Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nowych materiałów

Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia i związki biologicznie aktywne
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs Chemia Organiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.5
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.4
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników kosmetyków. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w kosmetykach.3
15
wykłady
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych komórki. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.2
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych : cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.3
T-W-3Zapoznanie sie z rola nukleotydów i kwasów nukleinowych i z ich budową chemiczną. Budowa enzymów, ich podział, kinetyka enzymatyczna, typy inhibicji enzymów w reakcjach biochemicznych.3
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roslinie, z metabolizmem pierwotnym występującym w roslinie, a w tym cyklem Celvina1
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, łańcuch oddechowego jako procesu oddychania komórkowego6
T-W-6Przegląd przemian katabolicznych i anabolicznych tłuszczy i białek. Rola aminokwasów w przemianach biochemicznych.4
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej i skory.1
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.4
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w kosmetykach. Kosmeceutyki jako nowa forma kosmetyków.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach3
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych7
A-A-5Praca w zespole2
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Studiowanie literatury7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materialu. Prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-04_W08
potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujące w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie
TCH_2A_W08T2A_W03InzA2_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-04_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakościa produktów organicznych
TCH_2A_U09T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-04_K03
ma świadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-04_W08
potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujące w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane grupy zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane grupy zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większośćgrup zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne oraz określić mechanizm przemian biochemicznych
4,5potrafi scharakteryzować i zidentyfikować zwiazki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, związki biologicznie czynne występujące w kosmetykach
5,0potrafi scharakteryzować i zidentyfikować zwiazki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, opisać wybrane procesy biochemiczne i związki biologicznie czynne występujące w kosmetykach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-04_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakościa produktów organicznych
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi integrować wiedzę z biochemii dla rozwiązywania wybranych problemów związanych z jakością produktów organicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-04_K03
ma świadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na organizm i znaczenie podstawowych przemian biochemicznych
3,5potrafi wykazać znaczenie podstawowych przemian biochemicznych na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować substancje niebezpieczne
4,0ma świadomość jakie procesy biochemiczne mogą zostać wykorzystane w biosyntezie nowych zwiazków chemicznych
4,5aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wprowadzenia nowych związków chemicznych z wykorzystaniem przemian biochemicznych
5,0zna metody udostępniania własnej wiedzy mogącej mieć wpływ na jakość związków biologicznie aktywnych

Literatura podstawowa

  1. Hames B.D., Hooper N.M., Houghton J.D., Krótkie wykłady - biochemia, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kączkowski J, Podstawy Biochemii, WNT, Warszawa, 2004
  3. Hooper H, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
  4. Moszczyński H., Pyć K., Biochemia witamin, PWN, Warszawa, 1998
  5. Draelos Z.D., Kosmeceutyki, Urban & Partner, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2003
  2. Clayden J., Greeve N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.5
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.3
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.4
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników kosmetyków. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w kosmetykach.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych komórki. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.2
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych : cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.3
T-W-3Zapoznanie sie z rola nukleotydów i kwasów nukleinowych i z ich budową chemiczną. Budowa enzymów, ich podział, kinetyka enzymatyczna, typy inhibicji enzymów w reakcjach biochemicznych.3
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roslinie, z metabolizmem pierwotnym występującym w roslinie, a w tym cyklem Celvina1
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, łańcuch oddechowego jako procesu oddychania komórkowego6
T-W-6Przegląd przemian katabolicznych i anabolicznych tłuszczy i białek. Rola aminokwasów w przemianach biochemicznych.4
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej i skory.1
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.4
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w kosmetykach. Kosmeceutyki jako nowa forma kosmetyków.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach15
A-A-2Udział w konsultacjach3
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych7
A-A-5Praca w zespole2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Udział w konsultacjach.3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Studiowanie literatury7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-04_W08potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujące w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.
Treści programoweT-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników kosmetyków. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w kosmetykach.
T-W-1Przegląd podstawowych składników chemicznych komórki. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce.
T-W-2Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych : cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria.
T-W-3Zapoznanie sie z rola nukleotydów i kwasów nukleinowych i z ich budową chemiczną. Budowa enzymów, ich podział, kinetyka enzymatyczna, typy inhibicji enzymów w reakcjach biochemicznych.
T-W-4Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roslinie, z metabolizmem pierwotnym występującym w roslinie, a w tym cyklem Celvina
T-W-5Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, łańcuch oddechowego jako procesu oddychania komórkowego
T-W-6Przegląd przemian katabolicznych i anabolicznych tłuszczy i białek. Rola aminokwasów w przemianach biochemicznych.
T-W-7Zapoznanie się z budową błony komórkowej i skory.
T-W-8Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie.
T-W-9Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w kosmetykach. Kosmeceutyki jako nowa forma kosmetyków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materialu. Prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane grupy zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
3,5potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane grupy zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne
4,0potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większośćgrup zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne oraz określić mechanizm przemian biochemicznych
4,5potrafi scharakteryzować i zidentyfikować zwiazki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, związki biologicznie czynne występujące w kosmetykach
5,0potrafi scharakteryzować i zidentyfikować zwiazki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, opisać wybrane procesy biochemiczne i związki biologicznie czynne występujące w kosmetykach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-04_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakościa produktów organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.
Treści programoweT-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników kosmetyków. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w kosmetykach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materialu. Prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi integrować wiedzę z biochemii dla rozwiązywania wybranych problemów związanych z jakością produktów organicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-04_K03ma świadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin.
C-4ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi.
Treści programoweT-A-1Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie.
T-A-2Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych.
T-A-3Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie.
T-A-4Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników kosmetyków. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w kosmetykach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materialu. Prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na organizm i znaczenie podstawowych przemian biochemicznych
3,5potrafi wykazać znaczenie podstawowych przemian biochemicznych na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować substancje niebezpieczne
4,0ma świadomość jakie procesy biochemiczne mogą zostać wykorzystane w biosyntezie nowych zwiazków chemicznych
4,5aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wprowadzenia nowych związków chemicznych z wykorzystaniem przemian biochemicznych
5,0zna metody udostępniania własnej wiedzy mogącej mieć wpływ na jakość związków biologicznie aktywnych