Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie transportem zintegrowanym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie transportem zintegrowanym
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania i sterowania systemami transportowymi oraz zintegrowanych systemów transportowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów organizacji i zarządzania procesami transportu zintegrowanego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacja i zarządzanie transportem zintegrowanym.2
T-W-2Wielopłaszczyznowość procesu zarządzania transportem2
T-W-3Integracja wewnątrzgałęziowa a międzygałęziowa1
T-W-4Rola operatora transportu zintegrowanego w organizacji kompleksowego procesu transportowego. Zakres obowiązków operatora we wszystkich kwestiach związanych z organizacją i zarządzaniem kompleksowymi procesami transportowymi.2
T-W-5Kryteria wyboru wykorzystywanych środków różnych gałęzi transportu i jednostek ładunkowych pod kątem wyboru najbardziej efektywnych wariantów przewozowych.2
T-W-6Aspekty organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, w tym: otoczenie przedsiębiorstwa, zasady sprawnej organizacji, schemat organizacji zatrudnienienia w przedsiębiorstwie, struktura organizacyjna oraz planowanie wykonowynia pracy2
T-W-7Rola i zasdy marketingu w przedsiębiorstwie transportowym (reklama, public relations, promocja sprzedaży, sporządzanie akt klientów)2
T-W-8Nowoczesne techniki elektroniczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym, oprogramowanie do elektronicznego przesyłania danych w transporcie drogowym2
T-W-9Technologie informatyczne wykorzystywane w działalności spedytora i operatora transportu zintegrowanego1
T-W-10Współczesne metody i koncepcje zarzadzania (reengineering, outsourcing, benchmarking, lean management, laesing, wirtulana organizcja, time based management)4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury i innych żródeł20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-09_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą organizacji, realizacji i zarządzania transportem zintegrowanym, zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
TR_2A_W08, TR_2A_W09, TR_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08, T2A_W09InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-09_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł, przy formułowniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne
TR_2A_U11, TR_2A_U01T2A_U01, T2A_U10InzA2_U03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-W-4, T-W-8M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-09_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą organizacji, realizacji i zarządzania transportem zintegrowanym, zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-09_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł, przy formułowniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Cyran I., Gubała M., Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Instytut Logistyki i Magazaynowania, Poznań, 2005
  2. Zimniewicz K., Współczesne metody i koncepcje zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  3. Marszałek S., Ekonomika, organizacja i zarządzanie w transporcie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Warszawa, 2003
  4. Rucińska D., Ruciński A., Wyszomirski O., Zarządzanie marketingowe na rynku usług transportowych, UG, Gdańsk, 2004
  5. Romanov P., Zarządzanie transportem przedsiębiorstw przemysłowych, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2003
  6. Marciniak-Neider D., Neider J. (Red.), Podręcznik spedytora, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia, 2006
  7. Certyfikat kompetencji zawodowych - Podrecznik przewoxnika drogowego, Biblioteka Akademii Transportu i Przedsiębiorczości, Warszawa, 2008
  8. Neider J., Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja i zarządzanie transportem zintegrowanym.2
T-W-2Wielopłaszczyznowość procesu zarządzania transportem2
T-W-3Integracja wewnątrzgałęziowa a międzygałęziowa1
T-W-4Rola operatora transportu zintegrowanego w organizacji kompleksowego procesu transportowego. Zakres obowiązków operatora we wszystkich kwestiach związanych z organizacją i zarządzaniem kompleksowymi procesami transportowymi.2
T-W-5Kryteria wyboru wykorzystywanych środków różnych gałęzi transportu i jednostek ładunkowych pod kątem wyboru najbardziej efektywnych wariantów przewozowych.2
T-W-6Aspekty organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, w tym: otoczenie przedsiębiorstwa, zasady sprawnej organizacji, schemat organizacji zatrudnienienia w przedsiębiorstwie, struktura organizacyjna oraz planowanie wykonowynia pracy2
T-W-7Rola i zasdy marketingu w przedsiębiorstwie transportowym (reklama, public relations, promocja sprzedaży, sporządzanie akt klientów)2
T-W-8Nowoczesne techniki elektroniczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym, oprogramowanie do elektronicznego przesyłania danych w transporcie drogowym2
T-W-9Technologie informatyczne wykorzystywane w działalności spedytora i operatora transportu zintegrowanego1
T-W-10Współczesne metody i koncepcje zarzadzania (reengineering, outsourcing, benchmarking, lean management, laesing, wirtulana organizcja, time based management)4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury i innych żródeł20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-09_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą organizacji, realizacji i zarządzania transportem zintegrowanym, zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów organizacji i zarządzania procesami transportu zintegrowanego
Treści programoweT-W-1Organizacja i zarządzanie transportem zintegrowanym.
T-W-2Wielopłaszczyznowość procesu zarządzania transportem
T-W-5Kryteria wyboru wykorzystywanych środków różnych gałęzi transportu i jednostek ładunkowych pod kątem wyboru najbardziej efektywnych wariantów przewozowych.
T-W-10Współczesne metody i koncepcje zarzadzania (reengineering, outsourcing, benchmarking, lean management, laesing, wirtulana organizcja, time based management)
T-W-9Technologie informatyczne wykorzystywane w działalności spedytora i operatora transportu zintegrowanego
T-W-3Integracja wewnątrzgałęziowa a międzygałęziowa
T-W-4Rola operatora transportu zintegrowanego w organizacji kompleksowego procesu transportowego. Zakres obowiązków operatora we wszystkich kwestiach związanych z organizacją i zarządzaniem kompleksowymi procesami transportowymi.
T-W-6Aspekty organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem transportowym, w tym: otoczenie przedsiębiorstwa, zasady sprawnej organizacji, schemat organizacji zatrudnienienia w przedsiębiorstwie, struktura organizacyjna oraz planowanie wykonowynia pracy
T-W-7Rola i zasdy marketingu w przedsiębiorstwie transportowym (reklama, public relations, promocja sprzedaży, sporządzanie akt klientów)
T-W-8Nowoczesne techniki elektroniczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym, oprogramowanie do elektronicznego przesyłania danych w transporcie drogowym
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-09_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł, przy formułowniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę i stosować podejście sytemowe, uwzględniając aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość i rozumienie zasad i mechanizmów organizacji i zarządzania procesami transportu zintegrowanego
Treści programoweT-W-2Wielopłaszczyznowość procesu zarządzania transportem
T-W-5Kryteria wyboru wykorzystywanych środków różnych gałęzi transportu i jednostek ładunkowych pod kątem wyboru najbardziej efektywnych wariantów przewozowych.
T-W-10Współczesne metody i koncepcje zarzadzania (reengineering, outsourcing, benchmarking, lean management, laesing, wirtulana organizcja, time based management)
T-W-4Rola operatora transportu zintegrowanego w organizacji kompleksowego procesu transportowego. Zakres obowiązków operatora we wszystkich kwestiach związanych z organizacją i zarządzaniem kompleksowymi procesami transportowymi.
T-W-8Nowoczesne techniki elektroniczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym, oprogramowanie do elektronicznego przesyłania danych w transporcie drogowym
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań