Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Nano_1A_D1-07a_U01 | Student potrafi interpretowac i ilosciowo opisywac zjawiska
fizykochemiczne w roztworach makroczasteczek a takze na
podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrac odpowiednie
metody charakteryzowania makroczasteczek w roztworach.
Student potrafi uzupełnic informacje uzyskane na wykładach
o tresci zawarte w literaturze przedmiotu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Nano_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
Nano_1A_U09 | potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z definicjami i pojeciami zwiazanymi z tematyka przedmiotu |
---|
C-3 | Ukształtowanie umiejetnosci opisywania zjawisk i modeli fizycznych zwiazków wielkoczasteczkowych |
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie, pojecia podstawowe – literatura przedmiotu, monomery, mery, polimery,
oligomery, historia polimerów, struktura liniowa,
rozgałeziona i usieciowana, polidyspersja, ilosciowe okreslenie polidyspersyjnosci polimerów. |
---|
T-W-2 | Fluktuacje własciwosci, funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych, srednie ciezary
czasteczkowe, statystyka łancucha, funkcje Flory’ego i Schultza, konfiguracje i konformacja. |
T-W-4 | Metody badania własciwosci roztworów i oznaczania srednich ciezarów czasteczkowych
polimerów (parametry pomiarowe a srednie ciezary czasteczkowe) – metody oznaczania
liczbowo sredniego ciezaru czasteczkowego: ebuliometryczna i kriometryczna (zredukowana
róznica temperatur, współczynniki wirialne, metoda porównawcza, stała kriometryczna i
ebuliometryczna, metoda statyczna i dynamiczna). |
T-W-7 | Frakcjonowanie polimerów i metody oceny polimolekularnosci, metoda frakcjonowanego
wytracania (fazy, koacerwaty, równanie Flory’ego, współczynnik podziału, frakcjonowanie „w
trójkat” i „choinke”), metoda frakcjonowanego rozpuszczania (nosniki, ekstrakcja
kolumnowa, gradient składu mieszaniny i temperatury), inne metody frakcjonowania
(metoda podziału miedzy dwie fazy ciekłe, metody dyfuzyjne, metoda chromatografii
absorpcyjnej). Opracowanie wyników frakcjonowania. |
T-W-5 | Metody osmometryczne –membranowa (zredukowane cisnienie osmotyczne, współczynniki
wirialne, typy osmometrów, sposoby pomiarów, „metoda połowy sum”, ekstrapolacja do
czasu zerowego, kondycjonowanie membran, rodzaje membran, ich asymetria i efekt
balonowy), metoda destylacji izotermicznej – osmometrii parowej (vapour-pressure) (prawo
Raoulta, zasada pomiaru, wzorce), metoda izopiestyczna (zasada pomiaru, metoda Bergera,
metoda graficzna), metoda analityczna – oznaczania grup koncowych. |
T-W-6 | Metoda oznaczania wagowo sredniego ciezaru czasteczkowego polimeru – rozpraszanie
swiatła w badaniach polimerów (małe i duze czasteczki, inkrement współczynnika
załamania, stała optyczna Debey’a, stała Rayleigha, rozpraszanie roztworu, czynnik
depolaryzacji – funkcja P(teta) i jej własnosci, swiatło spolaryzowane i niespolaryzowane,
wykres Zimma, wymiary makroczasteczek). |
T-W-8 | Metody sedymentacyjne oznaczania ciezarów czasteczkowych polimerów i badanie
własciwosci roztworów przy uzyciu ultrawirówek (metoda szybkosci sedymentacji, stała
sedymentacyjna, metoda równowagi sedymentacyjnej, metoda Archibalda). |
T-W-3 | Rozcienczone roztwory polimerów – specznianie i rozpuszczanie, termodynamika
rozpuszczania, parametry Hildebranda, oddziaływania bliskiego i dalekiego zasiegu, łancuch
swobodnie zwiazany, statystyczny model Kuhna, prawdopodobienstwo znalezienia konca
łancucha w objetosci, prawdopodobienstwo odległosci konców łancucha. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wyjasnieniami tematyki przedmiotu |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienic i objasnic niektóre podstawowe definicje i zjawiska
zachodzace w roztworach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |