Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Polimery i materiały funkcjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimery i materiały funkcjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rosłaniec <Zbigniew.Roslaniec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.30
30
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Tematyczne przygotowanie teoretyczne. Zaliczenie wejściówki20
A-L-2Aktywność pracy w grupie. Wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego20
A-L-3Opracowanie sprawozdania.20
60
wykłady
A-W-1Aktywność w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę15
A-W-2Wykazanie wiedzy i umiejętności przez zaliczenie testu w trakcie i na koniec wykładów45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej.
Nano_1A_U01, Nano_1A_U04, Nano_1A_U09, Nano_1A_U14T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć.
Nano_1A_K01, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań.
2,0Wyniki testu: Poniżej 10 p-tów
3,011-10
3,513-12
4,014-15
4,516-17
5,018-20

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej.
2,0Ocena testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć.
2,0Ocena wyników testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20

Literatura podstawowa

  1. Danuta Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1993
  2. Szlezyngier Włodzimierz, Tworzywa Sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998, T 1-3

Literatura dodatkowa

  1. Rabek Jan, Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Tematyczne przygotowanie teoretyczne. Zaliczenie wejściówki20
A-L-2Aktywność pracy w grupie. Wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego20
A-L-3Opracowanie sprawozdania.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywność w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę15
A-W-2Wykazanie wiedzy i umiejętności przez zaliczenie testu w trakcie i na koniec wykładów45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W13ma wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wyniki testu: Poniżej 10 p-tów
3,011-10
3,513-12
4,014-15
4,516-17
5,018-20
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne.
T-L-1Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena wyników testu: poniżej 10 p-tów
3,010-11
3,512-13
4,014-15
4,516-17
5,018-20