Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczny I - Filozofia zrównoważonego rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot humanistyczny I - Filozofia zrównoważonego rozwoju | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne przygotowanie posiadane przez studenta przyjętego na studia I stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie nauczanemu założonych treści przedmiotu Filozofia zrównoważonego rozwoju, w szczególności idei zrównoważonego rozwoju, wykształcenie umiejętności praktycznego korzystania z przyswojonej wiedzy, w tym dzielenia się nią z innymi osobami, ukształtowanie potrzeby aktywnego uczestniczenia w życiu społeczno-gospodarczym i prospołecznej postawy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Idea zrównoważonego rozwoju - aspekty praktyczne. | 3 |
T-A-2 | Rozwój zrównoważony: ekologiczny, społeczny i kulturalny. | 2 |
T-A-3 | Piękno przyrody ponadczasową wartością. | 2 |
T-A-4 | Pierwiastek ekologiczny w sztuce. | 2 |
T-A-5 | Jakość życia, wzrost gospodarczy, rozwój - strona praktyczna. | 3 |
T-A-6 | Edukacja prośrodowiskowa w praktyce krajowej. | 1 |
T-A-7 | Krajowe efekty działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: filozofia dążeniem do zrozumienia świata i roli człowieka, kumulacja antropologicznych zagrożeń dla Ziemi, idea zrównoważonego rozwoju, wzrost gospodarczy a zrównoważony rozwój, filozoficzne podstawy zrównoważonego rozwoju, społeczne i filozoficzne uwarunkowania idei zrównoważonego rozwoju. | 3 |
T-W-2 | Etyka środowiskowa i jej rola w budowaniu świadomości prośrodowiskowej. | 2 |
T-W-3 | Estetyka przyrody: piękno natury, przeżycia estetyczne związane z obcowaniem z przyrodą, ekologiczne inspiracje w estetyce, sztuka ekologiczna, estetyka i psychologia krajobrazu, rola edukacji estetycznej w kształtowaniu postaw proekologicznych. | 3 |
T-W-4 | Jakość życia: badania naukowe nad jej jakością, wzrost jakości życia celem działań człowieka, jakość życia a wzrost gospodarczy. | 2 |
T-W-5 | Edukacja prośrodowiskowa i jej rola w kształtowaniu postaw sprzyjających dążeniom w kierunku zrównoważonego rozwoju. | 2 |
T-W-6 | Efekty działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach: multimedialne prezentacje własne wybranych zagadnień, udział w dyskusji, ocena prac kolegów. | 14 |
A-A-2 | Praca własna. | 15 |
A-A-3 | Zaliczenie. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-W-2 | Praca własna. | 15 |
A-W-3 | Zaliczenie. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Interaktywne wykłady z przedmiotu. |
M-2 | Samodzielne studiowanie takich zagadnień jak etyka i estetykaśrodowiskowa oraz jakość zycia. |
M-3 | Ćwiczenie z przygotowania publicznych prezentacji wyników własnej pracy, w tym wysłuchanie prezentacji studenckich połączone z dyskusją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wyłożonego materiału w formie ustnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zalicznie materiału ćwiczeniowego w trakcie ustnej rozmowy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zalicznie przygotowanej i wygłoszonej publicznie prezentacji w połączeniu z dyskusją. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_A03a_W01 Zna podstawowe pojęcia pojęcia, definicje i twierdzenia filozofii i ekofilozofii. Zna definicję rozwoju zrównoważonego, pojęcia z nim związane i jego filozoficzne uwarunkowania. Zna podstawowe zagadnienia etyki środowiskowej, zna najważniejsze przykłady ilustrujące piękno natury, jej powiązania ze sztuką, wpływ piękna przyrody na psychikę człowieka i rolę edukacji estetycznej i prośrodowiskowej w kształtowaniu pożądanych postaw ludzkich, w tym w kształtowaniu dążeń do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. Zna problematykę dążeń ku podnoszeniu jakości życia i jej związki ze wzrostem gospodarczym oraz ideą zrównoważonego rozwoju. Zna zarówno krajowe jak i obce przykłady efektów działań w kierunku zrównoważonego rozwoju. | Ch_1A_W07, Ch_1A_W12 | X1A_W07 | InzA_W03 | C-1 | T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-A-7, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_A03a_U01 Umie posługiwać się terminologią niezbędną do udziału w dyskusjach o rozwoju zrównoważonym i jego filozoficznych podstawach. Potrafi kompetentnie prezentować ideę zrównoważonego rozwoju i uzasadniać na gruncie filozoficznym potrzebę jej implementacji. Potrafi uzasadnić potrzebę kształtowania postaw proekologicznych wśród społeczeństw poprzez edukację i niewymuszone (dobrowolne) działania. Potrafi przytoczyć przykłady osiągnięć i porażek na niwie dążeń ku zrównoważonemu rozwojowi. | Ch_1A_U11 | — | InzA_U03 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-A-5, T-A-7, T-W-5, T-A-3, T-A-6, T-W-4, T-A-4, T-W-6, T-A-2, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_1A_A03a_K01 Potrafi uczestniczyć w życiu społecznym przekazując wartości wynikające z szerokiego, szczególnie nietechnicznego, pojmowania idei rozwoju zrównoważonego i zachęcać inne osoby do działań w tym kierunku. | Ch_1A_K05 | X1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-A-7, T-W-5, T-W-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_A03a_W01 Zna podstawowe pojęcia pojęcia, definicje i twierdzenia filozofii i ekofilozofii. Zna definicję rozwoju zrównoważonego, pojęcia z nim związane i jego filozoficzne uwarunkowania. Zna podstawowe zagadnienia etyki środowiskowej, zna najważniejsze przykłady ilustrujące piękno natury, jej powiązania ze sztuką, wpływ piękna przyrody na psychikę człowieka i rolę edukacji estetycznej i prośrodowiskowej w kształtowaniu pożądanych postaw ludzkich, w tym w kształtowaniu dążeń do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. Zna problematykę dążeń ku podnoszeniu jakości życia i jej związki ze wzrostem gospodarczym oraz ideą zrównoważonego rozwoju. Zna zarówno krajowe jak i obce przykłady efektów działań w kierunku zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Zna i rozumie w dostetecznym stopniu wyłożony materiał, a w szczególności ideę zrównoważonego rozwoju i jej filozoficzne uwarunkowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_A03a_U01 Umie posługiwać się terminologią niezbędną do udziału w dyskusjach o rozwoju zrównoważonym i jego filozoficznych podstawach. Potrafi kompetentnie prezentować ideę zrównoważonego rozwoju i uzasadniać na gruncie filozoficznym potrzebę jej implementacji. Potrafi uzasadnić potrzebę kształtowania postaw proekologicznych wśród społeczeństw poprzez edukację i niewymuszone (dobrowolne) działania. Potrafi przytoczyć przykłady osiągnięć i porażek na niwie dążeń ku zrównoważonemu rozwojowi. | 2,0 | Nie spełnia kryterów na ocene dostateczną. |
3,0 | Potrafi na wystarczającym poziomie samodzielnie studiować literaturę wyciągając praktyczne wnioski oraz aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym, umie przedstawiać innym filozoficzne podejście do rozwoju zrównowązoego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_1A_A03a_K01 Potrafi uczestniczyć w życiu społecznym przekazując wartości wynikające z szerokiego, szczególnie nietechnicznego, pojmowania idei rozwoju zrównoważonego i zachęcać inne osoby do działań w tym kierunku. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenedostateczną. |
3,0 | Uczestnicząc w życiu społecznym potrafi przekonywać innych do działania w zgodzie z zasadą zrównoważoego rozwoju oraz potrafi wyjaśniać pewne zjawiska na gruncie filozoficznym., | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Włodzimierz Tryburski, Zasady kształtowania postaw sprzyjajacych wdrażaniu zrównoważonego rozwoju., Wydawnictwo Naukowe UMK Toruń, Toruń, 2011
- Michael Carley, Philipe Spapens, Dzielenie się światem, Wydawnictwo ekonomia i środowisko, Białystok-Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Grzegorz Zabłocki, Rozwój zrównważony, Wydawnictwo UMK w Toruniu, Torun, 2002