Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Systemy automatyki i monitoringu w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy automatyki i monitoringu w transporcie
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 43 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zna współczesne systemy sterowania i monitoringu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania danym procesem7
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu7
T-A-3zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Liniowe układy automatyki4
T-W-2Sterowanie odporne2
T-W-3Sterowanie rozmyte1
T-W-4Sterowniki PLC3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji3
T-W-6Zakłócenia w obwodach pomiarowych1
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna15
A-A-3studiowanie literatury10
A-A-4przegladanie internetu11
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Poszukiwanie informacji w sieci11
A-W-4Przygotowanie egzaminu i udział w egzaminie8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca
M-2metoda problemowa
M-3metoda programowana

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-1_W01
ma wiedzę na temat współczesnych metod stwerowania, monitoringu i wizualizacji
TR_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-1_U01
Potrafi sformuować wstępne założenia dla układu sterowania, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-16-1_K01
jest w stanie sformułować wymagania do realizacji systemu automatyki, minitoringu i wizualizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
TR_2A_K02, TR_2A_K07, TR_2A_K04T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-1_W01
ma wiedzę na temat współczesnych metod stwerowania, monitoringu i wizualizacji
2,0nie posiada podstwowej wiedzy na temat układów pomiarów i regulacji
3,0posiada podstwową wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji i monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji. Zawiera niewielkie braki we wspomnianej wiedzy.
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada kompltną, zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-1_U01
Potrafi sformuować wstępne założenia dla układu sterowania, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-16-1_K01
jest w stanie sformułować wymagania do realizacji systemu automatyki, minitoringu i wizualizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007
  4. AdAstra Research Group, Ltd., Ttace Mode Szybki Start, AdAstra Research Group, Ltd., Elbląg, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie i realizacja systemu sterowania danym procesem7
T-A-2Projektowanie i realizacja systemu monitoringu i wizualizacji danego procesu7
T-A-3zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Liniowe układy automatyki4
T-W-2Sterowanie odporne2
T-W-3Sterowanie rozmyte1
T-W-4Sterowniki PLC3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji3
T-W-6Zakłócenia w obwodach pomiarowych1
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna15
A-A-3studiowanie literatury10
A-A-4przegladanie internetu11
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Poszukiwanie informacji w sieci11
A-W-4Przygotowanie egzaminu i udział w egzaminie8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-16-1_W01ma wiedzę na temat współczesnych metod stwerowania, monitoringu i wizualizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne systemy sterowania i monitoringu
Treści programoweT-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-1Liniowe układy automatyki
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
M-1metoda podająca
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstwowej wiedzy na temat układów pomiarów i regulacji
3,0posiada podstwową wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji i monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji. Zawiera niewielkie braki we wspomnianej wiedzy.
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada kompltną, zaawansowaną wiedzę na temat wspólczesnych układów regulacji, monitoringu i wuzalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-16-1_U01Potrafi sformuować wstępne założenia dla układu sterowania, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne systemy sterowania i monitoringu
Treści programoweT-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-1Liniowe układy automatyki
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
M-1metoda podająca
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-16-1_K01jest w stanie sformułować wymagania do realizacji systemu automatyki, minitoringu i wizualizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne systemy sterowania i monitoringu
Treści programoweT-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-1Liniowe układy automatyki
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
M-1metoda podająca
M-3metoda programowana
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić wstępnych założeń dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić wstępne założenia dla układu regulacji, monitoringu i wizualizacji dla danego procesu transportowego. Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do realizacji systemu oraz skorzystać z tych narzędzi.