Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie nanotechnologii w materiałach polimerowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie nanotechnologii w materiałach polimerowych
Specjalność Nanonauki i nanotechnologie
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Spychaj <Tadeusz.Spychaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów na temat podstaw technologii materiałów polimerowych oraz kompozytów polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia dot. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych na bazie różnych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych6
T-A-2Praca nad raportem dot. przeglądu literaturowego w zakresie wybranego nanokompozytowego materiału polimerowego6
T-A-3Prezentacja wyników przeglądu literaturowego przez studentów2
T-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.7
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.5
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, wykonywanie obliczeń oraz praca z literaturą15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie studenta do wykladu oraz do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-06_W01
Student powinien mieć podstawową wiedzę odnośnie najszerzej stosowanych w skali przemysłowej nanokompozytowych materiałach polimerowych, tj. rodzajach matryc/osnów jak i rodzajach nanonapełniaczy, potrafić dokonać prostych obliczeń oraz poszukiwań literaturowych w zakresie formułowania ich składu oraz stosowanych procesów jednostkowych, a także właściwościach tych materiałów i kierunkach ich aktualnego zastosowania.
Nano_2A_W01, Nano_2A_W02, Nano_2A_W03, Nano_2A_W04, Nano_2A_W05, Nano_2A_W06, Nano_2A_W07, Nano_2A_W08, Nano_2A_W09T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-06_U01
Student powinien umieć określić jakie nanonapełniacze i nanokompozytowe materiały polimerowe są wytwarzane w skali przemysłowej; jakie procesy jednostkowe stosuje się najczęściej w nanotechnologii materiałów polimerowych, jakie właściwości tych materiałów zostają poprawione w stosunku do niemodyfikowanych matryc/osnów polimerowych, dokonać prostego obliczenia dot. formulacji polimerowego materiału modyfikowanego nanocząstkami.
Nano_2A_U01, Nano_2A_U02, Nano_2A_U03, Nano_2A_U04, Nano_2A_U06, Nano_2A_U07, Nano_2A_U10, Nano_2A_U11, Nano_2A_U12, Nano_2A_U13, Nano_2A_U14, Nano_2A_U15T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-06_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności osobistej, świadomość wpływu stosowanej (nano)technologii na środowisko
Nano_2A_K01, Nano_2A_K02, Nano_2A_K03, Nano_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-06_W01
Student powinien mieć podstawową wiedzę odnośnie najszerzej stosowanych w skali przemysłowej nanokompozytowych materiałach polimerowych, tj. rodzajach matryc/osnów jak i rodzajach nanonapełniaczy, potrafić dokonać prostych obliczeń oraz poszukiwań literaturowych w zakresie formułowania ich składu oraz stosowanych procesów jednostkowych, a także właściwościach tych materiałów i kierunkach ich aktualnego zastosowania.
2,0Student nie dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,5Student dysponuje akceptowalną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-06_U01
Student powinien umieć określić jakie nanonapełniacze i nanokompozytowe materiały polimerowe są wytwarzane w skali przemysłowej; jakie procesy jednostkowe stosuje się najczęściej w nanotechnologii materiałów polimerowych, jakie właściwości tych materiałów zostają poprawione w stosunku do niemodyfikowanych matryc/osnów polimerowych, dokonać prostego obliczenia dot. formulacji polimerowego materiału modyfikowanego nanocząstkami.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, nie umie dokonać prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotować raportu literaturowego z tej tematyki
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,0Student posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-06_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności osobistej, świadomość wpływu stosowanej (nano)technologii na środowisko
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub właściwych zdolności osobistych i społecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i akceptowalne umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne

Literatura podstawowa

  1. F. Bergaya, B.K.G. Theng, G. Lagaly, Handbook of clay science, Elsevier, Amsterdam, 2006
  2. A. B. Morgan, C. A. Wilkie, Flame retardant polymer nanocomposites, J. Wiley, Hoboken, 2007
  3. Y. W. Mai, Z.Z. Yu, Polymer nanocomposites, CRC Press, Boca Raton, 2006
  4. B. P. Grady, Carbon nanotube-polymer composites, J. Wiley, Hoboken, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia dot. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych na bazie różnych polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych6
T-A-2Praca nad raportem dot. przeglądu literaturowego w zakresie wybranego nanokompozytowego materiału polimerowego6
T-A-3Prezentacja wyników przeglądu literaturowego przez studentów2
T-A-4Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.7
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.5
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych, wykonywanie obliczeń oraz praca z literaturą15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie studenta do wykladu oraz do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D1-06_W01Student powinien mieć podstawową wiedzę odnośnie najszerzej stosowanych w skali przemysłowej nanokompozytowych materiałach polimerowych, tj. rodzajach matryc/osnów jak i rodzajach nanonapełniaczy, potrafić dokonać prostych obliczeń oraz poszukiwań literaturowych w zakresie formułowania ich składu oraz stosowanych procesów jednostkowych, a także właściwościach tych materiałów i kierunkach ich aktualnego zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki z matematycznymi metodami modelowania komputerowego, chemii, technologii chemicznej do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Nano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Nano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Nano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W05ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat trendów rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięć z zakresu nanotechnologii
Nano_2A_W06ma poszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W07zna podstawowe techniki pomiarowe, obliczeniowe i multimedialne stosowane w wytwarzaniu i analizie produktów przewidzianych w programie wybranej specjalności
Nano_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i produkcją oraz prowadzenia działalności gospodarczej i organizacji miejsca pracy
Nano_2A_W09zna i romumie pojecia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własnosci intelektualnej; potafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
3,5Student dysponuje akceptowalną wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie przemysłowo wytwarzanych i stosowanych nanonapełniaczach i nanotechnologiach materiałów polimerowych, ich wytwarzaniu i kierunkach stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D1-06_U01Student powinien umieć określić jakie nanonapełniacze i nanokompozytowe materiały polimerowe są wytwarzane w skali przemysłowej; jakie procesy jednostkowe stosuje się najczęściej w nanotechnologii materiałów polimerowych, jakie właściwości tych materiałów zostają poprawione w stosunku do niemodyfikowanych matryc/osnów polimerowych, dokonać prostego obliczenia dot. formulacji polimerowego materiału modyfikowanego nanocząstkami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, nterpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą
Nano_2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanobiotechnologii
Nano_2A_U03na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii
Nano_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nanotechnologii, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego w stopniu wystarczającym do porozumiewania się oraz umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem literatury fachowej, dokumentacji technicznej, artykułów i podręczników
Nano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_2A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, technologii chemicznej, fizyki technicznej i przedmiotów specjalnościowych zastosować podejście systemowe, uwzględniające aspekty pozatechniczne
Nano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
Nano_2A_U12potrafi określić zakres stosowalności poznanych metod badawczych i technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych
Nano_2A_U13potrafi dostrzec braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi
Nano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Nano_2A_U15potrafi przeprowadzić złożoną charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z dziedziny fizyki, chemii i inżynierii materiałowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, nie umie dokonać prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotować raportu literaturowego z tej tematyki
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,0Student posiada umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wpływu nanonapełniaczy na właściwości nanokompozytowych materiałów polimerowych, dokonania prostych obliczeń dot. formulacji materiałów polimerowych i/lub przygotowania raportu literaturowego z tej tematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D1-06_K01Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności osobistej, świadomość wpływu stosowanej (nano)technologii na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K01potrafi samodzielnie uzupełniać i poszerzać swoją wiedzę o zagadnienia związane z nanotechnologią, nanomateriałami i nanobiomateriałów a także o problemy wchodzące w skład innych specjalności inżynierskich i pozainżynierskich, potrafi przeprowadzać i organizować seminaria i szkolenia, wskazywać innym wiarygodne źródła informacji fachowych
Nano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem rozwoju i praktycznego stosowania nanotechnologii w materiałach polimerowych, rodzajami najważniejszych przemysłowo nanonapełniaczy oraz głównymi kierunkami wykorzystania nanokompozytowych materiałów polimerowych w gospogarce zagranicznej i krajowej.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie glinokrzemianów warstwowych w nanotechnologii materiałów polimerowych: wpływ rodzaju i udziału nanonapełniacza na poprawę właściwości kompozytowych materiałów polimerowych, najczęściej stosowane matryce/osnowy termoplastyczne (poliamidy, PS, PP, EVA, PBT, polimery biodegradowalne: polilaktyd, termoplastyczna skrobia) oraz żywice reaktywne: epoksydowe, kauczuki/guma. Kierunki zastosowania.
T-W-2Przegląd nanokompozytowych materiałów polimerowych z innymi rodzajami nanonapełniaczy (nanokrzemionka, nanorurki węglowe, grafit eksfoliowany, grafen, nanosrebro, nanokreda, nanofosforany. Stan rozwoju i kierunki zastosowania.
T-W-3Nanokompozyty polimerowe jako tworzywa o zmniejszonej palności (z nanonapełniaczami montmorylonitowymi oraz nanowęglowymi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta w trakcie ćwiczeń audytoryjnych, tj. obliczeń dot. formulacji nanokompozytowych materiałów polimerowych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne podsumowanie wiedzy studenta w zakresie problematyki przedstawionej na wykładzie oraz opracowanej w formie raportu z przeglądu literaturiwego jako efekt pracy podczas ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub właściwych zdolności osobistych i społecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i akceptowalne umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności jej wykorzystania i/lub zdolności osobiste i społeczne