Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TR_2A_D1-15-1_U01 | Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TR_2A_U10 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi |
---|
TR_2A_U11 | potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne |
TR_2A_U15 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
TR_2A_U14 | potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich |
TR_2A_U09 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U11 | potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi |
T2A_U14 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich |
T2A_U17 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Analiza wpływu poszczególnych rodzajów amortyzacji na finansowanie i rozwój przedsiębiorstwa. |
---|
T-A-2 | Analiza zasad wykorzystania oceny wskaźnikowej w podejmowaniu decyzji. |
T-A-3 | Analiza zasad finansowania projektów ze środków krajowych oraz środków unijnych |
T-A-4 | Analiza opłacalności przykładowego projektu inwestycyjnego. Metody proste. |
T-A-7 | Analiza SWOT: identyfikacja mocnych oraz słabych punktów, identyfikacja możliwości oraz zagrożeń projektu inwestycyjnego. |
T-A-9 | Plan finansowy projektu inwestycyjnego. Skorygowanie o czynnik inflacji. Ustalenie stopy dyskontowej. |
T-A-8 | Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej projektów: NPV, IRR, Benefit-cost ratio, MIRR. |
T-A-5 | Analiza opłacalności przykładowego projektu inwestycyjnego. Metody dynamiczne. |
T-A-6 | Etapy opracowania biznes-planu. |
T-W-9 | Temat: Wskaźniki wartości rynkowej
Treść: wskaźnik zyskowności na jedna akcję; wskaźnik ceny rynkowej akcji do wartości księgowej na akcję; wskaźnik ceny akcji w stosunku do bieżących zysków; zasady wykorzystania wskaźników wartości rynkowej w podejmowaniu decyzji. |
T-W-7 | Temat: Wskaźniki płynności finansowej
Treść: wskaźnik bieżącej płynności finansowej; wskaźnik szybki płynności finansowej; wskaźnik pokrycia zobowiązań należnościami; zasady wykorzystania wskaźników płynności finansowej w podejmowaniu decyzji. |
T-W-3 | Temat: Wartość pieniądza w czasie
Treść: Rodzaje strumieni pieniężnych w gospodarce finansowej. Czas i jego znaczenie w planowaniu wyników ekonomicznych firmy; przyczyny zmienności wartości pieniądza w czasie; pojęcie stopy procentowej i jej praktyczne zastosowanie; ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone. |
T-W-12 | Temat: Źródła finansowania projektów inwestycyjnych
Treść: Źródła finansowania wewnętrzne i zewnętrzne; własne i obce; wady i zalety finansowania obcego; finansowanie krótko i długoterminowe; koszt kapitału własnego i obcego; dobór źródeł finansowania; zasady finansowania projektów inwestycyjnych ze środków krajowych oraz środków Unii Europejskiej. |
T-W-8 | Temat: Wskaźniki rentowności
Treść: Wskaźnik rentowności sprzedaży; wskaźnik rentowności aktywów; stopa zwrotu z kapitału własnego; zasady wykorzystania wskaźników rentowności w podejmowaniu decyzji. |
T-W-10 | Temat: Wskaźniki zadłużenia
Treść: wskaźnik ogólnego zadłużenia; wskaźnik zadłużenia kapitału własnego; wskaźnik zadłużenia długo-terminowego; wskaźnik zadłużenia środków trwałych; zasady wykorzystania wskaźników zadłużenia w podejmowaniu decyzji. |
T-W-11 | Temat: Wskaźniki aktywności
Treść: wskaźnik rotacji należności; wskaźnik rotacji należności w dniach; wskaźnik rotacji zapasów; zasady wykorzystania wskaźników aktywności w podejmowaniu decyzji. |
T-W-13 | Temat: Analiza finansowa projektów inwestycyjnych
Treść: horyzont czasowy; ustalanie kosztów całkowitych; dochody generowane przez projekt inwestycyjny; wartość inwestycji; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; ustalenie wskaźnika współfinansowania; rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne. |
T-W-14 | Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów inwestycyjnych. Metody proste.
Treść: kalkulacyjny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, kompensacyjny okres zwrotu, stopa zwrotu, analiza progu rentowności: dla jednego i wielu asortymentów produkcji bądź usług. |
T-W-4 | Temat: Koszt kapitału przedsiębiorstwa
Treść: składniki kapitału przedsiębiorstwa, średnioważony (WACC) i krańcowy koszt kapitału (MCC), kształtowanie struktury kapitału przedsiębiorstwa i jej wpływ na koszt kapitału, efektywność finansowania kapitałami obcymi - efekt dźwigni finansowej. |
T-W-15 | Temat: Analiza finansowa projektów inwestycyjnych
Treść: horyzont czasowy; ustalanie kosztów całkowitych; dochody generowane przez projekt inwestycyjny; wartość inwestycji; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; ustalenie wskaźnika współfinansowania; rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne. |
T-W-17 | Temat: Analiza wrażliwości (ocena ryzyka i niepewności) projektów inwestycyjnych
Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu. Analiza wrażliwości. Analiza scenariuszowa. Analiza prawdopodobieństwa ryzyka. Analiza wrażliwości projektów informatycznych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenie przedmiotowe |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć |
---|
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |