyków i środków pomocniczych.9
T-L-13Zastosowanie chromatografii cieczowej HPLC w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.9
T-L-14Oznaczanie związków wielowodorotlenowych metodą chromatografii gazowej.9
T-L-15Sporządzanie bilansów procesów i operacji jednostkowych, wyznaczanie wielkości technologicznych, prezentacja graficzna wyników.9
135

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.135
A-L-2Konsultacje z prowadzącym.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.10
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-06_W02Ma uporządkowaną wiedzę o surowcach i produktach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z studiowaną specjalnoścą. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów na wskaźniki procesów, w szczególności procesów katalizy homogenicznej i heterogenicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07zna podstawy zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z aparatura badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doswiadczeń
C-3Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrzadów analitycznych
C-4Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu
C-5Zapoznanie studenta z mozliwosciami stosowania programów komputerowych do sporzadzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkosci technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników
C-1Zapoznanie studenta z przepisami BHP stosowanymi podczas prac w laboratorium badawczym technologii organicznej
Treści programoweT-L-2Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz sposobem prowadzenia doświadczeń.
T-L-3Wykorzystanie odczynnika Fentona w usuwaniu zanieczyszczeń organicznych z wody.
T-L-13Zastosowanie chromatografii cieczowej HPLC w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.
T-L-4Acetoksylowanie propylenu w fazie ciekłej.
T-L-5Zastosowanie FT-IR w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.
T-L-6Destylacja i rektyfikacja mieszaniny 2-propanol/2-butanol. Wyznaczanie krzywej wrzenia.
T-L-7Oznaczanie substancji organicznych w glebie metodą ekstrakcji ciągłej.
T-L-8Oznaczanie wody metodą azeotropową.
T-L-9Synteza mezoporowatego zeolitu Ti-MCM-41.
T-L-10Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze Ti-MCM-41.
T-L-14Oznaczanie związków wielowodorotlenowych metodą chromatografii gazowej.
T-L-12Technika GC/MS w analizie lotnych składników kosmetyków i środków pomocniczych.
T-L-11Destylacja olejku goździkowego oraz identyfikacja eugenolu metodą TLC.
T-L-15Sporządzanie bilansów procesów i operacji jednostkowych, wyznaczanie wielkości technologicznych, prezentacja graficzna wyników.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium technologii chemicznej organicznej, ze szczególnym uwględnieniem specyfiki doświadczalnych prac badawczych.
Metody nauczaniaM-1Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wstępna ocena osiągnięć studenta w celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia, nazywa i częsciowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczace badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmująca obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i częsciowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna podstawowe metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-06_U01Potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej operacje i procesy jednostkowe dla realizacji znanych lub nowych technologii w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z aparatura badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doswiadczeń
C-3Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrzadów analitycznych
C-4Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu
C-5Zapoznanie studenta z mozliwosciami stosowania programów komputerowych do sporzadzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkosci technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników
C-1Zapoznanie studenta z przepisami BHP stosowanymi podczas prac w laboratorium badawczym technologii organicznej
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie odczynnika Fentona w usuwaniu zanieczyszczeń organicznych z wody.
T-L-13Zastosowanie chromatografii cieczowej HPLC w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.
T-L-4Acetoksylowanie propylenu w fazie ciekłej.
T-L-5Zastosowanie FT-IR w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych.
T-L-6Destylacja i rektyfikacja mieszaniny 2-propanol/2-butanol. Wyznaczanie krzywej wrzenia.
T-L-7Oznaczanie substancji organicznych w glebie metodą ekstrakcji ciągłej.
T-L-8Oznaczanie wody metodą azeotropową.
T-L-9Synteza mezoporowatego zeolitu Ti-MCM-41.
T-L-10Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze Ti-MCM-41.
T-L-14Oznaczanie związków wielowodorotlenowych metodą chromatografii gazowej.
T-L-12Technika GC/MS w analizie lotnych składników kosmetyków i środków pomocniczych.
T-L-11Destylacja olejku goździkowego oraz identyfikacja eugenolu metodą TLC.
T-L-15Sporządzanie bilansów procesów i operacji jednostkowych, wyznaczanie wielkości technologicznych, prezentacja graficzna wyników.
Metody nauczaniaM-1Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie wykonac proste eksperymenty. Potrafi wykorzystac dostepne urzadzenia analityczne. Przy pomocy opiekuna potrafi okreslic rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyc skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporzadzic bilans materiałowy prowadzonego procesu.
3,5
4,0
4,5
5,0