Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Ładunki niebezpieczne i wielkogabarytowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ładunki niebezpieczne i wielkogabarytowe | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ładunkoznawstwo i techniki składowania, Środki transportu naziemnego i powietrznego, Środki transportu wodnego, Organizacja i zarządzanie w transporcie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych |
C-5 | Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych |
C-6 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych |
C-8 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych |
C-9 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej z zakresu transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza podatności transportowej ładunków niebezpiecznych wg klas. | 3 |
T-A-2 | Algorytm wyboru opakowań ładunków niebezpiecznych. | 3 |
T-A-3 | Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia ładunków niebezpiecznych | 3 |
T-A-4 | Analiza podatności transportowej ładunków ponadnormatywnych | 3 |
T-A-5 | Analiza błędów w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych | 3 |
T-W-2 | Temat: Warunki przewozu ładunków niebezpiecznych Treść: Regulacje prawne przewozu ładunków niebezpiecznych, Rodzaje opakowań ładunków niebezpiecznych, Sztuki przesyłki, Oznakowanie sztuki przesyłki: oznakowanie zawartości, oznakowanie opakowania, Zgłaszanie przewozu, Oznakowanie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych, Wyposażenie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych | 3 |
T-W-3 | Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów. | 2 |
T-W-4 | Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie | 3 |
T-W-5 | Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych. | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenie przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny z 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z prac pisemnych wykonanych podczas zajęć oraz oceny z testu podsumowującego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumuwująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-07_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych | TR_1A_W05 | T1A_W03, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-5, C-6 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-07_W02 Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | TR_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2, C-6 | T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-07_W03 Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | TR_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2, C-4, C-6, C-8 | T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-07_W04 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem | TR_1A_W12 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W02, InzA_W04 | C-2, C-4, C-6, C-8 | T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-07_W05 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie | TR_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_W06 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | TR_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_W07 Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych | TR_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-2, C-4, C-6, C-8 | T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-07_U01 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego | TR_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-3, C-4, C-7, C-8 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_U03 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań przewozowych dot. transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | TR_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-2, C-3, C-4, C-6, C-7, C-8 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_U05 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych | TR_1A_U15 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-4, C-8 | T-W-2, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-07_U06 Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia | TR_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_U07 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej dot. przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych | TR_1A_U18 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-07_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-9 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TR_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-4, C-8 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_D4-07_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-9 | T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-07_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_W02 Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_W03 Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_W04 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_W05 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_W06 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_W07 Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-07_U01 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_U03 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań przewozowych dot. transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_U05 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_U06 Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_U07 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej dot. przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-07_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje i w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-07_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencjei i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2011 – 2013, Wydawnictwo Buch-Car, 2011
- Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R.., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych., Grupa IMAGE, Warszawa, 2000
- Jamroz K., Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej., Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2011
- Mindur L. (red.), Współczesne techniki transportowe., Wydawnictwo Politechnika Radomska, Warszawa, 2002
- Muzyczek J. (red.), Transport drogowy w praktyce. Forum: Wiedza na usługach rynku, Tom 1 i Tom 2, 2008
- Pusty T., Przewóz materiałów niebezpiecznych. Poradnik kierowcy, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2002
- Różycki M., Towary niebezpieczne w praktyce Tom 2, Wydawnictwo: PPHU MORITZ, 2011
- Różycki M., OSK Towary Niebezpieczne w Praktyce – Tom 3 Wykaz towarów, Wydawnictwo: PPHU MORITZ, 2011
- Różycki M., Towary Niebezpieczne w Praktyce - Tom 1 Bezpieczne operacje transportowe towarów niebezpiecznych., Wydawnictwo: PPHU MORITZ, 2010
- Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Nierzwicki W., Opakowania, Wyd. WSM, Gdynia, 1997
- Starkowki D., Bińczak K., Zwierzycki W., .: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom I. Zagadnienia techniczne, 2010