Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia i matematyka z poziomu gimnazjum-liceum |
W-2 | podstawy rysunku technicznego |
W-3 | podstawy procesów wymiany masy i ciepła (podstawy fizyki) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z budowa podstawowych aparatów stosowanych w przemyśle chemicznym i pokrewnych (np. spożywczym) |
C-2 | przedstawienie możliwiowści aplikacyjnych aparatów stosowanych w technologii chemicznej |
C-3 | Poznanie zasad pracy aparatów chemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznaie z elementami konstrukcyjnymi instalacji przemysłowych | 5 |
T-L-2 | Uruchomienie i demosntracja działania przykładowych instalacji | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie i wykorzystanie apartury w technologii chemicznej. Właściwości materiałów konstrukcyjnych i zasady ich doboru do aparatów. Elementy maszyn i urządzeń: połączenia, napędy, rurociągi, armatura. Typowe elementy aparatów chemicznych. Przenośniki. Pompy i sprężarki. Urządzenia do rozdrabniania i przesiewania. Mieszadła i mieszalniki. Aparaty do rozdzielania zawiesin. Odstojniki. Filtry. Aparaty membranowe. Cyklony. Wirówki. Wymienniki ciepła. Wyparki. Krystalizatory. Aparaty do destylacji i rektyfikacji. Absorbery. Adsorbery. Ekstraktory. Suszarki. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu | 10 |
A-L-3 | napisanie raportów-sprawozdań z zajęć | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | praktyczne zajęcia laboratoryjne - demonstracja budowy i pokazy obsługi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian z zakrsu tematyki laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - narysować schematycznie wybrane aparaty chemiczne i opisać zasadę ich działania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C18_W11 ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego | Nano_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C18_U16 Zna rodzaje aparatów stosowanych w technologii chemicznej, potrafi zaprojektowac prosty schemat technologiczny, analizuje istniejące rozwiązania i potrafi je zmodyfikować. | Nano_1A_U16, Nano_1A_U17 | T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C18_K04 Potrafi zaprojektować cykl czynności (operacji) zmierzający do realizacji zaplanowanego celu | Nano_1A_K04 | T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C18_W11 ma wiedzę z maszynoznawstwa i eksploatacji aparatury przemysłu chemicznego | 2,0 | nie zna budowy i zasad działania podstawowych aparatów chemicznych |
3,0 | zna budowę i działanie przykładowych aparatów z danej grupy urządzeń | |
3,5 | Potrafi schematycznie narysować i opisać działanie większości głównych aparatów | |
4,0 | Dobrze zna budowę większości aparatów chemicznych, rozumie działanie ich poszczególnych zespołów-części. | |
4,5 | Dobrze zna budowę aparatury chemicznej oraz rozróżnia zakres ich możliwości aplikacyjnych | |
5,0 | Bardzo dobrze zna budowę i działanie apartów chemivznych oraz potrafi wskazać jakie aparatu zastosować do danego rodzaju technologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C18_U16 Zna rodzaje aparatów stosowanych w technologii chemicznej, potrafi zaprojektowac prosty schemat technologiczny, analizuje istniejące rozwiązania i potrafi je zmodyfikować. | 2,0 | nie zna podstawowych aparatów stosowanych w technologii chemicznej |
3,0 | zna główne rodzaje aparatów przemysłu chemicznego, ale tylko ogólnie wie do czego mozna je zastoswać | |
3,5 | dobrze zna główne rodzaje aparatów przemysłu chemicznego, wie do czego można je zastoswać i potrafi połaczyć je w cykle technologiczne | |
4,0 | zna budowę i działanie aparatury chemicznej, potrafi stworzyć schemat technologiczny oraz przeanalizowac jego działanie | |
4,5 | dobrze znając aparaturę chemiczną potrafi tworzyć systemy technologiczne oraz wskazywać spsoby modyfikacji juz istniejących rozwiązań | |
5,0 | bardzo dobrze zna działanie i zakres zastowania aparatury chemicznej, potrafi storzyć schematy technologiczne, oraz optymalizowac istniejące. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C18_K04 Potrafi zaprojektować cykl czynności (operacji) zmierzający do realizacji zaplanowanego celu | 2,0 | nie potrafi wyznaczyć celów do rozwiązania oraz nie umie wskazać metod rozwiązywania problemów technologicznych |
3,0 | wskazuje cele do rozwiązania, ale ma duże problemy z określeniem sposobów ich realizacji | |
3,5 | prawidłowo dobiera właściwe matody i rozwiązuje wskazane cele | |
4,0 | dobrze dobiera metody działania i stosuje je do rozwiązania wskazanych celów | |
4,5 | bardzo dobrze dobiera metody działania i stosuje je do rozwiązania wskazanych celów | |
5,0 | potrafi opracowac kilka alternatywnych sposobów rzowiązywania problemów technologicznych |
Literatura podstawowa
- J. Pikoń, Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
- H. Błasiński, B. Modziński, Aparatura przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1983
- M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007
- K.F. Pawłow, P.G. Romankow, A.A. Noskow, Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1981
- J. Pikoń, Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
- W. Aleksandrowicz Żużikow, Filtracja, teoria i praktyka rozdzielania zawiesin, WNT, Warszawa, 1995
- R. Zarzycki, A. Chaculi, M. Starzak, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994