Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Matematyczne podstawy opracowania wyników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyczne podstawy opracowania wyników
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z podstawami matematycznego opracowywania wyników do opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
C-2Zapoznanie Studenta z technikami komputerowymi do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych.2
T-W-2Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady.2
T-W-3Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej.2
T-W-4Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne.2
T-W-5Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej.3
T-W-6Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat.2
T-W-7Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B06_W01
Student ma wiedzę z matematyki, obejmujacą zagadnienia matematycznego opracowywania wyników, niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
Nano_1A_W01T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-1S-1
Nano_1A_B06_W02
Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
Nano_1A_W06T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B06_U01
Student potrafi poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych z wykorzystaniem odpowiednich technik komputerowych.
Nano_1A_U08, Nano_1A_U11T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B06_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
Nano_1A_K01, Nano_1A_K07T1A_K01, T1A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B06_W01
Student ma wiedzę z matematyki, obejmujacą zagadnienia matematycznego opracowywania wyników, niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student opanował bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
Nano_1A_B06_W02
Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B06_U01
Student potrafi poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych z wykorzystaniem odpowiednich technik komputerowych.
2,0Student nie potrafi interpretować i matematycznie opracowywać wyników eksperymentów chemicznych i nie potrafi zastosować do tego odpowiednich technik komputerowych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi bardzo dobrze poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B06_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.

Literatura podstawowa

  1. S. Brandt, Analiza danych, PWN, Warszawa, 2002
  2. J.R. Taylor, Wstęp do analizy błędów pomiarowych, PWN, Warszawa, 1995
  3. J. B. Czermiński, A. Iwasiewicz, Z. Paszek, A. Sikorski, Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa, 1992
  4. J. Kornacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Z. Kotulski, W. Szczepiński, Rachunek blędów dla inzynierów, WNT, Warszawa, 2004
  2. W.L. Winston, Analiza i modelowanie danych, APN Promise, 2005
  3. D. M. Bourg, Excel w nauce i technice. Receptury., Helion, 2006
  4. W. Ufnalski, Mądry K. Excel dla chemików i nie tylko, Excel dla chemików i nie tylko, WNP, Warszawa, 2000
  5. Origin- podręcznik użytkownika, Gambit, Kraków, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych.2
T-W-2Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady.2
T-W-3Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej.2
T-W-4Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne.2
T-W-5Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej.3
T-W-6Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat.2
T-W-7Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT).2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3Konsultacje z wykładowcą2
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B06_W01Student ma wiedzę z matematyki, obejmujacą zagadnienia matematycznego opracowywania wyników, niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą zagadnienia analizy matematycznej, algebry oraz elementy matematyki stosowanej, niezbędne do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i procesów nanotechnologicznych i chemicznych oraz modelowaniu zjawisk i procesów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z podstawami matematycznego opracowywania wyników do opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
Treści programoweT-W-3Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej.
T-W-4Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne.
T-W-6Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat.
T-W-5Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej.
T-W-2Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady.
T-W-7Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT).
T-W-1Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student opanował bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B06_W02Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie technik komputerowych, w tym metodyki i technik programowania, grafiki komputerowej oraz obsługi i utrzymania narzędzi informatycznych niezbędnych w nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studenta z technikami komputerowymi do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-3Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej.
T-W-4Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne.
T-W-6Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat.
T-W-5Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej.
T-W-2Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady.
T-W-7Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT).
T-W-1Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B06_U01Student potrafi poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych z wykorzystaniem odpowiednich technik komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U11potrafi wykorzystać poznane metody eksperymentalne, symulacje komputerowe i modele teoretyczne do analizy i rozwiązywania problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z podstawami matematycznego opracowywania wyników do opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
C-2Zapoznanie Studenta z technikami komputerowymi do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-3Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej.
T-W-4Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne.
T-W-6Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat.
T-W-5Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej.
T-W-2Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady.
T-W-7Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT).
T-W-1Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować i matematycznie opracowywać wyników eksperymentów chemicznych i nie potrafi zastosować do tego odpowiednich technik komputerowych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi bardzo dobrze poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B06_K01Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z podstawami matematycznego opracowywania wyników do opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych.
C-2Zapoznanie Studenta z technikami komputerowymi do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-3Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej.
T-W-4Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne.
T-W-6Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat.
T-W-5Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej.
T-W-2Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady.
T-W-7Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT).
T-W-1Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
3,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
4,5Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii.