Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
Sylabus przedmiotu Zintegrowane systemy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane systemy transportowe | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień szeroko rozumianej problematyki systemów transportowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Organizowanie przewozu ładunków w transporcie kombinowanym/intermodalnym w relacjach międzynarodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła potrzeb transportowych i postulaty w stosunku do transportu | 2 |
T-A-2 | Formy organizacyjne występujące w przewozach intermodalnych | 3 |
T-A-3 | Problemy dostosowawcze poszczególnych gałęzi transportu do wymogów Unii Europejskiej | 4 |
T-A-4 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zintegrowany system przewozów kontenerowych | 3 |
T-P-2 | Zintegrowany system przewozów szynowo-drogowych | 3 |
T-P-3 | Zintegrowany system przewozów lądowo-promowych | 3 |
T-P-4 | zaliczenie ćwiczeń projektowych | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Transport jako system wielogałęziowy, funkcje systemu transportowego | 1 |
T-W-2 | Funkcje systemu transportowego | 1 |
T-W-3 | Uregulowania i obowiązki wynikające z Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR); typy urządzeń do transportu i rozładunku (skrzynie ładunkowe, kontenery, palety itd.); wprowadzanie procedury i wydawanie poleceń dotyczących załadunku i rozładunku rzeczy (rozmieszczenia ładunku, układanie w stosy, sztauowanie, blokowanie i klinowanie); | 1 |
T-W-4 | Przesłanki integracji transportu | 1 |
T-W-5 | Transport intermodalny w przewozach miedzynarodowych; przewozy konbtenerowe, przewozy szynowo-drogowe, przewozy lądowo-promowe, różne typy urządzeń do transportu i rozładunku, procedury dotyczące załadunku i rozładunku rzeczy, techniki transportu kombinowanego piggy-back oraz techniki przeładunku pionowego i poziomego. | 1 |
T-W-6 | Procesy integracyjne w transporcie lądowo-morskim | 1 |
T-W-7 | Korytarze transportowe jako przykład integracji systemów transportowych | 2 |
T-W-8 | Umowy międzynarodowe w transporcie drogowym | 1 |
T-W-9 | Prawo Unii Europejskiej dotyczące transportu drogowego | 2 |
T-W-10 | Umowy bilateralne w przewozach drogowych | 1 |
T-W-11 | Porozumienie EKMT (CEMT) | 1 |
T-W-12 | Konwencje międzynarodowe dotyczące przewozów drogowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 10 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie zadań ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie zadań ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-04_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji zintegrowanych procesów transportowych, w tym ich modelowania | TR_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W04 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TR_2A_D1-04_W02 Student zna techniki składowania ładunkow i ich i transportu | TR_2A_W13 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-04_U01 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | TR_2A_U15 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TR_2A_D1-04_U02 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem zintegrowanym istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty i systemy | TR_2A_U13 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TR_2A_D1-04_U03 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu inżynierskich zadań transportowych , integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe i prawne | TR_2A_U11 | T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-W-11, T-W-12, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TR_2A_D1-04_U04 Student umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dotyczącego zintegrowanego transportu i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów | TR_2A_U12 | T2A_U13 | — | C-1 | T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-04_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania transportu zintegrowanego, w tym jego wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-3, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TR_2A_D1-04_K02 Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zintegrowanym zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | TR_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K05, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-04_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji zintegrowanych procesów transportowych, w tym ich modelowania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
TR_2A_D1-04_W02 Student zna techniki składowania ładunkow i ich i transportu | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-04_U01 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D1-04_U02 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem zintegrowanym istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty i systemy | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D1-04_U03 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu inżynierskich zadań transportowych , integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe i prawne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D1-04_U04 Student umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania dotyczącego zintegrowanego transportu i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Ocena 2 - Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. Ocena 3 - Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-04_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania transportu zintegrowanego, w tym jego wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
TR_2A_D1-04_K02 Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zintegrowanym zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Najder J., Marciniak D., Przewozy intermodalne w handlu międzynarodowym, Warszawa, 1995
- Liberadzki B., Mindur L., Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego w Polsce, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Warszawa -Radom, 2007
- Szwankowski S., Lądowo-morskie łańcuchy transportowe, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 1998
- Praca zbiorowa, Certyfikat kompetencjii zawodowych - Podręcznik przewoźnika drogowego, Biblioteka Akademii Transportu i Przedsiębiorczości, Warszawa, 2008