Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 1
Przedmiot Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej i algebry.
W-2Mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych.
C-2Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej.
C-3Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów.
C-4Wykształcenie umiejętności analizy procesów technologicznych pod kątem zagrożeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii.4
T-A-2Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków.7
T-A-3Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii.2
T-A-4Zaliczenie pisemne.2
15
wykłady
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.2
T-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.6
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.6
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.4
T-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.8
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-4_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń.
O_2A_W07, O_2A_W18T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-4_U01
Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony.
O_2A_U11, O_2A_U22T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-4_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
O_2A_K02, O_2A_K05T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-3, C-4T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-4_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-4_U01
Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-4_K01
Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  2. Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  3. Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
  4. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
  5. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, 2012
  6. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii.4
T-A-2Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków.7
T-A-3Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii.2
T-A-4Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.2
T-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.6
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.6
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.4
T-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.8
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-4_W01Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej.
C-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych.
C-3Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów.
Treści programoweT-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.
T-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-4_U01Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej.
Treści programoweT-A-3Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii.
T-A-2Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków.
T-A-1Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-4_K01Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych.
C-3Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów.
C-4Wykształcenie umiejętności analizy procesów technologicznych pod kątem zagrożeń.
Treści programoweT-W-5Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe.
T-W-4Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji.
T-W-2Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne.
T-W-3Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia.
T-W-1Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością.
T-W-6Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.