Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Optymalizacja konstrukcji obiektów oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 3
Przedmiot Optymalizacja konstrukcji obiektów oceanotechnicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rachunku wektorowego.
W-2Podstawy analizy matematycznej.
W-3Podstawy rachunku różniczkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
C-3Nabycie umiejętności rozwiązywania sformułowanych zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z wykorzystaniem poznanych metod optymalizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.8
T-A-2Formułowanie przykładowych zadań optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.4
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.16
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji obiektów oceanotechnicznych (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).4
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).10
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).6
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne).6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.30
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.2
38
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Własne studia literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.3
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-3_W01
Zna i rozumie ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_W01, O_2A_W07, O_2A_W10, O_2A_W13T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2T-A-2, T-A-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
O_2A_O03-3_W02
Zna i rozumie ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_W01, O_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-2M-1S-1, S-3
O_2A_O03-3_W03
Zna i rozumie wybrane algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_W01, O_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-3_U01
Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U09, O_2A_U11T2A_U01, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-A-2, T-A-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
O_2A_O03-3_U02
Potrafi zastosować poznane algorytmy optrymalizacji do rozwiązywania prostych zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U09, O_2A_U10, O_2A_U11, O_2A_U15T2A_U01, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3
O_2A_O03-3_U03
Potrafi poddać krytycznej ocenie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U10, O_2A_U11, O_2A_U14, O_2A_U15T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-A-4, T-A-3M-2S-1, S-2
O_2A_O03-3_U04
Potrafi określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
O_2A_U17, O_2A_U19T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-3_K01
Posiada świadomość znaczenia formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_K01T2A_K01, T2A_K03C-2T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3
O_2A_O03-3_K02
Wykazuje się samodzielnością w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_K01, O_2A_K03T2A_K01, T2A_K03InzA2_K02C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-3_W01
Zna i rozumie ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych jednak nie potrafi omówić ani wymienić żadnych elementów tego zadania.
3,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz wymienić niektóre elementy tego zadania.
4,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz wymienić elementy tego zadania.
4,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz szczegółowo omówić niektóre elementy tego zadania.
5,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz szczegółowo omówić elementy tego zadania.
O_2A_O03-3_W02
Zna i rozumie ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych lecz nie potrafi poddać go dyskusji.
3,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go powierzchownej dyskusji.
4,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go dyskusji zawierającej jednak istotne braki.
4,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go szczegółowej dyskusji zawierającej niewielkie braki.
5,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go szczegółowej dyskusji.
O_2A_O03-3_W03
Zna i rozumie wybrane algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi wymienić i pobieżnie omówić przynajmniej trzech poznanych na zajęciach algorytmów optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi wymienić i pobieżnie omówić niektóre poznane na zajęciach algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student potrafi wymienić i pobieżnie omówić większość poznanych na zajęciach algorytmów optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,0Student potrafi wymienić i pobieżnie omówić wszystkie poznane na zajęciach algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo omówić większość poznanych na zajęciach algorytmó optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo omówić wszystkie poznane na zajęciach algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-3_U01
Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi sformułować zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych pozbawionego wielu istotnych błędów.
3,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z wieloma uwagami krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z kilkoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z wieloma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
4,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z kilkoma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
5,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych bez istotnych uwag krytycznych.
O_2A_O03-3_U02
Potrafi zastosować poznane algorytmy optrymalizacji do rozwiązywania prostych zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi dobrać algorytmu optymalizacji odpowiedniego do sformułowanego zadania lub dobiera jednak stosuje go z wiloma istotnymi błędami.
3,0Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania jednak stosuje go w praktyce z istotnymi błędami.
3,5Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania i stosuje go w praktyce z wieloma drobnymi błędami.
4,0Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania i stosuje go w praktyce z niewieloma drobnymi błędami.
4,5Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania i stosuje go w praktyce z niewieloma błędami.
5,0Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania oraz potrafi zastosować go w praktyce.
O_2A_O03-3_U03
Potrafi poddać krytycznej ocenie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi przedyskutować krytycznie uzyskanych rezultatów optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych bez wielu istotnych krytycznych uwag prowadzącego zajęcia.
3,0Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych jednak z wieloma istotnymi uwagami krytycznymi.
3,5Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z niewielką liczbą mało znaczących uwag krytycznych oraz niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych jednak z dużą liczbą mało znaczących uwag krytycznych.
4,5Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z małą liczbą mało znaczących uwag krytycznych.
5,0Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych bez znaczących uwag krytycznych.
O_2A_O03-3_U04
Potrafi określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
2,0Nie potrafi zadowalająco określić parametrów eksploatacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
3,0Potrafi zadowalająco z wieloma istotnymi błędami określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
3,5Potrafi poprawnie z wieloma istotnymi błędami określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
4,0Potrafi poprawnie z małą liczbą istotnych błędów określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
4,5Potrafi wnikliwie i z małą liczbą nie istotnych błędów określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
5,0Potrafi bardzo wnikliwie i bez istotnych błędów określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-3_K01
Posiada świadomość znaczenia formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi wypowiedzieć nawet powierzchownych sądów o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi wypowiedzieć powierzchowne sądy o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak pobieżnie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak z nieznaczną wnikliwością o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
5,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i bardzo wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_O03-3_K02
Wykazuje się samodzielnością w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie sformułować problemu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go bez wielu istotnych uwag krytycznychi.
3,0Student nie potrafi samodzielnie sformułować problemu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go bez istotnych uwag krytycznychi.
3,5Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go jednak dużą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną lub dwoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną lub dwoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go bez istotnych uwag krytycznych.

Literatura podstawowa

  1. Amborski K., Podstawy metod optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Popov O. S., Metody numeryczne i optymalizacja, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  4. Stadnicki J., Teoria i praktyka rozwiązywania zadań optymalizacji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  5. Haftka R. T., Gürdal Z., Elements of Structural Optimization, Kluwer, 1992
  6. Sekulski Z., Wybrane problemy optymalizacji wielokryterialnej we wstępnym projektowaniu konstrukcji kadłuba statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Bhatti M. A., Practical Optimization Methods with Mathematica Applications, Springer Verlag, 2000
  2. Sójka Z., Statek optymalny, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1964
  3. Szymczak Cz., Elementy teorii projektowania, PWN, Warszawa, 1998
  4. Tarnowski W., Optymalizacja i polioptymalizacja w technice, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.8
T-A-2Formułowanie przykładowych zadań optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.4
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.16
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.4
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji obiektów oceanotechnicznych (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).4
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).10
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).6
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne).6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.30
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Własne studia literaturowe.5
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_W01Zna i rozumie ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-2Formułowanie przykładowych zadań optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych jednak nie potrafi omówić ani wymienić żadnych elementów tego zadania.
3,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz wymienić niektóre elementy tego zadania.
4,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz wymienić elementy tego zadania.
4,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz szczegółowo omówić niektóre elementy tego zadania.
5,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz szczegółowo omówić elementy tego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_W02Zna i rozumie ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji obiektów oceanotechnicznych (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać ogólnego sformułowania algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych lecz nie potrafi poddać go dyskusji.
3,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go powierzchownej dyskusji.
4,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go dyskusji zawierającej jednak istotne braki.
4,5Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go szczegółowej dyskusji zawierającej niewielkie braki.
5,0Student potrafi podać ogólne sformułowanie algorytmu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych oraz poddać go szczegółowej dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_W03Zna i rozumie wybrane algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji obiektów oceanotechnicznych (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i pobieżnie omówić przynajmniej trzech poznanych na zajęciach algorytmów optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi wymienić i pobieżnie omówić niektóre poznane na zajęciach algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student potrafi wymienić i pobieżnie omówić większość poznanych na zajęciach algorytmów optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,0Student potrafi wymienić i pobieżnie omówić wszystkie poznane na zajęciach algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo omówić większość poznanych na zajęciach algorytmó optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo omówić wszystkie poznane na zajęciach algorytmy optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_U01Posiada umiejętność formułowania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-2Formułowanie przykładowych zadań optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować zadania optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych pozbawionego wielu istotnych błędów.
3,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z wieloma uwagami krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z kilkoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z wieloma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
4,5Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z kilkoma drobnej wagi uwagami krytycznymi.
5,0Student potrafi sformułować zadanie optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych bez istotnych uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_U02Potrafi zastosować poznane algorytmy optrymalizacji do rozwiązywania prostych zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji obiektów oceanotechnicznych (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać algorytmu optymalizacji odpowiedniego do sformułowanego zadania lub dobiera jednak stosuje go z wiloma istotnymi błędami.
3,0Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania jednak stosuje go w praktyce z istotnymi błędami.
3,5Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania i stosuje go w praktyce z wieloma drobnymi błędami.
4,0Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania i stosuje go w praktyce z niewieloma drobnymi błędami.
4,5Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania i stosuje go w praktyce z niewieloma błędami.
5,0Student potrafi dobrać algorytm optymalizacji odpowiedni do sformułowanego zadania oraz potrafi zastosować go w praktyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_U03Potrafi poddać krytycznej ocenie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U14potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki z uwzględnieniem podejścia systemowego
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedyskutować krytycznie uzyskanych rezultatów optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych bez wielu istotnych krytycznych uwag prowadzącego zajęcia.
3,0Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych jednak z wieloma istotnymi uwagami krytycznymi.
3,5Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z niewielką liczbą mało znaczących uwag krytycznych oraz niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych jednak z dużą liczbą mało znaczących uwag krytycznych.
4,5Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z małą liczbą mało znaczących uwag krytycznych.
5,0Student potrafi przedyskutować krytycznie uzyskane rezultaty optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych bez znaczących uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_U04Potrafi określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U17potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
O_2A_U19potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
C-3Nabycie umiejętności rozwiązywania sformułowanych zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z wykorzystaniem poznanych metod optymalizacji.
Treści programoweT-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zadowalająco określić parametrów eksploatacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
3,0Potrafi zadowalająco z wieloma istotnymi błędami określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
3,5Potrafi poprawnie z wieloma istotnymi błędami określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
4,0Potrafi poprawnie z małą liczbą istotnych błędów określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
4,5Potrafi wnikliwie i z małą liczbą nie istotnych błędów określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
5,0Potrafi bardzo wnikliwie i bez istotnych błędów określić parametry eksploatacyjne konstrukcji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem wytrzymałościowych kryteriów oceny elementow konstrukcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_K01Posiada świadomość znaczenia formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-2Formułowanie przykładowych zadań optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji obiektów oceanotechnicznych (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wypowiedzieć nawet powierzchownych sądów o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student potrafi wypowiedzieć powierzchowne sądy o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak pobieżnie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie jednak z nieznaczną wnikliwością o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
4,5Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
5,0Student potrafi wypowiedzieć się obszernie i bardzo wnikliwie o znaczeniu formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-3_K02Wykazuje się samodzielnością w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
Treści programoweT-A-2Formułowanie przykładowych zadań optymalizacyji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych.
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-3Zastosowanie wybranych metod optymalizacji do rozwiązania sformułowanych zadań optymalizacji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie sformułować problemu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go bez wielu istotnych uwag krytycznychi.
3,0Student nie potrafi samodzielnie sformułować problemu optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go bez istotnych uwag krytycznychi.
3,5Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go jednak dużą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną lub dwoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną lub dwoma istotnymi uwagami krytycznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie sformułować problem optymalizacji konstrukcji obiektów oceanotechnicznych i rozwiązać go bez istotnych uwag krytycznych.