Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa (inżynierska):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praca dyplomowa (inżynierska) | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 15,0 | ECTS (formy) | 15,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem pracy dyplomowej student powinien mieć zaliczone wszystkie przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe oraz większość przedmiotów specjalnościowych; przedmioty specjalnościowe powinien zaliczyć najpóźniej przed złożeniem pracy dyplomowej |
W-2 | Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu inżynierskiego z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy, w postaci projektu z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem wykonania pracy dyplomowej inżynierskiej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia na zadany temat związany z kierunkiem i specjalnością studiów: Inżynieria ruchu w transporcie jest praktyczne, samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w czasie realizacji programów studiów. Student wykonując pracę dyplomową powinien wykazać się umiejętnością zdobytej wiedzy pod kierunkiem i w konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej. |
C-2 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
T-PD-1 | Student realizuje wybrany projekt lub opracowane zagadnienia i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej inżynierskiej. Przedstawia opis projektu w formie maszynopisu oprawionego, w wymaganej liczbie egzemplarzy oraz w formie pliku na płycie CD. | 0 |
T-PD-2 | Student przedstawia wyniki projektu w formie prezentacji ustnej wspomaganej technikami prezentacji multimedialnej w czasie egzaminu dyplomowego. Przedstawia podstawowe wyniki projektu uzyskane w pracy dyplomowej oraz uzasadnia je w dyskusji z Komisją Egzaminu Dyplomowego | 0 |
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
A-PD-1 | Konsultacje pracy dyplomowej z opiekunem pracy – w trybie kontaktu z nauczycielem akademickim | 15 |
A-PD-2 | Badania literaturowe dla ustalenia poziomu stanu wiedzy w badanej tematyce, zbieranie materiałów do pracy dyplomowej, opracowanie planu, dobór metodyki wykonania pracy i uzyskanie rozwiązania, wykonanie czynności wg planu pracy, analiza uzyskanych wyników, sporządzenie maszynopisu pracy, wykonanie rysunków, tabel oraz wykresów uzupełniających; prace edycyjne i redakcja maszynopisu | 350 |
A-PD-3 | Przygotowanie prezentacji pracy i ej korekta po konsultacji z opiekunem pracy dyplomowej | 9 |
A-PD-4 | Uczestnictwo w Egzaminie Dyplomowym przed Komisją Egzaminu Dyplomowego | 1 |
375 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Samodzielnie wykonany projekt lub pisemne opracowanie zagadnienia w postaci pracy dyplomowej wykonany przez studenta pod opieką i w konsultacji z opiekunem o kompetencjach i umiejętnościach w danym obszarze wiedzy lub pod opieką i w konsultacji z uznanym specjalistą w danej dziedzinie – zgodnie z ustaleniami regulaminu studiów. Temat pracy dyplomowej powinien dotyczyć samodzielnego rozwiązania problemu z obszaru należącego do kierunku i specjalności studiów: Zintegrowany transport wodny i lądowy w postaci projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia z wykorzystaniem znanych metod inżynierskich stosowanych w podobnych zagadnieniach. Tematem pracy dyplomowej inżynierskiej może być także opis rozwiązań podobnych stosowanych w praktyce z elementami własnego wkładu studenta w postaci analizy porównawczej wykonywanej metodą SWOT. Praca dyplomowa może być także pracą badawczą w której student przedstawi problem, opracuje lub dobierze metody badań, wykona badania i opracuje ich wyniki lub wykorzysta ją do rozwiązania postawionego problemu. Praca powinna pokazać ze student posiada wiedzę i umiejętności określone w programie kształcenia na kierunku Transport, a także odpowiednie kompetencje zawodowe i społeczne. |
M-2 | Konsultacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy dyplomowej powinna uwzględniać i ustalać czy student wykonał ją samodzielne oraz czy posiada wymagany zasób wiedzy i umiejętności określonych w programie kształcenia na kierunku Transport oraz na jakim poziomie w skale ocen stosowanych w uczelnie; ocena pracy dyplomowej powinna odnosić się także do zgodności tematu i metod zastosowanych do rozwiązania problemu z kierunkiem i specjalnością studiów. Przy ocenie pracy należy uwzględnić aspektu praktyczne opracowanych rozważań oraz ich oryginalność i nowoczesność, a także poziom profesjonalizmu zawodowego studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena składa się z oceny prezentacji wyników pracy dyplomowej oraz oceny wiedzy wykazanej podczas odpowiedzi na pytania kierunkowe i specjalnościowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-14_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu | TR_1A_W05, TR_1A_W06, TR_1A_W12 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-PD-2, T-PD-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-14_U01 Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu z zakresu inżynierii ruchu w transporcie w języku polskim i języku obcym | TR_1A_U20, TR_1A_U01, TR_1A_U04, TR_1A_U06, TR_1A_U03, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U12, TR_1A_U13, TR_1A_U18, TR_1A_U16 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-PD-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-14_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu w transporcie | TR_1A_U02, TR_1A_U05, TR_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-PD-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-14_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu w transporcie oraz związaną z tym odpowiedzialność | TR_1A_K01, TR_1A_K02, TR_1A_K03, TR_1A_K06, TR_1A_K07, TR_1A_K08 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-PD-2, T-PD-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-14_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu transportu | 2,0 | Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu; praca dyplomowa nie stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku |
3,0 | Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku, lecz obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi oraz nie w pełni spełnia wymogi redakcyjne i edytorskie. | |
3,5 | Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu; praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku, lecz obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi. Praca dyplomowa spełnia wymogi edytorskie lecz obarczoną pojedynczymi błędami redakcyjnymi. | |
4,0 | Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu; praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku. Praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne, lecz nie w pełni spełnia wymogi edytorskie. | |
4,5 | Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania w pełni uporządkowaną; Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku; praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne oraz edytorskie. | |
5,0 | Student ma wiedzę zaktualizowaną z obszaru studiowanego kierunku w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego w prace dyplomowej zadania w pełni uporządkowaną i poszerzoną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danej wiedzy. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Praca dyplomowa stanowi rozwiązanie postawionego zadania praktycznego z obszaru studiowanego kierunku; praca dyplomowa spełnia wymogi redakcyjne oraz edytorskie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-14_U01 Student potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu z zakresu inżynierii ruchu w transporcie w języku polskim i języku obcym | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi wyszukać, wybrać ani zastosować żadnej metody analitycznej, symulacyjnej lub eksperymentalnej do rozwiązania zadania inżynierskiego. Nie potrafi opracować i przedstawić prostego modelu analitycznego, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyników obliczeń |
3,0 | Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe (co najmniej jedną) metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego. Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń | |
3,5 | Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego. Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy. | |
4,0 | Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je | |
4,5 | Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne i środowiskowe. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod analizy które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię | |
5,0 | Student zna i potrafi wyszukać, wybrać i zastosować podstawowe metody analityczne, symulacyjne lub eksperymentalne do rozwiązania zadania inżynierskiego; Potrafi opracować i przedstawić prosty model analityczny, a także wykorzystać, zinterpretować i poprawnie przedstawić wyniki obliczeń. Zna i potrafi przeanalizować podstawowe aspekty społeczne, środowiskowe oraz ekonomiczne. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki analizy i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod analizy które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię | |
TR_1A_D4-14_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić wyników projektu lub obliczeń ani przedstawić poprawnego opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student nie potrafi wykorzystać narzędzi techniki komputerowej ani technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy. |
3,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać co najmniej jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy | |
3,5 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i prosty sposób technik multimedialnych dla zaprezentowania wyników swojej pracy | |
4,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w skróconej postaci w języku obcym, Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób biegły | |
5,0 | Student potrafi przedstawić wyniki projektu lub obliczeń oraz przedstawić poprawne formalnie i merytorycznie opracowania wyników w formie pisemnej w języku polskim lub w języku obcym. Student potrafi swobodnie wykorzystać więcej niż jedno narzędzie techniki komputerowej i posługuje się technikami multimedialnymi dla zaprezentowania wyników swojej pracy i czyni to w sposób profesjonalny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-14_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu w transporcie oraz związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania problemu postawionego w prace inżynierskiej, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową |
Literatura podstawowa
- Burek J., Poradnik dyplomanta, Rzeszów, 2001
- Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków, 2000
- Godziszewski J., Ogólne zasady pisania, recenzowania i obrony prac dyplomowych, Zielona Góra, 1987
- Jadacka H., Termin techniczny. Pojęcie, budowa, poprawność, Warszawa, 2000
- Kamiński T., Szmigielska T., Poradnik dla prowadzącego i piszącego pracę dyplomową, Warszawa, 2000
- Kenny P., Panie Przewodniczący, Panie, Panowie… Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki, Wrocław, 1995
- Knecht Z., Metody uczenia się i zasady pisania prac dyplomowych. Poradnik jak się uczyć, jak pisać pracę dyplomową, Wrocław, 1999
- Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Warszawa, 2009
- Rawa T., Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn, 1999
- Adekwatna do sformułowanych tematów prac dyplomowych