Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Napęd hydrostatyczny i pneumatyczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napęd hydrostatyczny i pneumatyczny
Specjalność Transport portowy i przemysłowy
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstaw konstrukcji maszyn
W-2Mechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.1
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym1
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym1
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze1
T-A-5Kolokwia zaliczeniowe1
5
laboratoria
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.1
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym. Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.1
T-L-3Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym1
T-L-4Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.1
T-L-5Kolokwia zaliczeniowe1
5
wykłady
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.1
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.2
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.1
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.3
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.4
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Wykonywanie zadań domowych17
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów3
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazaniej literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-04_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych.
TR_1A_W07, TR_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-04_U01
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych.
TR_1A_U16, TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U09, TR_1A_U17T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D3-04_K01
Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych.
TR_1A_K02, TR_1A_K04T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-04_W01
Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-04_U01
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D3-04_K01
Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen

Literatura podstawowa

  1. Dindorf Ryszard, Napędy płynowe. Podstawy teoretyczne i metody obliczania napędów hydrostatycznych i pneumatycznych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2009
  2. Stryczek Stefan, Napęd hydrostatyczny. t.1: Elementy, WNT, Warszawa, 1995
  3. Stryczek Stefan, Napęd hydrostatyczny. t.2: Układy, WNT, Warszawa, 1995
  4. Olszewski Mariusz, Helduser Siegfried, Mednis Willi, Elementy i układy hydrauliczne. Ćwiczenia, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009
  5. Szejnach Wiesław, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Paszota Zygmunt, Aspects énergétiques des transmissions hydrostatiques, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.1
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym1
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym1
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze1
T-A-5Kolokwia zaliczeniowe1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.1
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym. Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.1
T-L-3Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym1
T-L-4Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.1
T-L-5Kolokwia zaliczeniowe1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.1
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.2
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.1
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.3
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.4
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Wykonywanie zadań domowych17
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych12
A-L-3Opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazaniej literatury25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-04_W01Student ma wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji hudrostatycznych i pneumatycznych układów napędowych. Potrafi nazwać, rozpoznaje i potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Ma wiedze umożliwiającą przeprowadzenie obliczeń i dobór elementów napędów pneumatycznych i hydrostatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
Treści programoweT-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym
T-L-4Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym. Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.
T-L-3Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada jedynie podstawową wiedzę z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych ale nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału i potrafi określać związki przyczynowo-skutkowe
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-04_U01Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz zinterpretowaćwyniki pomiarów parametrów eksploatacyjnych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Potrafi samodzielnie zaprojektować oraz zweryfikować zasadę dziłania prostych układów pneumatycznych i hydrostatycznych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń potrafi prawidłowo doborać podzespoły i elementy układów pneumatycznych i hydrostatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
Treści programoweT-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym
T-L-4Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym. Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.
T-L-3Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu jedynie typowych zadań
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi bezbłędnie wykorzystać zdobytą wiedzę przy rozwiązywaniu typowych zadań; ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wszystkie niezbędne umiejętności z zakresu napędów hydrostatycznych i pneumatycznych. Potrafi rozwiązywać zadania niestandardowe. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza omówiony zakres materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D3-04_K01Student aktywnie uczestniczy w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych. Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeń i doboru elementów napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy, działania i właściwościami napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
Treści programoweT-W-1Cechy napędu hydrostatycznego i pneumatycznego. Zastosowanie napędów hydrostatycznych i pneumatycznych.
T-W-3Ciecze robocze, ich charakterystyki. Przepływy cieczy lepkich.
T-W-6Sprężone powietrze w układach pneumatycznych. Elementy pneumatyczne, parametry techniczne, symbole graficzne elementów. Pneumatyczne układy sterujące i napędowe. Nastawianie określonej siły na tłoku. Automatycznie powtarzany ruch tłoka w cylindrze. Elementy pneumo – hydrauliczne.
T-W-2Zamiana energii w napędach hydrostatycznych i hydrokinetycznych. Maszyny wyporowe i wirowe, sterowanie ciśnienia i wydajności.
T-W-4Elementy napędu i sterowania hydrostatycznego: pompy, silniki hydrauliczne, zawory drogowe, zawory ciśnieniowe, regulatory przepływu – charakterystyki pracy, symbole graficzne.
T-W-5Podstawowy schemat przekładni hydrostatycznej, moc strumienia cieczy. Przekładnie hydrostatyczne z pompą o zmiennej wydajności i silnikiem o zmiennej chłonności na obrót. Sterowanie dławieniowe prędkości silnika w układach indywidualnych.
T-A-2Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem objętościowym
T-A-4Metody obliczania napędów pneumatycznych - dobór siłowników, zaworów, średnic przewodów oraz wielkości zbiornika na sprężone powietrze
T-A-1Analiza działania prostych układów hydrostatycznych - wyznaczanie podstawowych parametrów pracy i oraz dobów elementów napędu.
T-A-3Metody obliczania napędów hydrostatycznych ze sterowaniem dławieniowym
T-L-4Zespół przygotowania sprężonego powietrza. Elementy pneumatyczne.
T-L-2Badania przepływu w przewodzie prostym. Wyznaczanie charakterystyk zaworów przelewowych.
T-L-1Elementy napędów hydrostatycznych: pompy, silniki, zawory, filtry, przewody, złącza i uszczelnienia.
T-L-3Wyznaczanie sprawności energetycznej pompy wyporowej. Wyznaczanie harakterystyk układów ze sterowaniem dławieniowym i objętościowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przkładowych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładu
S-1Ocena formująca: Wskazywanie braków wiedzy i umiejętności w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia z danej partii materiału (ćwiczenia, laboratoria)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi
3,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
3,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen
4,5Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen