Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy teorii systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy teorii systemów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka. Badania operacyjne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji. | 14 |
T-P-2 | Zaliczanie projektiów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów. | 2 |
T-W-3 | Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów. | 2 |
T-W-4 | Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów. | 2 |
T-W-5 | Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań. | 2 |
T-W-6 | Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań. | 2 |
T-W-7 | Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-P-3 | Zaliczanie projektów | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C21-2_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddziaływania na otoczenie. | TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W14 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
TR_1A_C21-2_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości dynamicznych systemów. | TR_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C21-2_U01 Student potrafi rozwiązywać złożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne z uwzględnieniem występujących stanów otoczenia | TR_1A_U11, TR_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-P-1 | M-3 | S-2, S-3 |
TR_1A_C21-2_U02 Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury. | TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U14 | T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-P-1 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C21-2_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów transportowych oraz odopowiedzialności za podejmowane działania. | TR_1A_K02, TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C21-2_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddziaływania na otoczenie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. | |
TR_1A_C21-2_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości dynamicznych systemów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C21-2_U01 Student potrafi rozwiązywać złożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne z uwzględnieniem występujących stanów otoczenia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. | |
TR_1A_C21-2_U02 Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C21-2_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów transportowych oraz odopowiedzialności za podejmowane działania. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- von Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, 1984, 1984
- Findeisen W., Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
- Mynarski S., Elementy teorii systemów, PWN, Warszawa, 1979
- Ziemba S., Jarominek W., Staniszewski R., Problemy teorii systemów, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1980
Literatura dodatkowa
- Bojarski W. W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Bojarski W. W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Robertson J. i S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999