Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 1
Przedmiot Bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).3
T-A-2Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).2
T-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.2
T-A-4Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją.2
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).2
T-A-7Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa.4
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.4
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.2
T-W-4Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń.5
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.5
T-W-6Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji.4
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.3
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.3
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-5_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
O_2A_W04, O_2A_W05, O_2A_W07, O_2A_W18T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-2, M-3, M-1S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-5_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole.
O_2A_U02, O_2A_U11, O_2A_U22, O_2A_U23T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1, C-2T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-5, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-5_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04, O_2A_K05T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-6M-5, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-5_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-5_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-5_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Legutko S., Eksploatacja maszyn, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
  2. Woropay M., Budzyński A., Migawa K., Podstawy badań eksploatacyjnych wybranych elementów maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2001
  3. Woropay M., Landowski B., Jaskulski Z., Wybrane problemy eksploatacji i zarządzania systemami technicznymi, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Będkowski L., Elementy diagnostyki technicznej, Wydawnistwo Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Warszawa, 1991
  2. Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2004
  3. Żółtowski B., Podstawy diagnostyki maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1996
  4. Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Normy i opracowania przedmiotowe, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa, 2011, www.eksploatacja.waw.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).3
T-A-2Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).2
T-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.2
T-A-4Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją.2
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).2
T-A-7Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa.4
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.4
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.2
T-W-4Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń.5
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.5
T-W-6Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji.4
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.3
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.3
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-5_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
Treści programoweT-W-4Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń.
T-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.
T-W-6Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa.
T-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-5_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
Treści programoweT-W-5Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń.
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).
T-A-4Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją.
T-A-2Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-5_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
Treści programoweT-W-2Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty.
T-W-8Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
T-W-3Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń.
T-W-7Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-A-1Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych).
T-A-5Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych.
T-A-3Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji.
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny