Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Zielona chemia w przemyśle farmaceutycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielona chemia w przemyśle farmaceutycznym | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem zielonej chemii i jej zasadami |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami syntez zgodnymi z zasadami zielonej chemii |
C-3 | Ukształtowanie świadomości studenta na temat konieczności stosowania technologii przyjaznych środowisku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju | 1 |
T-W-2 | Cele i zasady zielonej chemii | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej | 2 |
T-W-4 | Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym) | 2 |
T-W-5 | Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów | 2 |
T-W-6 | Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia) | 2 |
T-W-7 | Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników | 1 |
T-W-8 | Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych | 2 |
T-W-9 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | praca własna w oparciu o literaturę dotyczącą zielonej chemii | 16 |
A-W-4 | przygotowanie referatu na wskazany temat | 10 |
A-W-5 | przygotowanie do kolokwium | 16 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności w dyskusji na wykładzie |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanego referatu na wskazany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium przeprowadzonego w formie testu mieszanego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-15_W01 zna cele i zasady zielonej chemii | Ch_1A_W11, Ch_1A_W13 | X1A_W01 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-9, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Ch_1A_D02-15_W02 zna procesy technologiczne stosowane w przemyśle farmaceutycznym prowadzone zgodnie z zasadami zielonej chemii | Ch_1A_W10, Ch_1A_W13 | — | InzA_W01, InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-15_U01 potrafi wykorzystać parametry ilościowe do oceny procesu produkcji farmaceutyków | Ch_1A_U13 | — | InzA_U05 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-9 | M-2, M-4, M-1 | S-3 |
Ch_1A_D02-15_U02 potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie problemu badawczego związanego z syntezą leków | Ch_1A_U05, Ch_1A_U11 | X1A_U05 | InzA_U03 | C-3, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-9 | M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Ch_1A_D02-15_U03 potrafi przygotować pracę pisemną na wskazany temat z zakresu zielonej chemii w przemyśle farmaceutycznym | Ch_1A_U08, Ch_1A_U05 | X1A_U05, X1A_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-6 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-15_K01 student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko | Ch_1A_K04 | X1A_K04, X1A_K06 | InzA_K01 | C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-15_W01 zna cele i zasady zielonej chemii | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe zasady zielonej chemii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-15_W02 zna procesy technologiczne stosowane w przemyśle farmaceutycznym prowadzone zgodnie z zasadami zielonej chemii | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi opisać technologię produkcji leku omawianą na wykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-15_U01 potrafi wykorzystać parametry ilościowe do oceny procesu produkcji farmaceutyków | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi porównać dwa alternatywne procesy produkcji farmacetyków na podstawie przynajmniej jednego parametru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-15_U02 potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie problemu badawczego związanego z syntezą leków | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-15_U03 potrafi przygotować pracę pisemną na wskazany temat z zakresu zielonej chemii w przemyśle farmaceutycznym | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi przygotować pracę pisemną na wskazany temat z wykorzystaniem co najmniej trzech pozycji literaturowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-15_K01 student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać co najmniej jeden aspekt środowiskowy związany z produkcją wybranego farmaceutyku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdan Burczyk, Zielona chemia. Zarys, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- red. Peter J. Dunn, Andrew S. Wells, Michael T. Williams, Green Chemistry in the Pharmaceutical Industry, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2010
- red.T. Paryjczak, Lewicki A., Zaborski M., Zielona chemia, Polska Akademia Nauk, Łódź, 2005
Literatura dodatkowa
- Bieżące publikacje naukowe oraz opracowania i artykuły przeglądowe
- Gawroński J., Gawrońska K., Kacprzak K., Kwit M., Współczesna synteza organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004