Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu lądowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ruchu lądowego | ||
Specjalność | Zintegrowany transport wodny i lądowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw inżynierii ruchu i infrastruktury transportu lądowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena jakości systemów sterowania ruchem oraz stystemów identyfikacji pozycji lądowych środków transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pomiar natężenia ruchu | 3 |
T-A-2 | Obliczenia przepustowości ruchu | 3 |
T-A-3 | Sterowanie ruchem na skrzyżowaniach | 4 |
T-A-4 | Sterowanie ruchem pozamiejskim | 2 |
T-A-5 | Systemy oznakowania dróg i środków transportu | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka ruchu drogowego i kolejowego | 2 |
T-W-2 | Oznakowanie dróg ruchu i środków transportu | 2 |
T-W-3 | Potoki ruchu | 1 |
T-W-4 | Przepustowość ruchu na drogach kołowych i szynowych | 2 |
T-W-5 | Sterowanie ruchem | 1 |
T-W-6 | Sterowanie ruchem miejskim (IST) | 2 |
T-W-7 | Sterowanie ruchem kolejowym (ETCS) | 1 |
T-W-8 | Sieci transportowe | 1 |
T-W-9 | Identyfikacja pozycji środków transportu | 1 |
T-W-10 | Systemy bezpieczeństwa ruchu | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne dotyczące treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-01_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zasad organizacji i sterowania ruchem drogowym i kolejowym | TR_1A_W12 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-01_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu lądowego, w tym drogowego i kolejowego, metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | TR_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TR_1A_D1-01_U02 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu lądowego, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe i prawne | TR_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TR_1A_D1-01_U03 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - istniejące w obszarze inżynierii ruchu lądowego - rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy | TR_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TR_1A_D1-01_U04 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii ruchu lądowego | TR_1A_U15 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-01_K01 Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii ruchu lądowego zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-A-5, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-01_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zasad organizacji i sterowania ruchem drogowym i kolejowym | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-01_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu lądowego, w tym drogowego i kolejowego, metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D1-01_U02 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu inżynierii ruchu lądowego, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe i prawne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D1-01_U03 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - istniejące w obszarze inżynierii ruchu lądowego - rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D1-01_U04 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii ruchu lądowego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-01_K01 Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii ruchu lądowego zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Datka S., Suchorzewski W., Inżynieria ruchu, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1997
- Komar Z., Inżynieria ruchu drogowego, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1994
- Adamski A., Inteligentne systemy transportowe, AGH, Kraków, 2003