Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił operować podstawową terminologią z zakresu psychologii społecznej.
C-2Student uzyska praktyczną świadomość wpływu kontekstu społecznego na większość własnych decyzji jak i decyzji innych osób.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności związane z współpracą w grupie i związaną z nią komunikacją werbalną jak i niewerbalną.
C-4Student uzyska umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poznanie społeczne: kategoryzacja i stereotypy1
T-A-2Spostrzeganie siebie i innych; atrakcyjność interpersonalna.2
T-A-3Środki masowego przekazu: propaganda, uprzedzenia, przekonywanie.2
T-A-4Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.1
T-A-5Konflikt społeczny - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?1
T-A-6Grupa społeczna: decyzje grupowe, stosunki międzygrupowe.2
T-A-7Zaliczenie1
10
wykłady
T-W-1Podstawy psychologii społecznej. Zakres przedmiotu, główne pojęcia i zagadnienia2
T-W-2Koncepcja motywu społecznego.1
T-W-3Poznanie społeczne - schematy, skrypty, teorie2
T-W-4Przekonania społeczne - poglądy na naturę ludzką. Dlaczego Polacy narzekają?2
T-W-5Postawy - struktura i pomiar postaw.2
T-W-6Teoria wpływu społecznego.3
T-W-7Teorie prospołeczności.4
T-W-8Psychologia społeczna a zdrowie człowieka i radzenie sobie ze stresem4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-4Przygotowanie zespołowej prezentacji na ćwiczenia6
A-A-5Zaliczenie1
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje4
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i egzaminu końcowego.25
A-W-4Egzamin końcowy1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda przypadków
M-3gry dydaktyczne ( decyzyjne, psychologiczne)
M-4dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
M-5wykład problemowy
M-6wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na ćwiczeniach będąca wynikiem wcześniejszej pracy własnej studenta.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie zespołowej prezentacji - adekwatność problemowa, atrakcyjność werbalna przedstawienia prezentacji, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wywołania dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, ocena prezentacji, egamin ustny oceniający umiejętności werbalne komunikacji społecznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-1_W01
student potrafi operować podstawową terminologią z zakresu psychologii społecznej.
TR_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-6, M-5, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-1_U01
Student wykazuje praktyczne umiejetności współpracy w grupie i komunikacji werbalnej jak i niewerbalnej.
TR_1A_U06, TR_1A_U03T1A_U02, T1A_U05C-3, C-4T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-1_K01
Student podejmuje odpowiedzialne decyzje według poznanych technik grupowego podejmowania decyzji jak i indywidualne z wykazaniem znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji.
TR_1A_K04, TR_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-2, C-3T-A-5, T-A-4, T-A-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2
TR_1A_A01-1_K02
Student wykazuje umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
TR_1A_K04, TR_1A_K01, TR_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-3, C-4T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6M-3, M-4, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-1_W01
student potrafi operować podstawową terminologią z zakresu psychologii społecznej.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej
3,0wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe.
3,5wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne.
4,0wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne; operuje pojęciami abstrakcyjnymi; przeprowadza korzystając z tych pojęć logiczne wnioskowania.
4,5wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne; operuje pojęciami abstrakcyjnymi; przeprowadza korzystając z tych pojęć logiczne wnioskowania; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzić reguły występujące między pojęciami.
5,0wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne; operuje pojęciami abstrakcyjnymi; przeprowadza korzystając z tych pojęć logiczne wnioskowania; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzić reguły występujące między pojęciami; znajduje samodzielnie reguły nadrzędne występujące między pojęciami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-1_U01
Student wykazuje praktyczne umiejetności współpracy w grupie i komunikacji werbalnej jak i niewerbalnej.
2,0student nie wykazuje umiejętności współpracy w grupie; unika merytorycznej komunikacji.
3,0niska aktywność przy pracy zespołowej; umiejętności komunikacyjne mocno ograniczone z powodu braku znajomości zasad nimi kierujących.
3,5sporadycznie przejawia ochotę do merytorycznej pracy indywidualnej i zespołowej podczas wykładu konwersatoryjnego; potrafi wykorzystać proste zasady rządzące umiejętnościami komunikacyjnymi.
4,0przejawia ochotę do merytorycznej pracy indywidualnej i zespołowej podczas wykładu konwersatoryjnego; potrafi wykorzystać w praktyce większość poznanych na zajęciach zasad rządzących umiejętnościami komunikacyjnymi.
4,5inspiruje grupę do merytorycznej współpracy nad ważnymi zagadnieniami z zakresu psychologii społecznej; potrafi wykorzystać w praktyce większość poznanych na zajęciach zasad rządzących umiejętnościami komunikacyjnymi, dostosowując niektóre do swoich umiejętności i zdolności.
5,0inspiruje grupę do merytorycznej współpracy nad ważnymi zagadnieniami z zakresu psychologii społecznej; potrafi wykorzystać w praktyce zdecydowaną większość poznanych na zajęciach zasad rządzących umiejętnościami komunikacyjnymi, twórczo przekształcając i dostosowując niektóre do swoich umiejętności i zdolności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-1_K01
Student podejmuje odpowiedzialne decyzje według poznanych technik grupowego podejmowania decyzji jak i indywidualne z wykazaniem znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji.
2,0student nie wykazuje kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji.
3,0student wykazuje podstawowe kompetencje dotyczące znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście jest jednak w wiekszości przypadków błędna.
3,5wykazuje kompetencje dotyczące znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście w większości przypadków poprawna. Brak kompetencji alternatywnych rozwiązań decyzyjnych.
4,0wykazuje szeroki zakres kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście w większości przypadków poprawna. Próby samodzielnego poszukiwania alternatywnych rozwiązań decyzyjnych z uwzględnieniem ewentualnego wpływu społecznego na zaproponowane rozwiązania.
4,5wykazuje szeroki zakres kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście poprawna. Próby samodzielnego poszukiwania alternatywnych rozwiązań decyzyjnych z uwzględnieniem ewentualnego wpływu społecznego na zaproponowane rozwiązania. Umiejętność wskazania mocnych i słabych stron każdego zaproponowanego rozwiązania z merytorycznym uzasadnieniem takiej, a nie innej, oceny.
5,0wykazuje bardzo szeroki zakres kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście bardzo dobra. W każdym przypadku pojawiają się próby samodzielnego poszukiwania alternatywnych rozwiązań decyzyjnych z uwzględnieniem ewentualnego wpływu społecznego na zaproponowane rozwiązania. Błyskotliwe i oryginalne umiejętności odnajdywania wpływu społecznego w różnorakich decyzjach; wskazania mocnych i słabych stron każdego zaproponowanego rozwiązania z merytorycznym uzasadnieniem takiej, a nie innej, oceny.
TR_1A_A01-1_K02
Student wykazuje umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
2,0brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i odpowiedzialności za pracę zespołu.
3,0podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji perswazji. Minimalne zaangażowanie w pracę zespołu, brak odpowiedzialności za efekty pracy zespołu.
3,5prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu na zasadzie zgody na przyjęcie wyznaczonej roli, nieduża odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
4,0dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu; próby samodzielnego usytuowania własnej roli w pracy zespołu; dobre przygotowanie merytoryczne do pracy zespołowej będące przejawem odpowiedzialności za efekty pracy zespołu.
4,5bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu; próby samodzielnego usytuowania własnej roli w pracy zespołu; bardzo dobre przygotowanie merytoryczne do pracy zespołowej będące przejawem odpowiedzialności za efekty pracy zespołu.
5,0bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu jako jego lider; bardzo dobre przygotowanie merytoryczne do pracy zespołowej będące przejawem odpowiedzialności za efekty pracy zespołu; umiejętność wpływania na zachowania członków zespołu motywująca ich do jak najlepszego przygotowania; pełna odpowiedzialność za pracę zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, PWN, 2009
  2. Aronson E., Człowiek - istota społeczna, PWN, 2009
  3. Akert R., Aronson E., Wilson T., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Thiel E., Mowa ciała, Astrum, Wrocław, 2007
  2. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich., PWN, Warszawa, 2007
  3. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poznanie społeczne: kategoryzacja i stereotypy1
T-A-2Spostrzeganie siebie i innych; atrakcyjność interpersonalna.2
T-A-3Środki masowego przekazu: propaganda, uprzedzenia, przekonywanie.2
T-A-4Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.1
T-A-5Konflikt społeczny - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?1
T-A-6Grupa społeczna: decyzje grupowe, stosunki międzygrupowe.2
T-A-7Zaliczenie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy psychologii społecznej. Zakres przedmiotu, główne pojęcia i zagadnienia2
T-W-2Koncepcja motywu społecznego.1
T-W-3Poznanie społeczne - schematy, skrypty, teorie2
T-W-4Przekonania społeczne - poglądy na naturę ludzką. Dlaczego Polacy narzekają?2
T-W-5Postawy - struktura i pomiar postaw.2
T-W-6Teoria wpływu społecznego.3
T-W-7Teorie prospołeczności.4
T-W-8Psychologia społeczna a zdrowie człowieka i radzenie sobie ze stresem4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-4Przygotowanie zespołowej prezentacji na ćwiczenia6
A-A-5Zaliczenie1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje4
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i egzaminu końcowego.25
A-W-4Egzamin końcowy1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A01-1_W01student potrafi operować podstawową terminologią z zakresu psychologii społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Student uzyska praktyczną świadomość wpływu kontekstu społecznego na większość własnych decyzji jak i decyzji innych osób.
C-4Student uzyska umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił operować podstawową terminologią z zakresu psychologii społecznej.
Treści programoweT-W-8Psychologia społeczna a zdrowie człowieka i radzenie sobie ze stresem
T-W-7Teorie prospołeczności.
T-W-2Koncepcja motywu społecznego.
T-W-3Poznanie społeczne - schematy, skrypty, teorie
T-W-6Teoria wpływu społecznego.
T-W-5Postawy - struktura i pomiar postaw.
T-W-1Podstawy psychologii społecznej. Zakres przedmiotu, główne pojęcia i zagadnienia
T-W-4Przekonania społeczne - poglądy na naturę ludzką. Dlaczego Polacy narzekają?
T-A-5Konflikt społeczny - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-A-3Środki masowego przekazu: propaganda, uprzedzenia, przekonywanie.
T-A-2Spostrzeganie siebie i innych; atrakcyjność interpersonalna.
T-A-1Poznanie społeczne: kategoryzacja i stereotypy
T-A-4Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
T-A-6Grupa społeczna: decyzje grupowe, stosunki międzygrupowe.
Metody nauczaniaM-6wykład konwersatoryjny
M-5wykład problemowy
M-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na ćwiczeniach będąca wynikiem wcześniejszej pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, ocena prezentacji, egamin ustny oceniający umiejętności werbalne komunikacji społecznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej
3,0wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe.
3,5wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne.
4,0wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne; operuje pojęciami abstrakcyjnymi; przeprowadza korzystając z tych pojęć logiczne wnioskowania.
4,5wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne; operuje pojęciami abstrakcyjnymi; przeprowadza korzystając z tych pojęć logiczne wnioskowania; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzić reguły występujące między pojęciami.
5,0wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychologii społecznej; tworzy łańcuchy pojęciowe; przeprowadza podstawowe rozróżnienia terminologiczne; operuje pojęciami abstrakcyjnymi; przeprowadza korzystając z tych pojęć logiczne wnioskowania; potrafi samodzielnie i twórczo wyprowadzić reguły występujące między pojęciami; znajduje samodzielnie reguły nadrzędne występujące między pojęciami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A01-1_U01Student wykazuje praktyczne umiejetności współpracy w grupie i komunikacji werbalnej jak i niewerbalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-3Student uzyska praktyczne umiejętności związane z współpracą w grupie i związaną z nią komunikacją werbalną jak i niewerbalną.
C-4Student uzyska umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
Treści programoweT-W-8Psychologia społeczna a zdrowie człowieka i radzenie sobie ze stresem
T-W-7Teorie prospołeczności.
T-W-2Koncepcja motywu społecznego.
T-W-3Poznanie społeczne - schematy, skrypty, teorie
T-W-6Teoria wpływu społecznego.
T-W-5Postawy - struktura i pomiar postaw.
T-W-1Podstawy psychologii społecznej. Zakres przedmiotu, główne pojęcia i zagadnienia
T-W-4Przekonania społeczne - poglądy na naturę ludzką. Dlaczego Polacy narzekają?
T-A-5Konflikt społeczny - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-A-3Środki masowego przekazu: propaganda, uprzedzenia, przekonywanie.
T-A-2Spostrzeganie siebie i innych; atrakcyjność interpersonalna.
T-A-1Poznanie społeczne: kategoryzacja i stereotypy
T-A-4Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
T-A-6Grupa społeczna: decyzje grupowe, stosunki międzygrupowe.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3gry dydaktyczne ( decyzyjne, psychologiczne)
M-4dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
M-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na ćwiczeniach będąca wynikiem wcześniejszej pracy własnej studenta.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie zespołowej prezentacji - adekwatność problemowa, atrakcyjność werbalna przedstawienia prezentacji, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wywołania dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje umiejętności współpracy w grupie; unika merytorycznej komunikacji.
3,0niska aktywność przy pracy zespołowej; umiejętności komunikacyjne mocno ograniczone z powodu braku znajomości zasad nimi kierujących.
3,5sporadycznie przejawia ochotę do merytorycznej pracy indywidualnej i zespołowej podczas wykładu konwersatoryjnego; potrafi wykorzystać proste zasady rządzące umiejętnościami komunikacyjnymi.
4,0przejawia ochotę do merytorycznej pracy indywidualnej i zespołowej podczas wykładu konwersatoryjnego; potrafi wykorzystać w praktyce większość poznanych na zajęciach zasad rządzących umiejętnościami komunikacyjnymi.
4,5inspiruje grupę do merytorycznej współpracy nad ważnymi zagadnieniami z zakresu psychologii społecznej; potrafi wykorzystać w praktyce większość poznanych na zajęciach zasad rządzących umiejętnościami komunikacyjnymi, dostosowując niektóre do swoich umiejętności i zdolności.
5,0inspiruje grupę do merytorycznej współpracy nad ważnymi zagadnieniami z zakresu psychologii społecznej; potrafi wykorzystać w praktyce zdecydowaną większość poznanych na zajęciach zasad rządzących umiejętnościami komunikacyjnymi, twórczo przekształcając i dostosowując niektóre do swoich umiejętności i zdolności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A01-1_K01Student podejmuje odpowiedzialne decyzje według poznanych technik grupowego podejmowania decyzji jak i indywidualne z wykazaniem znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Student uzyska praktyczną świadomość wpływu kontekstu społecznego na większość własnych decyzji jak i decyzji innych osób.
C-3Student uzyska praktyczne umiejętności związane z współpracą w grupie i związaną z nią komunikacją werbalną jak i niewerbalną.
Treści programoweT-A-5Konflikt społeczny - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-A-4Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
T-A-6Grupa społeczna: decyzje grupowe, stosunki międzygrupowe.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3gry dydaktyczne ( decyzyjne, psychologiczne)
M-4dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Punktowana aktywność na ćwiczeniach będąca wynikiem wcześniejszej pracy własnej studenta.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie zespołowej prezentacji - adekwatność problemowa, atrakcyjność werbalna przedstawienia prezentacji, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wywołania dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji.
3,0student wykazuje podstawowe kompetencje dotyczące znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście jest jednak w wiekszości przypadków błędna.
3,5wykazuje kompetencje dotyczące znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście w większości przypadków poprawna. Brak kompetencji alternatywnych rozwiązań decyzyjnych.
4,0wykazuje szeroki zakres kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście w większości przypadków poprawna. Próby samodzielnego poszukiwania alternatywnych rozwiązań decyzyjnych z uwzględnieniem ewentualnego wpływu społecznego na zaproponowane rozwiązania.
4,5wykazuje szeroki zakres kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście poprawna. Próby samodzielnego poszukiwania alternatywnych rozwiązań decyzyjnych z uwzględnieniem ewentualnego wpływu społecznego na zaproponowane rozwiązania. Umiejętność wskazania mocnych i słabych stron każdego zaproponowanego rozwiązania z merytorycznym uzasadnieniem takiej, a nie innej, oceny.
5,0wykazuje bardzo szeroki zakres kompetencji dotyczących znajomości wpływu kontekstu społecznego na konsekwencje podejmowanych decyzji. Analiza decyzji w tym kontekście bardzo dobra. W każdym przypadku pojawiają się próby samodzielnego poszukiwania alternatywnych rozwiązań decyzyjnych z uwzględnieniem ewentualnego wpływu społecznego na zaproponowane rozwiązania. Błyskotliwe i oryginalne umiejętności odnajdywania wpływu społecznego w różnorakich decyzjach; wskazania mocnych i słabych stron każdego zaproponowanego rozwiązania z merytorycznym uzasadnieniem takiej, a nie innej, oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A01-1_K02Student wykazuje umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Student uzyska praktyczne umiejętności związane z współpracą w grupie i związaną z nią komunikacją werbalną jak i niewerbalną.
C-4Student uzyska umiejętności wykorzystywania technik negocjacji, oddziaływań społecznych i technik perswazji, przejmując różne role w grupie, wykorzystując je do kierowania małym zespołem i biorąc odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
Treści programoweT-A-5Konflikt społeczny - co jest lepsze współpraca czy rywalizacja?
T-A-3Środki masowego przekazu: propaganda, uprzedzenia, przekonywanie.
T-A-2Spostrzeganie siebie i innych; atrakcyjność interpersonalna.
T-A-4Wpływ społeczny - naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo autorytetom.
T-A-6Grupa społeczna: decyzje grupowe, stosunki międzygrupowe.
Metody nauczaniaM-3gry dydaktyczne ( decyzyjne, psychologiczne)
M-4dyskusja związana z przygotowaną przez grupę studentów prezentacją.
M-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie zespołowej prezentacji - adekwatność problemowa, atrakcyjność werbalna przedstawienia prezentacji, umiejętność pracy w grupie, umiejętność wywołania dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i odpowiedzialności za pracę zespołu.
3,0podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji perswazji. Minimalne zaangażowanie w pracę zespołu, brak odpowiedzialności za efekty pracy zespołu.
3,5prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu na zasadzie zgody na przyjęcie wyznaczonej roli, nieduża odpowiedzialność za efekty pracy zespołu.
4,0dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu; próby samodzielnego usytuowania własnej roli w pracy zespołu; dobre przygotowanie merytoryczne do pracy zespołowej będące przejawem odpowiedzialności za efekty pracy zespołu.
4,5bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu; próby samodzielnego usytuowania własnej roli w pracy zespołu; bardzo dobre przygotowanie merytoryczne do pracy zespołowej będące przejawem odpowiedzialności za efekty pracy zespołu.
5,0bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji perswazji. Gotowość zaangażowanie w pracę zespołu jako jego lider; bardzo dobre przygotowanie merytoryczne do pracy zespołowej będące przejawem odpowiedzialności za efekty pracy zespołu; umiejętność wpływania na zachowania członków zespołu motywująca ich do jak najlepszego przygotowania; pełna odpowiedzialność za pracę zespołu.