Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bioprocesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1opanowanie treści z zakresu podstaw procesów biotechnologicznych, w tym fermentacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioporocesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowywanie pożywek dla wzrostu brobnoustrojów5
T-L-2Badania kinetyka wzrostu drobnoustrojów5
T-L-3Oznaczanie wydajności fermentacji alkoholowej w mini-bioreaktorach5
15
wykłady
T-W-1Definicje i podstawy inżynierii bioprocesowej a GMP (dobre praktyki wytwarzania)2
T-W-2Definicja i ogólny schemat fermentacji2
T-W-3Rola procesów sterylizacji i najważniejsze metody. Sterylizacja bioreaktorów.2
T-W-4Biotechnologia produktów żywnościowych i nie żywnościowych2
T-W-5Podstawowe kryteria projektowania bioreaktorów (ze względu na rodzaj mikroorganizmów, kontrolę procesu i czynniki procesowe)3
T-W-6Bilans energii. Bilans masy. Kinetyka wzrostu drobnoustrojów2
T-W-7Procesy immobilizacji z wykorzystaniem mikrosfer2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna studenta, studia literaturowe15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1prezentacja multimedialna z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie inżynierii bioprocesów: fermantacji, sterylizacji, projektowania bioreaktorów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwosci, kryterów doboru i zastosowań podstaw inżynierii bioprocesowej w produkcji produktów żywnościowych i nieżywnościowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C17_W01
Student powinien posiadac ogólną wiedzę w zakresie podstawowych procesów biotechnologicznych i inzynierii bioprocesowej
Nano_1A_W02T1A_W01, T1A_W03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C17_U01
Student powienien umieć zdefiniować psoces sterylizacji, fermentacji, inokulacji drobnoustrojów oraz znać podstawy projektowania bioreaktorów
Nano_1A_U01T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C17_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada nastepujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów w zakresie inżynierii bioprocesów
Nano_1A_K01T1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C17_W01
Student powinien posiadac ogólną wiedzę w zakresie podstawowych procesów biotechnologicznych i inzynierii bioprocesowej
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstaw inżynierii bioprocesowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C17_U01
Student powienien umieć zdefiniować psoces sterylizacji, fermentacji, inokulacji drobnoustrojów oraz znać podstawy projektowania bioreaktorów
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstawowych metod steryloizacji, procesów biotechnologicznych i projektowania bioreaktorów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C17_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada nastepujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów w zakresie inżynierii bioprocesów
2,0
3,0student posiada ograniczone kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych zagadnień z obszaru inżynierii bioprocesów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Chmiel, Biotechnologia - Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1991
  2. S.Aiba, A.E. Humphrey, N.E. Millis, Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. L. Shuler, F. Kargi, Bioprocess engineering. Basic Concepts, PTR Prentice Hall, New Jersey, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowywanie pożywek dla wzrostu brobnoustrojów5
T-L-2Badania kinetyka wzrostu drobnoustrojów5
T-L-3Oznaczanie wydajności fermentacji alkoholowej w mini-bioreaktorach5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i podstawy inżynierii bioprocesowej a GMP (dobre praktyki wytwarzania)2
T-W-2Definicja i ogólny schemat fermentacji2
T-W-3Rola procesów sterylizacji i najważniejsze metody. Sterylizacja bioreaktorów.2
T-W-4Biotechnologia produktów żywnościowych i nie żywnościowych2
T-W-5Podstawowe kryteria projektowania bioreaktorów (ze względu na rodzaj mikroorganizmów, kontrolę procesu i czynniki procesowe)3
T-W-6Bilans energii. Bilans masy. Kinetyka wzrostu drobnoustrojów2
T-W-7Procesy immobilizacji z wykorzystaniem mikrosfer2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna studenta, studia literaturowe15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C17_W01Student powinien posiadac ogólną wiedzę w zakresie podstawowych procesów biotechnologicznych i inzynierii bioprocesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioporocesowej
Treści programoweT-W-2Definicja i ogólny schemat fermentacji
T-W-1Definicje i podstawy inżynierii bioprocesowej a GMP (dobre praktyki wytwarzania)
T-W-3Rola procesów sterylizacji i najważniejsze metody. Sterylizacja bioreaktorów.
T-W-4Biotechnologia produktów żywnościowych i nie żywnościowych
T-W-7Procesy immobilizacji z wykorzystaniem mikrosfer
Metody nauczaniaM-1prezentacja multimedialna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie inżynierii bioprocesów: fermantacji, sterylizacji, projektowania bioreaktorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstaw inżynierii bioprocesowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C17_U01Student powienien umieć zdefiniować psoces sterylizacji, fermentacji, inokulacji drobnoustrojów oraz znać podstawy projektowania bioreaktorów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioporocesowej
Treści programoweT-L-1Przygotowywanie pożywek dla wzrostu brobnoustrojów
T-L-2Badania kinetyka wzrostu drobnoustrojów
T-L-3Oznaczanie wydajności fermentacji alkoholowej w mini-bioreaktorach
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwosci, kryterów doboru i zastosowań podstaw inżynierii bioprocesowej w produkcji produktów żywnościowych i nieżywnościowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstawowych metod steryloizacji, procesów biotechnologicznych i projektowania bioreaktorów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C17_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada nastepujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów w zakresie inżynierii bioprocesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioporocesowej
Treści programoweT-L-1Przygotowywanie pożywek dla wzrostu brobnoustrojów
T-L-2Badania kinetyka wzrostu drobnoustrojów
T-L-3Oznaczanie wydajności fermentacji alkoholowej w mini-bioreaktorach
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwosci, kryterów doboru i zastosowań podstaw inżynierii bioprocesowej w produkcji produktów żywnościowych i nieżywnościowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczone kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych zagadnień z obszaru inżynierii bioprocesów
3,5
4,0
4,5
5,0