Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia produktów naturalnych II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia produktów naturalnych II | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami BHP |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy wybranych związków naturalnych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie syntezy produktów naturalnych lub ich pochodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej | 1 |
T-L-2 | Wyodrębnianie związków chemicznych z surowców naturalnych (destylacja z parą wodną, ekstrakcja ciągła z użyciem aparatu Soxhleta) | 14 |
T-L-3 | Synteza produktów naturalnych lub ich pochodnych | 10 |
T-L-4 | Otrzymywanie kosmetycznych mydeł sodowych | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca z literaturą wskazaną przez prowadzącego zajęcia | 5 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
A-L-4 | przygotowanie do zajęć | 11 |
A-L-5 | przygotowanie sprawozdania | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-10_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych | Ch_1A_W01, Ch_1A_W05 | X1A_W01, X1A_W05 | — | C-3, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Ch_1A_D02-10_W02 Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami | Ch_1A_W06 | X1A_W01, X1A_W06 | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-10_U01 Potrafi przeprowadzić izolację i oczyszczanie oraz syntezę produktów naturalnych lub ich pochodnych | Ch_1A_U03, Ch_1A_U08 | X1A_U03, X1A_U08 | InzA_U01 | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Ch_1A_D02-10_U02 Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium | Ch_1A_U01 | X1A_U01 | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_D02-10_K01 Student ma zdolność do pracy w większych zespołach | Ch_1A_K02 | X1A_K02, X1A_K03 | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-10_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych, nie potrafi ich jednak scharakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-10_W02 Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-10_U01 Potrafi przeprowadzić izolację i oczyszczanie oraz syntezę produktów naturalnych lub ich pochodnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę, izolację oraz oczyszczanie danego produktu naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_1A_D02-10_U02 Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium | 2,0 | |
3,0 | Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_D02-10_K01 Student ma zdolność do pracy w większych zespołach | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie pracować zespołowo, jednak nie umie w prawidłowy sposób przyporządkować zadań wszystkim członkom grupy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurek Joanna, Przybył Anna K., Chemia produktów naturalnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Chemii, Poznań, 2010
- Kacprzak Karol, Gawrońska Krystyna, Chemia kosmetyczna. Ćwiczenia laboratoryjne, Naukowe UAM, Poznań, 2009