Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Oceanotechniczne systemy energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceanotechniczne systemy energetyczne
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,34zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,33zaliczenie
projektyP2 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika Maszyny cieplne Elektrotechnika
W-2Teoria procesów cieplnych
W-3Silniki i maszyny okrętowe
W-4Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie wiadomości z zakresu budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, pozwalających na podjęcie pracy na platformach wiertniczych, wydobywczych, przy obsłudze zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych.
C-2Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
C-3Podstawowe umiejętność eksploatacvji systemów energetycznych ( siłowni), obiektów oceanotechnicznych i pojazdów podwodnych typu ROV i AUV
C-4Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia, wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP w trakcie prowadzenia zajęć, sposoby oceny2
T-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego3
T-L-3Budowa kotła pomocniczego VX2
T-L-4Działanie i obsługa kotła pomocniczego VX w warunkach pracy symulacyjnej4
T-L-5Budowa i działanie systemu energetycznego pojazdu podwodnego typu ROV (System Monitoringu Głębinowego - pojazd KRAB)2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów2
15
projekty
T-P-1Przedstawienie wymagań dotyczących wykonywania projektów, tematyka projektów, sposoby oceny4
T-P-2Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania platformy wiertniczej operującej na Morzu Bałtyckim6
T-P-3Określenie mocy elektrycznej wymaganej dla funkcjonowania pojazdu podwodnego2
T-P-4Dobór wyposażenia opcjonalnego pojazdu3
15
wykłady
T-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Budowa systemów energetycznych platform wiertniczych - prąd stały. Budowa systemów energetycznych platform wiertniczych - prąd zmienny. Identyfikacja urządzeń wchodzących w skład systemów energetycznych platform - urządzenia zasilające. Budowa systemów wytwarzania energii elektrycznej - system paliwowy, system smarowy. Budowa systemów wytwarzania energii elektrycznej - system chlodzenia, system rozruchowy. Identyfikacja urządzeń wchodzących w skład systemów energetycznych platform - odbiorniki energii elektrycznej. Charakterystyka systemów wiertniczych. Systemy energetyczne zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV. Systemy energetyczne autonomicznych pojazdów podwodnych AUV. Eksploatacja systemów energetycznych platform. Eksploatacja systemów energetycznych zdalnie syerowanych pojazdów podwodnych.16
T-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-3Charakterystyka systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych.2
T-W-4Charakterystyka systemów energetycznych statków wiertniczych, zabezpieczenia i zaopatrzenia platform.2
T-W-5Charakterystyka systemów energetycznych zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV i AUV.2
T-W-6Charakterystyka systemów zasilania platform - prąd stały.2
T-W-7Charakterystyka systemów zailania platform - prąd zmienny.2
T-W-8Podsumowanie wiadomości dotyczących systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostępnych Instrukcji4
A-L-2Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidlowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-3Przeprowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych, pomiary, obsługa urządzeń13
A-L-4Archiwuzacja danych pomiarowych, opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu10
A-P-3Przedstawienie projektu - prezentacja3
A-P-4Zaliczenie projektu2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie prezentacji4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia1
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prowadzony w formie wykazywania problemów i wspólne dochodzenie do ich rozwiązywania. Wykorzystanie materiałów audiowizualnych w postaci filmów, slajdów oraz schematów rysowanych na tablicy.
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
M-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektowa
M-7Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W sklad oceny końcowej będą brane pod uwagę oceny cząstkowe: - ocena z kolokwium - ocena z aktywności na zajęciach - obecność na zajęciach - samodzielne rozwiązanie uzgodnionego obupólnie problemu i przedstawienie go na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdań z laboratoriów
S-5Ocena formująca: Zaliczenie ustne laboratoriów
S-6Ocena formująca: Ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-04_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W05, O_2A_W16, O_2A_W18T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-2, C-4T-W-7, T-W-2, T-W-6M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-04_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych
O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W16T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-3T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-04_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych
O_2A_U01, O_2A_U17, O_2A_U23T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1, C-3T-L-2, T-L-5, T-W-2M-3S-3, S-2
O_2A_D3-04_U02
Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
O_2A_U11, O_2A_U16T2A_U01, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-04_K01
Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych
O_2A_K03, O_2A_K05T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2M-4, M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-04_K02
Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_K01, O_2A_K03, O_2A_K08T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-3, C-4T-W-2, T-W-6M-4, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-04_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
O_2A_D3-04_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-04_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
O_2A_D3-04_U02
Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-04_K01
Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli
O_2A_D3-04_K02
Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A, Bocheński D,:, Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998, 1
  3. Michalski R, Siłownie Okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 1
  4. Michalski R, Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
  5. Graczyk T, Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcja i zastoosowania, Instytut Okrętowy Politechniki Szczecińskiej ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1
  6. Graczyk T, Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcja, zastosowanie, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1
  7. Rowiński L., Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo Prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
  8. Rowiński L, Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
  9. Mtejski M., Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach eksperymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1
  10. Matejski M, Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach ekspoerymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia, wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP w trakcie prowadzenia zajęć, sposoby oceny2
T-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego3
T-L-3Budowa kotła pomocniczego VX2
T-L-4Działanie i obsługa kotła pomocniczego VX w warunkach pracy symulacyjnej4
T-L-5Budowa i działanie systemu energetycznego pojazdu podwodnego typu ROV (System Monitoringu Głębinowego - pojazd KRAB)2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie wymagań dotyczących wykonywania projektów, tematyka projektów, sposoby oceny4
T-P-2Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania platformy wiertniczej operującej na Morzu Bałtyckim6
T-P-3Określenie mocy elektrycznej wymaganej dla funkcjonowania pojazdu podwodnego2
T-P-4Dobór wyposażenia opcjonalnego pojazdu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Budowa systemów energetycznych platform wiertniczych - prąd stały. Budowa systemów energetycznych platform wiertniczych - prąd zmienny. Identyfikacja urządzeń wchodzących w skład systemów energetycznych platform - urządzenia zasilające. Budowa systemów wytwarzania energii elektrycznej - system paliwowy, system smarowy. Budowa systemów wytwarzania energii elektrycznej - system chlodzenia, system rozruchowy. Identyfikacja urządzeń wchodzących w skład systemów energetycznych platform - odbiorniki energii elektrycznej. Charakterystyka systemów wiertniczych. Systemy energetyczne zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV. Systemy energetyczne autonomicznych pojazdów podwodnych AUV. Eksploatacja systemów energetycznych platform. Eksploatacja systemów energetycznych zdalnie syerowanych pojazdów podwodnych.16
T-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-3Charakterystyka systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych.2
T-W-4Charakterystyka systemów energetycznych statków wiertniczych, zabezpieczenia i zaopatrzenia platform.2
T-W-5Charakterystyka systemów energetycznych zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV i AUV.2
T-W-6Charakterystyka systemów zasilania platform - prąd stały.2
T-W-7Charakterystyka systemów zailania platform - prąd zmienny.2
T-W-8Podsumowanie wiadomości dotyczących systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostępnych Instrukcji4
A-L-2Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidlowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-3Przeprowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych, pomiary, obsługa urządzeń13
A-L-4Archiwuzacja danych pomiarowych, opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu10
A-P-3Przedstawienie projektu - prezentacja3
A-P-4Zaliczenie projektu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie prezentacji4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-04_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
C-4Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
Treści programoweT-W-7Charakterystyka systemów zailania platform - prąd zmienny.
T-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Charakterystyka systemów zasilania platform - prąd stały.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-04_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Podstawowe umiejętność eksploatacvji systemów energetycznych ( siłowni), obiektów oceanotechnicznych i pojazdów podwodnych typu ROV i AUV
Treści programoweT-W-3Charakterystyka systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych.
T-W-5Charakterystyka systemów energetycznych zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV i AUV.
T-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-04_U01Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U17potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiadomości z zakresu budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, pozwalających na podjęcie pracy na platformach wiertniczych, wydobywczych, przy obsłudze zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych.
C-3Podstawowe umiejętność eksploatacvji systemów energetycznych ( siłowni), obiektów oceanotechnicznych i pojazdów podwodnych typu ROV i AUV
Treści programoweT-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego
T-L-5Budowa i działanie systemu energetycznego pojazdu podwodnego typu ROV (System Monitoringu Głębinowego - pojazd KRAB)
T-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-04_U02Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Podstawowe umiejętność eksploatacvji systemów energetycznych ( siłowni), obiektów oceanotechnicznych i pojazdów podwodnych typu ROV i AUV
C-4Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
Treści programoweT-L-3Budowa kotła pomocniczego VX
T-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego
T-L-5Budowa i działanie systemu energetycznego pojazdu podwodnego typu ROV (System Monitoringu Głębinowego - pojazd KRAB)
T-W-4Charakterystyka systemów energetycznych statków wiertniczych, zabezpieczenia i zaopatrzenia platform.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-04_K01Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-3Charakterystyka systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych.
T-W-4Charakterystyka systemów energetycznych statków wiertniczych, zabezpieczenia i zaopatrzenia platform.
T-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-04_K02Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Podstawowe umiejętność eksploatacvji systemów energetycznych ( siłowni), obiektów oceanotechnicznych i pojazdów podwodnych typu ROV i AUV
C-4Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
Treści programoweT-W-2Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych.
T-W-6Charakterystyka systemów zasilania platform - prąd stały.
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli