Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika i elektronika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne |
W-2 | fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP | 2 |
T-L-2 | pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego | 2 |
T-L-3 | pomiary oporności i przewodności | 2 |
T-L-4 | sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności | 2 |
T-L-5 | przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-6 | badanie połączenia mieszanego rezystorów | 2 |
T-L-7 | sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa | 2 |
T-L-8 | rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza | 2 |
T-L-9 | przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-10 | pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego | 2 |
T-L-11 | badanie woltomierza cyfrowego | 2 |
T-L-12 | badanie transformatora | 2 |
T-L-13 | stany nieustalone | 2 |
T-L-14 | wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych | 2 |
T-L-15 | przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | analiza obwodów prądu stałego | 2 |
T-W-2 | magnetyzm i elektromagnetyzm | 1 |
T-W-3 | analiza obwodów prądu sinusoidalnego | 2 |
T-W-4 | układy trójfazowe | 1 |
T-W-5 | budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych | 4 |
T-W-6 | urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia | 1 |
T-W-7 | ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym | 1 |
T-W-8 | elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań | 2 |
T-W-9 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury | 16 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 16 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczeń | 13 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C18_W11 student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości | TR_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C18_U08 student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich | TR_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-2 | S-2 |
TR_1A_C18_U09 student organizuje i przeprowadza eksperyment w celu rozwiązania prostego problemu inżynierskiego z dziedziny pomiarów elektrycznych, wyciągając trafne wnioski | TR_1A_U09 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-2 | S-2 |
TR_1A_C18_U10 student stosuje w praktyce różne techniki i podejścia do rozwiązania prostego problemu z dziedziny użytkowania urządzeń elektrycznych | TR_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C18_K04 student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania | TR_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C18_W11 student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości | 2,0 | student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych |
3,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych | |
3,5 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy | |
4,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki | |
4,5 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia ich cechy i charakterystyki | |
5,0 | student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, kompleksowo wymienia ich cechy i charakterystyki oraz ocenia trafność ich doboru i zastosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C18_U08 student wykorzystuje techniki przeprowadzania eksperymentu do rozwiązania prostych problemów inżynierskich | 2,0 | student nie potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich |
3,0 | student potrafi z pomocą posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
3,5 | student potrafi posługiwać się omówionymi na zajęciach technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
4,0 | student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
4,5 | student potrafi posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich | |
5,0 | student potrafi kompleksowo posługiwać się technikami rozwiązywania zadań inżynierskich | |
TR_1A_C18_U09 student organizuje i przeprowadza eksperyment w celu rozwiązania prostego problemu inżynierskiego z dziedziny pomiarów elektrycznych, wyciągając trafne wnioski | 2,0 | student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymentu, ani wyciągać wniosków |
3,0 | student potrafi z pomocą dokładnych instrukcji i pod nadzorem przeprowadzić eksperyment i wyciągnąć podstawowe wnioski | |
3,5 | student potrafi z pomocą dokładnych instrukcji przeprowadzić eksperyment i wyciągnąć podstawowe wnioski | |
4,0 | student potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment i wyciągnąć z niego trafne wnioski | |
4,5 | student potrafi zaplanować i sprawnie przeprowadzić eksperyment i wyciągnąć z niego trafne wnioski | |
5,0 | student potrafi kompleksowo zaplanować i sprawnie przeprowadzić eksperyment i wyciągnąć z niego trafne wnioski | |
TR_1A_C18_U10 student stosuje w praktyce różne techniki i podejścia do rozwiązania prostego problemu z dziedziny użytkowania urządzeń elektrycznych | 2,0 | student nie zna żadnych technik prowadzących do rozwiązania problemu |
3,0 | student rozumie problem i z pomocą stosuje analityczne metody do jego rozwiązania | |
3,5 | student rozumie problem i z pomocą stosuje analityczne, eksperymentalne i symulacyjne metody prowadzące do jego rozwiązania | |
4,0 | student rozumie problem i stosuje analityczne, eksperymentalne i symulacyjne metody prowadzące do jego rozwiązania | |
4,5 | student dobrze rozumie problem i stosuje analityczne, eksperymentalne i symulacyjne metody prowadzące do jego rozwiązania | |
5,0 | student kompleksowo rozumie problem i potrafi go rozwiązać na wiele różnych sposobów, analitycznie, symulacyjnie i drogą eksperymentalną |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C18_K04 student rozumie potrzebę współdziałania z grupą w celu osiągnięcia postawionego przed nią zadania | 2,0 | student nie wyraża woli współpracy z grupą zadaniową |
3,0 | student wyraża wolę współpracy z grupa zadaniową | |
3,5 | student wyraża wolę współpracy z grupa zadaniową i wykonuje polecenia bardziej doświadczonych członków grupy | |
4,0 | student współpracuje z grupą i aktywnie wyraża swoje opinie, zmierzając do osiągnięcia wyznaczonego celu | |
4,5 | student współpracuje z grupą i aktywnie wyraża swoje trafne opinie, zmierzając do osiągnięcia wyznaczonego celu | |
5,0 | srtudent jest liderem grupy zadaniowej, planuje jej pracę, przydziela zadania poszczególnym jej członkom i kontroluje poprawność ich wykonania |
Literatura podstawowa
- Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
- Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
- Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
- Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
- Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002