Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Innowacyjne techniki i technologie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Innowacyjne techniki i technologie w transporcie
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie1
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski2
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie2
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie2
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL2
T-A-6Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.2
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.2
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.2
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.2
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.1
T-W-6Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-01_W01
Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W03, TR_2A_W08, TR_2A_W07, TR_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05InzA2_W05C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-4, S-2
TR_2A_D1-01_W02
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11, TR_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-A-2, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-01_U01
Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej z zakresu transportu
TR_2A_U08, TR_2A_U06T2A_U05, T2A_U07C-2T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-4, S-2
TR_2A_D1-01_U02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem innowacyjne rozwiązania techniczne oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U21, TR_2A_U13T2A_U12, T2A_U15InzA2_U05C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-01_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu działalności innowacyjnej oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K04, TR_2A_K03T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-1, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-01_W01
Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_D1-01_W02
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-01_U01
Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej z zakresu transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_D1-01_U02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem innowacyjne rozwiązania techniczne oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-01_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu działalności innowacyjnej oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Komisja Europejska, Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2011
  2. Liberacki B., Załoga E., Innowacje w transporcie. Korzyści dla użytkownika., WNUS, 2010
  3. Lisiecki M., Klasyczne i nowe metody organizacji i zarządzania., WSMiZ, Warszawa, 2001
  4. Mindur L. (red), Współczesne technologie transportowe., Wyd. PR, 2002
  5. Niedziełski P., Polityka innowacyjna w transporcie., Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003
  6. Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2004
  7. Skowroński S., Innowacje, czyli szansa dla każdej firmy, Skierniewice, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie1
T-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski2
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie2
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie2
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL2
T-A-6Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.2
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.2
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.2
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.2
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.1
T-W-6Zaliczenie1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_W01Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W07ma szczegółową wiedzę dotyczącą procesów i usług logistycznych, zna i rozumie zasady projektowania sieci logistycznych i zarządzania łańcuchami dostaw
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
Treści programoweT-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL
T-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_W02Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności transportowej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_U01Student potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej z zakresu transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
Treści programoweT-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_U02Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem innowacyjne rozwiązania techniczne oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami działalności innowacyjnej w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL
T-W-1Temat: Przedsiębiorczość jako kategoria wielowymiarowa. Treść: Podstawy wiedzy o innowacjach. Pojęcie działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju transportu.
T-W-2Temat: Zasady rozwoju technik i technologii transportowych Treść: zasady: swobody wyboru i dostępności usług transportowych, jakości usług sektora TSL, bezpieczeństwa. Cele i strategii rozwoju przedsiębiorstw transportowych w Polsce. Strategie innowacyjne w transporcie. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw transportowych.
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-01_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu działalności innowacyjnej oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu innowacyjnej w transporcie
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności gospodarczej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja barier w rozwoju systemu transportowego Polski
T-A-3Algorytm opracowania projektu innowacyjnego w transporcie
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie innowacji w transporcie
T-A-4Algorytm zastosowania metod oceny ryzyka projektów innowacyjnych w transporcie
T-A-5Wytyczne oraz procedury standaryzacji wyrobu oraz usługi w sektorze TSL
T-W-3Temat: Proces innowacyjnyTreść: Fazy procesu innowacyjnego. Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie. Metody zarządzania projektami innowacyjnymi w transporcie wg biznes-planu. Bariery do wdrożenia innowacji w transporcie.
T-W-4Temat: Ryzyko projektów innowacyjnych w transporcieTreść: Zarządzanie projektem innowacyjnym w sytuacjach nadzwyczajnych Ubezpieczenie jako instrument zarządzania ryzykiem wdrożenia innowacji.
T-W-5Temat: Kluczowe innowacje transportowe w XXI wiekuTreść: cele strategiczne europejskiej polityki transportowej do 2050. Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie samochodowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie kolejowym; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie morskim; Innowacje techniczne i technologiczne w żegludze śródlądowej; Innowacje techniczne i technologiczne w transporcie powietrznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencji i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań