Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przechowalnictwo
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, z uwzględnieniem termodynamiki w zakresie podstaw wymiany ciepła.
W-2Elementarne pojęcia z zakresu chemii oraz funkcjonowania mikroorganizmów (na poziomie szkoły średniej).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień obliczeniowych z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz umiejętności przeprowadzania analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności (czas procesu, ilość ciepła odprowadzanego od produktu, średnia jednostkowa moc chłodnicza, średnia prędkość zamrażania produktu), wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej (wyznaczanie składowych strumieni ciepła związanych z przechowywanym produktem), szacowanie czasu domrażania produktu żywnościowego w komorze chłodniczej, dokonanie analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
wykłady
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.1
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności. Przegląd współczesnych technik zamrażania żywności.4
T-W-3Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.4
T-W-4Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania.1
T-W-5Przechowywanie mięsa w niskich temperaturach. Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw – wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych, charakterystyka komór chłodniczych z atmosferą kontrolowaną).3
T-W-6Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach. Rola opakowań w kontekście zachowania odpowiedniej jakości mięsa przechowywanego w niskich temperaturach.1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.9
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji w trakcie zajęć zadań obliczeniowych oraz wykonania zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-04_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
TR_2A_W10, TR_2A_W13T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-04_U02
Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, rozwiązywać zadania obliczeniowe z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U01, TR_2A_U13T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05C-2T-A-2, T-A-1M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-04_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-04_U02
Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, rozwiązywać zadania obliczeniowe z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym lub dokonać poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych.
3,0Student potrafi na poziomie elementarnym przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając przy tym szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student potrafi na poziomie podstawowym przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania obliczeniowe oraz dokonać prawidłowej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania obliczeniowe oraz dokonać prawidłowej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  2. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
  3. Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, 1999
  4. Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2000
  5. Postolski J., Prawie wszystko o ... technologii chłodniczej żywności. Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, Cykl artykułów opublikowanych w latach 2003-2009 w czasopiśmie Technika chłodnicza i klimatyzacyjna.
  6. Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, Poznań, 2003
  7. PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
  8. PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany

Literatura dodatkowa

  1. Kondratowicz J., Kościelak E., Nowe tendencje w systemach pakowania żywności przechowywanej w niskich temperaturach. Część 1. Chłodnictwo, 2005, nr 7, s. 36-40
  2. Krala L., Mokrosińska K., Transport chłodniczy oraz przechowywanie owowców i warzyw w kontrolowanej i modyfikowanej atmosferze. Przemysł spożywczy, 1996, nr 5, s. 26-30
  3. Kozioł J., Uogólnione zależności obliczeniowe wybranych właściwości fizycznych produktów w technologach chłodniczych. Chłodnictwo, 2011, nr: 10, 11, części 1 (s. 32-35), część 2 (s. 28-29)
  4. PN-R-75200:1993. Owoce i warzywa. Zasady i techniki przechowywania w atmosferze kontrolowanej, PKN, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności (czas procesu, ilość ciepła odprowadzanego od produktu, średnia jednostkowa moc chłodnicza, średnia prędkość zamrażania produktu), wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej (wyznaczanie składowych strumieni ciepła związanych z przechowywanym produktem), szacowanie czasu domrażania produktu żywnościowego w komorze chłodniczej, dokonanie analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.1
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności. Przegląd współczesnych technik zamrażania żywności.4
T-W-3Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.4
T-W-4Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania.1
T-W-5Przechowywanie mięsa w niskich temperaturach. Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw – wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych, charakterystyka komór chłodniczych z atmosferą kontrolowaną).3
T-W-6Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach. Rola opakowań w kontekście zachowania odpowiedniej jakości mięsa przechowywanego w niskich temperaturach.1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.9
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-04_W01Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
Treści programoweT-W-7Zaliczenie wykładów.
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego.
T-W-4Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania.
T-W-3Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym.
T-W-5Przechowywanie mięsa w niskich temperaturach. Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw – wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych, charakterystyka komór chłodniczych z atmosferą kontrolowaną).
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności. Przegląd współczesnych technik zamrażania żywności.
T-W-6Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach. Rola opakowań w kontekście zachowania odpowiedniej jakości mięsa przechowywanego w niskich temperaturach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-04_U02Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, rozwiązywać zadania obliczeniowe z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień obliczeniowych z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz umiejętności przeprowadzania analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności (czas procesu, ilość ciepła odprowadzanego od produktu, średnia jednostkowa moc chłodnicza, średnia prędkość zamrażania produktu), wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej (wyznaczanie składowych strumieni ciepła związanych z przechowywanym produktem), szacowanie czasu domrażania produktu żywnościowego w komorze chłodniczej, dokonanie analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji w trakcie zajęć zadań obliczeniowych oraz wykonania zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym lub dokonać poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych.
3,0Student potrafi na poziomie elementarnym przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając przy tym szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student potrafi na poziomie podstawowym przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania obliczeniowe oraz dokonać prawidłowej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania obliczeniowe oraz dokonać prawidłowej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.