Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Farby i powłoki z nanocząsteczkami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Farby i powłoki z nanocząsteczkami
Specjalność Polimerowe bio- i nanomateriały
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: "Podstawy syntezy polimerów i żywic reaktywnych", oraz "Technologia procesów materiałów kompozytowych"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie wodorozcieńczalnej epoksydowej kompozycji lakierowej, w tym modyfikowanej napełniaczem fosforanowym, ocena jej właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże oraz ocena odporności antykorozyjnej powłoki5
T-L-2Formulacja farby na bazie spoiwa polimerowego typu high solids (epoksydowego lub poliuretanowego), ocena właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże metodą natryskową oraz ocena wybranych cech powłoki5
T-L-3Komponowanie farby poliuretanowej, w tym z modyfikatorem nanowęglowym, aplikacja na podłoże szklane i ocena wybranych cech uzyskanej powłoki5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania1
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)3
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce3
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru1
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)2
T-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych2
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna studenta, w tym przygotowanie do zaliczenia wykladu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W05, Nano_1A_W07, Nano_1A_W08, Nano_1A_W10, Nano_1A_W12, Nano_1A_W14, Nano_1A_W15, Nano_1A_W16T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07a_U01
Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki
Nano_1A_U01, Nano_1A_U03, Nano_1A_U04, Nano_1A_U05, Nano_1A_U06, Nano_1A_U08, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U12, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14, Nano_1A_U17T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_D2-07a_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko
Nano_1A_K01, Nano_1A_K02, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04, Nano_1A_K05, Nano_1A_K06, Nano_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07a_U01
Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,0Student posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_D2-07a_K01
Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub właściwych cech zdolności osobistych i spolecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub niedostateczne cechy zdolności osobistych i spolecznych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych

Literatura podstawowa

  1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, 1996
  2. S. Tkaczyk, Powłoki organiczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1994
  3. Z. Wicks, Organic coatings, J. Wiley & Sons, Hoboken, 2007
  4. J. Koleske, Paint and coating testing manual, ASTM, Filadelfia, 1995, 14-th

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie wodorozcieńczalnej epoksydowej kompozycji lakierowej, w tym modyfikowanej napełniaczem fosforanowym, ocena jej właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże oraz ocena odporności antykorozyjnej powłoki5
T-L-2Formulacja farby na bazie spoiwa polimerowego typu high solids (epoksydowego lub poliuretanowego), ocena właściwości fizykochemicznych, aplikacja na podłoże metodą natryskową oraz ocena wybranych cech powłoki5
T-L-3Komponowanie farby poliuretanowej, w tym z modyfikatorem nanowęglowym, aplikacja na podłoże szklane i ocena wybranych cech uzyskanej powłoki5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania1
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)3
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce3
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru1
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)2
T-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych2
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna studenta, w tym przygotowanie do zaliczenia wykladu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_D2-07a_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów materiałów powłokotwórczych, rodzajów polimerów i żywic oraz innych komponentow stosowanych do ich wytwarzania, technologii ich formułowania, ze szczególnym uwzględnieniem dyspergowania nanonapełniaczy, technologii nakładania na podłoże, kierunków zastosowania i metod charakteryzacji farb/lakierów ciekłych i finalnych powłok
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W05ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami fizyki współczesnej, niezbędnymi do rozumienia podstawowych mechanizmów fizycznych i wykorzystania wiedzy fizycznej w nanotechnologii
Nano_1A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie i gospodarką odpadami
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Nano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Nano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Nano_1A_W14ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Nano_1A_W15ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego i prawa patentowego
Nano_1A_W16zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok
Treści programoweT-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
4,5Student dysponuje ponad dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
5,0Student dysponuje bardzo dobrą wiedzą w zakresie dot. komponentów kompozycji powłokotwórczych, formułowania farb/lakierów, oceny ich właściwości, metod nakładania na podłoże oraz oceny właściwości uzyskanych powłok
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_D2-07a_U01Student powinien umieć sformułować lakier/farbę, w tym z dodatkiem nanonapełniaczy, dokonać oceny właściwości kompozycji powłokotwórczej, nałożyć na podłoże oraz dokonać oceny uzyskanej powloki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Nano_1A_U06posługuje się językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego, w stopniu umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem instrukcji technicznych, artykułów i podręczników z dziedziny nauk ścisłych, a w szczególności z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Nano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok
Treści programoweT-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,0Student posiada umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania kompozycji powłokotwórczych ich oceny fizykochemicznej, nakładania na podloże oraz metod badań finalnych powłok
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_D2-07a_K01Student powinien wykazywać zdolności osobiste do stosowania wiedzy, umiejętności do jej aktywnego wykorzystania, cechy odpowiedzialności i autonomii w kontaktach społecznych, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania lub nakładania na podłoże na otaczające środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Nano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Nano_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami komponentów do formułowania farb i lakierów, w tym modyfikowanych napełniaczami nanocząstkowymi, ich rolą w kompozycji lub w powłoce, podstawami technologii otrzymywania kompozycji powłokowych, ich aplikacji na różne podłoża, a także metodami charakteryzacji właściwości kompozycji powłokotwórczych i finalnych powłok
Treści programoweT-W-6Podstawy technologii otrzymywania farb/lakierów ciekłych oraz proszkowych
T-W-2Przegląd ważniejszych polimerów i żywic powłokotwórczych (akrylowe, winylowe, alkidowe, poliuretanowe, żywice epoksydowe)
T-W-7Technologie aplikacji materiałów powłokowych na podłoże
T-W-3Napełniacze i nanonapełniacze oraz pigmenty, ich charakterystyka i rola w powłoce
T-W-1Wprowadzenie: pojęcia podstawowe (farba, lakier, szpachlówka), kategorie materiałów powłokowych, aspekty ekologiczne stosowania
T-W-4Sposoby dyspergowania nanonapełniaczy w kompozycji farby/lakieru
T-W-5Inne dodatki do farb i lakierów (rozpuszczalniki, zagęstniki, współrozpuszczalniki, koalescenty, środki przeciwpienne, biocydy i in.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie formułowania kompozycji powłokowych, ich oceny fizykochemicznej, metod aplikacji na podłoże oraz metod oceny finalnych cech materiałów powłokowych
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie ogólnej wiedzy dot. rodzaju komponentów i składu kompozycji powłokowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub właściwych cech zdolności osobistych i spolecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i ograniczone umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub niedostateczne cechy zdolności osobistych i spolecznych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub cechy zdolności osobistych i spolecznych