Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Energia ze źródeł naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energia ze źródeł naturalnych
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyki, informatyki komputerowej, grafiki komputerowej.
W-2Elementarnej informacji o podstawach projektowania urządzeń i instalacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania oraz zapozna się z zasadami tworzenia projektów technicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje). Omówienie możliwości projektowania urządzeń wykorzystania energii odnawialnej.1
T-P-2Konsultacje (zajęcie audytoryjne). Wybór miejscawości umieszczenia kolektrora słonecznego. Techniczne wykorzystanie projektowanego kolektora.1
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje). Założenie projektowe. Dane niezbędne do obliczenia powioerzchni kolektora słonecznego. Pzrykładowe elementarne obliczenia projektowe.1
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu urządzenia i instalacji. Schematy zawarte w projekcie.1
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu kolektora słonecznego. Schematy. Dodatkowe wyposarzenia.1
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje). Ustalenie formy indywidualnej konsultacji stiudenta przy pojawieniu się problemów związanych z realizacją projektu.1
T-P-7Konsultacje indywidualne lub zespołu. (zajęcia audytoryjne).1
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.1
T-P-9Analiza projektu poprawiobnego.1
9
wykłady
T-W-1Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Energia ze spalania surowców naturalnych. Czas wyczerpania nieodwracalnego surowca. Odnawialne źródła enetrgii. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii. Sońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej. Słońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej.2
T-W-2Kolektory słoneczne. Typy. Model elektrycznuy kolektora. Bilans cieplny kolektora. Obliczenia powierzchni kolektora słonecznego. Klasy komfortu mieszkań. Zużycie wody. Instalacje kolektorów. Elementy instalacji kolektora.2
T-W-3Pasywne ogrzewanie budynków. Elektrownie słoneczne. Stawy słoneczne.1
T-W-4Energetyka jądrowa. Elektrownie jądrowe. Energia geotermalna. Zasoby energii. Ogrzewanie budynków. Siłownie geotermalne. Sposoby pozyskiwania.1
T-W-5Energia wody. Obliczanie mocy efektywnej pzrepływającego strumienia wody. Elektrownie wodne. Energia temiczna zasobów wodnych. Systemy odzysku. Instalacje OTEC. Energia pływów. Obliczanie energii fal. Energia prądów morskich.2
T-W-6Energia wiatru. Obliczanie mocy silnika wiatrowego. Turbiny wiatrowe. Ogólny model elektrowni wiatrowej. Ekonomiczna ocena wykorzystania elektrowni wiatrowej. Mozłiwości rozmieszczenia w Polsce kolektorów słonecznych i turbin wiatrowych.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych (konsultacje).9
A-P-2Obliczenia projektowe. Opracowanie dokumentacji projektu kolektora słonecznego.22
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru w połowie semestu o treści teoretycznej i obliczeniowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C04-07_W01
Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania.
ICPN_2A_W02, ICPN_2A_W07, ICPN_2A_W03T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C04-07_U01
Student osiagnie umiejetnosci wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i w podstawowych obliczeniach symulacyjnych.
ICPN_2A_U12, ICPN_2A_U10T2A_U10, T2A_U12InzA2_U03C-1T-P-9, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-7, T-P-6, T-P-1, T-P-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C04-07_K01
Sudent posiadając zdobytą wiedzę i umiejętnosci jest w stanie zrozumieć i popierać wykorzystanie źródeł energii odnawialnej ze swiadomością wyczerpania źródeł energii nieodnawialnej. Student będzie zdawał sprawę, że zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie odzysku energii ze źródeł odnawialnych pozwoli na aktywne właczenie się w program ochrony srodowiska naturalnego.
ICPN_2A_K01, ICPN_2A_K02, ICPN_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-P-9, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-7, T-P-6, T-P-1, T-P-4M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C04-07_W01
Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania.
2,0Student nie wykazuje wiedzy o odnawialnych źródłach energii.
3,0Student wykazuje elementarną powierzchowną wiedzę o odnawialnych źródłach energii.
3,5Student ma wiedzę o odnawialnych źródłach energii i jest w stanie ogólnie omówić techniczne sposoby wykorzystania energii
4,0Student ma wiedzę o odnawialnych źródłach energii i jest w stanie zaprezentować instalacje technicznego wykorzystania energii odnawialnej.
4,5Student ma wiedzę pozwalajaca na zaprezentowanie podstawowych zależnosci matematycznych opisujących gówne elementy instalacji energii onawialnej.
5,0Student ma wiedzę pozwalajaca na dyskusyjne analizowanie technicznego wykorzystania energii ze źróddeł odnawialnych w aspekcie wskaźnków technicznych i kapitałochłonnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C04-07_U01
Student osiagnie umiejetnosci wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i w podstawowych obliczeniach symulacyjnych.
2,0Student nie potrafił zrealizować projektu kolektora słonecznego.
3,0Student potrafił zrealizować projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne.
3,5Student zrealizował projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są informacyjne. W opisie projektu nie podano wykazu dodatkowych urządzeń i aparatów wykorzystanych do budowy instalacji kolektora słonecznego.
4,0Student zrealizował projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są informacyjne. W opisie projektu podano wykaz dodatkowych urządzeń i aparatów wykorzystanych w instalacji kolektora słonecznego z krótkim opisem ich konstrukcji.
4,5Student zrealizował projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są informacyjne. W opisie projektu podano wykazu dodatkowych urządzeń i aparatów wykorzystanych w instalacji kolektora słonecznego wraz z rusunkami konfiguracji geometrycznej oraz charakterystykami eksploatacyjnymi .
5,0Student potrafił zrealizować projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera pełny zestaw informacji niezbędnych do sporządzenie dokumentacji techniczno-wykonawczej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C04-07_K01
Sudent posiadając zdobytą wiedzę i umiejętnosci jest w stanie zrozumieć i popierać wykorzystanie źródeł energii odnawialnej ze swiadomością wyczerpania źródeł energii nieodnawialnej. Student będzie zdawał sprawę, że zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie odzysku energii ze źródeł odnawialnych pozwoli na aktywne właczenie się w program ochrony srodowiska naturalnego.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński j., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, WPG, Gdańsk, 1996
  2. Lewandowski W.M., Proekoligiczne źródła energii modnawialnych, WNT, Warszawa, 2001
  3. Lubosny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
  4. Sobański R., Kabat M., Nowak W., Jak pozyskać ciepło z ziemi, COIB, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Soliński I., Energetyczne i ekonomiczne aspekty wykorzystania energii wiatrowej, WIGSM i E PAN, Kraków, 1999
  2. Nowak W., Stachel A.A., Stan i pespektywy wykorzystania niektórych odnawialnych źródeł w POlsce, Wyd PS, Szczecvin, 2004
  3. Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, WPW, Warszawa, 2000
  4. Gołębiowski S., Kzremień Z., Pzrewodnik inwestora małej elektrowni wodnej, FPE, Warszawa, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje). Omówienie możliwości projektowania urządzeń wykorzystania energii odnawialnej.1
T-P-2Konsultacje (zajęcie audytoryjne). Wybór miejscawości umieszczenia kolektrora słonecznego. Techniczne wykorzystanie projektowanego kolektora.1
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje). Założenie projektowe. Dane niezbędne do obliczenia powioerzchni kolektora słonecznego. Pzrykładowe elementarne obliczenia projektowe.1
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu urządzenia i instalacji. Schematy zawarte w projekcie.1
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu kolektora słonecznego. Schematy. Dodatkowe wyposarzenia.1
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje). Ustalenie formy indywidualnej konsultacji stiudenta przy pojawieniu się problemów związanych z realizacją projektu.1
T-P-7Konsultacje indywidualne lub zespołu. (zajęcia audytoryjne).1
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.1
T-P-9Analiza projektu poprawiobnego.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Energia ze spalania surowców naturalnych. Czas wyczerpania nieodwracalnego surowca. Odnawialne źródła enetrgii. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii. Sońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej. Słońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej.2
T-W-2Kolektory słoneczne. Typy. Model elektrycznuy kolektora. Bilans cieplny kolektora. Obliczenia powierzchni kolektora słonecznego. Klasy komfortu mieszkań. Zużycie wody. Instalacje kolektorów. Elementy instalacji kolektora.2
T-W-3Pasywne ogrzewanie budynków. Elektrownie słoneczne. Stawy słoneczne.1
T-W-4Energetyka jądrowa. Elektrownie jądrowe. Energia geotermalna. Zasoby energii. Ogrzewanie budynków. Siłownie geotermalne. Sposoby pozyskiwania.1
T-W-5Energia wody. Obliczanie mocy efektywnej pzrepływającego strumienia wody. Elektrownie wodne. Energia temiczna zasobów wodnych. Systemy odzysku. Instalacje OTEC. Energia pływów. Obliczanie energii fal. Energia prądów morskich.2
T-W-6Energia wiatru. Obliczanie mocy silnika wiatrowego. Turbiny wiatrowe. Ogólny model elektrowni wiatrowej. Ekonomiczna ocena wykorzystania elektrowni wiatrowej. Mozłiwości rozmieszczenia w Polsce kolektorów słonecznych i turbin wiatrowych.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych (konsultacje).9
A-P-2Obliczenia projektowe. Opracowanie dokumentacji projektu kolektora słonecznego.22
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C04-07_W01Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
ICPN_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
ICPN_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania oraz zapozna się z zasadami tworzenia projektów technicznych.
Treści programoweT-W-1Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Energia ze spalania surowców naturalnych. Czas wyczerpania nieodwracalnego surowca. Odnawialne źródła enetrgii. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii. Sońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej. Słońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej.
T-W-6Energia wiatru. Obliczanie mocy silnika wiatrowego. Turbiny wiatrowe. Ogólny model elektrowni wiatrowej. Ekonomiczna ocena wykorzystania elektrowni wiatrowej. Mozłiwości rozmieszczenia w Polsce kolektorów słonecznych i turbin wiatrowych.
T-W-4Energetyka jądrowa. Elektrownie jądrowe. Energia geotermalna. Zasoby energii. Ogrzewanie budynków. Siłownie geotermalne. Sposoby pozyskiwania.
T-W-5Energia wody. Obliczanie mocy efektywnej pzrepływającego strumienia wody. Elektrownie wodne. Energia temiczna zasobów wodnych. Systemy odzysku. Instalacje OTEC. Energia pływów. Obliczanie energii fal. Energia prądów morskich.
T-W-2Kolektory słoneczne. Typy. Model elektrycznuy kolektora. Bilans cieplny kolektora. Obliczenia powierzchni kolektora słonecznego. Klasy komfortu mieszkań. Zużycie wody. Instalacje kolektorów. Elementy instalacji kolektora.
T-W-3Pasywne ogrzewanie budynków. Elektrownie słoneczne. Stawy słoneczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru w połowie semestu o treści teoretycznej i obliczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wiedzy o odnawialnych źródłach energii.
3,0Student wykazuje elementarną powierzchowną wiedzę o odnawialnych źródłach energii.
3,5Student ma wiedzę o odnawialnych źródłach energii i jest w stanie ogólnie omówić techniczne sposoby wykorzystania energii
4,0Student ma wiedzę o odnawialnych źródłach energii i jest w stanie zaprezentować instalacje technicznego wykorzystania energii odnawialnej.
4,5Student ma wiedzę pozwalajaca na zaprezentowanie podstawowych zależnosci matematycznych opisujących gówne elementy instalacji energii onawialnej.
5,0Student ma wiedzę pozwalajaca na dyskusyjne analizowanie technicznego wykorzystania energii ze źróddeł odnawialnych w aspekcie wskaźnków technicznych i kapitałochłonnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C04-07_U01Student osiagnie umiejetnosci wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i w podstawowych obliczeniach symulacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w zakresie ukończonej specjalności
ICPN_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania oraz zapozna się z zasadami tworzenia projektów technicznych.
Treści programoweT-P-9Analiza projektu poprawiobnego.
T-P-2Konsultacje (zajęcie audytoryjne). Wybór miejscawości umieszczenia kolektrora słonecznego. Techniczne wykorzystanie projektowanego kolektora.
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje). Założenie projektowe. Dane niezbędne do obliczenia powioerzchni kolektora słonecznego. Pzrykładowe elementarne obliczenia projektowe.
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu kolektora słonecznego. Schematy. Dodatkowe wyposarzenia.
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
T-P-7Konsultacje indywidualne lub zespołu. (zajęcia audytoryjne).
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje). Ustalenie formy indywidualnej konsultacji stiudenta przy pojawieniu się problemów związanych z realizacją projektu.
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje). Omówienie możliwości projektowania urządzeń wykorzystania energii odnawialnej.
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu urządzenia i instalacji. Schematy zawarte w projekcie.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafił zrealizować projektu kolektora słonecznego.
3,0Student potrafił zrealizować projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne.
3,5Student zrealizował projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są informacyjne. W opisie projektu nie podano wykazu dodatkowych urządzeń i aparatów wykorzystanych do budowy instalacji kolektora słonecznego.
4,0Student zrealizował projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są informacyjne. W opisie projektu podano wykaz dodatkowych urządzeń i aparatów wykorzystanych w instalacji kolektora słonecznego z krótkim opisem ich konstrukcji.
4,5Student zrealizował projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera obliczenia cieplne kolektora słonecznego i urządzeń wymiany ciepła. Zamieszczone rysunki i schematy są informacyjne. W opisie projektu podano wykazu dodatkowych urządzeń i aparatów wykorzystanych w instalacji kolektora słonecznego wraz z rusunkami konfiguracji geometrycznej oraz charakterystykami eksploatacyjnymi .
5,0Student potrafił zrealizować projektu kolektora słonecznego. Projekt zawiera pełny zestaw informacji niezbędnych do sporządzenie dokumentacji techniczno-wykonawczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C04-07_K01Sudent posiadając zdobytą wiedzę i umiejętnosci jest w stanie zrozumieć i popierać wykorzystanie źródeł energii odnawialnej ze swiadomością wyczerpania źródeł energii nieodnawialnej. Student będzie zdawał sprawę, że zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie odzysku energii ze źródeł odnawialnych pozwoli na aktywne właczenie się w program ochrony srodowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICPN_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zdobędzie wiedzę dotyczącą żródeł energii odnawialnej z elementarnymi schematami technicznego wykorzystania oraz zapozna się z zasadami tworzenia projektów technicznych.
Treści programoweT-W-1Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Energia ze spalania surowców naturalnych. Czas wyczerpania nieodwracalnego surowca. Odnawialne źródła enetrgii. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii. Sońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej. Słońce jako źródło energii odnawialnej. Metody odzysku energii słonecznej. Podział. Zasoby. Metody przetwarzania energii słonecznej.
T-W-6Energia wiatru. Obliczanie mocy silnika wiatrowego. Turbiny wiatrowe. Ogólny model elektrowni wiatrowej. Ekonomiczna ocena wykorzystania elektrowni wiatrowej. Mozłiwości rozmieszczenia w Polsce kolektorów słonecznych i turbin wiatrowych.
T-W-4Energetyka jądrowa. Elektrownie jądrowe. Energia geotermalna. Zasoby energii. Ogrzewanie budynków. Siłownie geotermalne. Sposoby pozyskiwania.
T-W-5Energia wody. Obliczanie mocy efektywnej pzrepływającego strumienia wody. Elektrownie wodne. Energia temiczna zasobów wodnych. Systemy odzysku. Instalacje OTEC. Energia pływów. Obliczanie energii fal. Energia prądów morskich.
T-W-2Kolektory słoneczne. Typy. Model elektrycznuy kolektora. Bilans cieplny kolektora. Obliczenia powierzchni kolektora słonecznego. Klasy komfortu mieszkań. Zużycie wody. Instalacje kolektorów. Elementy instalacji kolektora.
T-W-3Pasywne ogrzewanie budynków. Elektrownie słoneczne. Stawy słoneczne.
T-P-9Analiza projektu poprawiobnego.
T-P-2Konsultacje (zajęcie audytoryjne). Wybór miejscawości umieszczenia kolektrora słonecznego. Techniczne wykorzystanie projektowanego kolektora.
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje). Założenie projektowe. Dane niezbędne do obliczenia powioerzchni kolektora słonecznego. Pzrykładowe elementarne obliczenia projektowe.
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu kolektora słonecznego. Schematy. Dodatkowe wyposarzenia.
T-P-8Analiza poprawności projektów. Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
T-P-7Konsultacje indywidualne lub zespołu. (zajęcia audytoryjne).
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje). Ustalenie formy indywidualnej konsultacji stiudenta przy pojawieniu się problemów związanych z realizacją projektu.
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje). Omówienie możliwości projektowania urządzeń wykorzystania energii odnawialnej.
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje). Treść projektu urządzenia i instalacji. Schematy zawarte w projekcie.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne (konsultacje).
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru w połowie semestu o treści teoretycznej i obliczeniowej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.