Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TR_1A_A01-1_U01 | Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TR_1A_U06 | ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych |
---|
TR_1A_U11 | potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
---|
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim |
---|
C-2 | Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim
z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie |
Treści programowe | T-W-1 | 1. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian
2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych
3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego.
4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow
5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią.
6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego.
7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej
8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa
9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich
10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego
11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines.
12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy |
---|
T-W-2 | Zaliczenie przedmiotu |
Metody nauczania | M-1 | 1. Wykład informacyjny
2. Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-2 | wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa
na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa
na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa
na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu |