Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa (magisterska):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa (magisterska)
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 20,0 ECTS (formy) 20,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD3 0 20,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć zaliczone wszystkie przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe oraz większość przedmiotow specjalnościowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy zdobytej w trakcie studiow.
C-2Samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych podczas studiów przy realizacji pracy dyplomowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1Student wykonuje pracę dyplomową na określony temat pod nadzorem promotora. Wyniki pracy przedstawia w formie pisemnej - papierowej i elektronicznej.0
T-PD-2Student przedstawia pracę dyplomową i osiągnięte wyniki podczas egzaminu dyplomowego.0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Konsultacje pracy dyplomowej z opiekunem pracy.24
A-PD-2Poszukiwanie i analiza literatury związanej z tematem pracy dyplomowej, wykonanie pracy.450
A-PD-3Przygotowanie prezentacji pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego.25
A-PD-4Uczestnictwo w egzaminie dyplomowym.1
500

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metoda aktywizująca - seminarium.
M-3Metoda praktyczna: projekt i seminarium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-12_W01
Student wykonując pracę dyplomową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu oceanotechniki.
O_2A_W03, O_2A_W07, O_2A_W09T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08, T2A_W10InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-PD-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-12_U01
Student wykonując pracę dyplomową wykorzystuje nabytą wiedzę.
O_2A_U01, O_2A_U02, O_2A_U03, O_2A_U04, O_2A_U05, O_2A_U06, O_2A_U11, O_2A_U16T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07C-2T-PD-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-12_K01
Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne jakie wynikają z jego działalności.
O_2A_K01, O_2A_K02, O_2A_K07T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-PD-1M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-12_W01
Student wykonując pracę dyplomową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu oceanotechniki.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu studiowanego kierunku.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu studiowanego kierunku.
3,5Student zna i rozumie obowiązujący na studiach materiał.
4,0Student dobrze zna i dobrze rozumie obowiązujący na studiach materiał.
4,5Student ma pełną wiedzę z zakresu studiowanego kierunku. Ma problemy z pełnym zrozumieniem nielicznych trudniejszych zagadnień.
5,0Student ma pełną wiedzę z zakresu studiowanego kierunku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-12_U01
Student wykonując pracę dyplomową wykorzystuje nabytą wiedzę.
2,0Student nie ma umiejętności wynikających z planów i programów studiow. Nie potrafi wykonać pracy dyplomowej.
3,0Student ma podstawowe umiejętności wynikające z planów i programów studiow. Potrafi wykonać pracę dyplomową popełniając przy tym błędy.
3,5Student ma większość umiejętności wynikających z planów i programów studiow. Potrafi wykonać pracę dyplomową popełniając przy tym niewielką liczbę błędów.
4,0Student ma prawie wszystkie umiejętności wynikających z planów i programów studiów. Potrafi samodzielnie wykonać pracę dyplomową popełniając przy tym bardzo niewielką liczbę błędów.
4,5Student ma prawie wszystkie umiejętności wynikających z planów i programów studiów. Potrafi samodzielnie i nieomal bezbłędnie wykonać pracę dyplomową.
5,0Student ma wszystkie umiejętności wynikających z planów i programów studiów. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykonać pracę dyplomową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-12_K01
Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne jakie wynikają z jego działalności.
2,0Nie ma żadnych kompetencji, których uzyskanie przewidywały plany i programy studiów.
3,0Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia.
3,5Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną, jakie wynikają z jego działalności.
4,0Dobrze ozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Dobrze rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne, jakie wynikają z jego działalności.
4,5Doskonale rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne, jakie wynikają z jego działalności.
5,0Ma wszystkie kompetencje, których uzyskanie przewidywały plany i programy studiów.

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko J., Zygmunt M., Poradnik dyplomanta, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Karpowicz A., Poradnik prawa autorskiego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1Student wykonuje pracę dyplomową na określony temat pod nadzorem promotora. Wyniki pracy przedstawia w formie pisemnej - papierowej i elektronicznej.0
T-PD-2Student przedstawia pracę dyplomową i osiągnięte wyniki podczas egzaminu dyplomowego.0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Konsultacje pracy dyplomowej z opiekunem pracy.24
A-PD-2Poszukiwanie i analiza literatury związanej z tematem pracy dyplomowej, wykonanie pracy.450
A-PD-3Przygotowanie prezentacji pracy i przygotowanie się do egzaminu dyplomowego.25
A-PD-4Uczestnictwo w egzaminie dyplomowym.1
500
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-12_W01Student wykonując pracę dyplomową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu oceanotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, zna akty prawne chroniące dorobek intelektualny, zna i rozumie znaczenie ochrony własności intelektualnej, ochrony własności przemysłowej i praw autorskich oraz uwarunkowań prawnych uzyskania ochrony wynalazków i wzorów użytkowych, jak również odpowiedzialności cywilnej i prawnej za naruszenie tych praw
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy zdobytej w trakcie studiow.
Treści programoweT-PD-1Student wykonuje pracę dyplomową na określony temat pod nadzorem promotora. Wyniki pracy przedstawia w formie pisemnej - papierowej i elektronicznej.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - seminarium.
M-1Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metoda praktyczna: projekt i seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu studiowanego kierunku.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu studiowanego kierunku.
3,5Student zna i rozumie obowiązujący na studiach materiał.
4,0Student dobrze zna i dobrze rozumie obowiązujący na studiach materiał.
4,5Student ma pełną wiedzę z zakresu studiowanego kierunku. Ma problemy z pełnym zrozumieniem nielicznych trudniejszych zagadnień.
5,0Student ma pełną wiedzę z zakresu studiowanego kierunku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-12_U01Student wykonując pracę dyplomową wykorzystuje nabytą wiedzę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
O_2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U06posługuje się językiem angielskim w stopniu określonym dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie oceanotechniki, z uwzględnieniem czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych podczas studiów przy realizacji pracy dyplomowej.
Treści programoweT-PD-1Student wykonuje pracę dyplomową na określony temat pod nadzorem promotora. Wyniki pracy przedstawia w formie pisemnej - papierowej i elektronicznej.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - seminarium.
M-1Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metoda praktyczna: projekt i seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności wynikających z planów i programów studiow. Nie potrafi wykonać pracy dyplomowej.
3,0Student ma podstawowe umiejętności wynikające z planów i programów studiow. Potrafi wykonać pracę dyplomową popełniając przy tym błędy.
3,5Student ma większość umiejętności wynikających z planów i programów studiow. Potrafi wykonać pracę dyplomową popełniając przy tym niewielką liczbę błędów.
4,0Student ma prawie wszystkie umiejętności wynikających z planów i programów studiów. Potrafi samodzielnie wykonać pracę dyplomową popełniając przy tym bardzo niewielką liczbę błędów.
4,5Student ma prawie wszystkie umiejętności wynikających z planów i programów studiów. Potrafi samodzielnie i nieomal bezbłędnie wykonać pracę dyplomową.
5,0Student ma wszystkie umiejętności wynikających z planów i programów studiów. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykonać pracę dyplomową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-12_K01Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne jakie wynikają z jego działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy zdobytej w trakcie studiow.
C-2Samodzielne zastosowanie wiedzy i umiejętności nabytych podczas studiów przy realizacji pracy dyplomowej.
Treści programoweT-PD-1Student wykonuje pracę dyplomową na określony temat pod nadzorem promotora. Wyniki pracy przedstawia w formie pisemnej - papierowej i elektronicznej.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - seminarium.
M-1Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metoda praktyczna: projekt i seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnych kompetencji, których uzyskanie przewidywały plany i programy studiów.
3,0Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia.
3,5Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną, jakie wynikają z jego działalności.
4,0Dobrze ozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Dobrze rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne, jakie wynikają z jego działalności.
4,5Doskonale rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia. Bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność społeczną i prawną oraz skutki ekonomiczne, jakie wynikają z jego działalności.
5,0Ma wszystkie kompetencje, których uzyskanie przewidywały plany i programy studiów.