Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrostatyka, stateczność i niezatapialność statków; Konstrukcja i mechanika statków i obiektów oceanotechnicznych; Teoria projektowania statków i obiektów oceanotechnicznych; Przestrzenne projektowanie statków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu statku lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba statku.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego wykonania projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności oceanotechnicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie tematyki i wyników pracy przejściowej4
T-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.25
T-P-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie zadania projektowego z wybranego zakresu34
A-P-3Konsultacje do projektu6
A-P-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej30
A-P-5Zaliczenie przedmiotu1
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: metoda projektów
M-2Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-11_W01
Student poszerzy wiedzę w zakresie: projektowania koncepcyjnego i /lub projektowania konstrukcji wybranego statku morskiego oraz i/lub wykonania projektu technologicznego wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM
O_1A_W01, O_1A_W03, O_1A_W08, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W20, O_1A_W21, O_1A_W22, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W19T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-P-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu statku i/lub projekt elementów konstrukcyjnych kadłuba statku z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania części kadłuba statku wraz z jego dokumentacją.
O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U11, O_1A_U05, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U13, O_1A_U14, O_1A_U15, O_1A_U12T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-11_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K08, O_1A_K01, O_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3, C-4T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-11_W01
Student poszerzy wiedzę w zakresie: projektowania koncepcyjnego i /lub projektowania konstrukcji wybranego statku morskiego oraz i/lub wykonania projektu technologicznego wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM
2,0Student nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów z zakresu wybranego obszaru zagadnień tj. projektowego lub konstrukcyjnego lub technologicznego w oceanotechnice i nie przygotował prezentacji i pracy zaliczeniowej.
3,0Student posiada elementarną wiedzę do zrealizowania pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową i prezentację, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na dobrym poziomie pracę projektową i prezentację, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
4,5Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na wysokim poziomie pracę projektową i poprawnie przedstawił prezentację multimedialną, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na bardzo wysokim poziomie pracę projektową i bez zastrzeżeń przedstawił prezentację multimedialną oraz aktywnie brał udział w dyskusjach podczas prezentacji kolegów. Zastosowane metody lub rozwiązania wykraczają poza zakres wiedzy przekazywanej w toku studiów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu statku i/lub projekt elementów konstrukcyjnych kadłuba statku z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania części kadłuba statku wraz z jego dokumentacją.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia.
3,0Student ma postawowe umiejętności z niewielkimi brakami w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,0Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu, skutecznie je zastosować, a nawet modyfikowac.
5,0Student w pracy wykorzystał optymalne metody, oryginalne pomysły, wykraczające poza określony zakres jego pracy -wykorzystując dodatkowe źródła literaturowe Przedstawiony opis pracy nie budzi zastrzeżeń formalnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-11_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.

Literatura podstawowa

  1. Międzynarodowe konwencje morskie
  2. Significant ships, czasopismo branżowe, roczniki
  3. Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie tematyki i wyników pracy przejściowej4
T-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.25
T-P-3Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie zadania projektowego z wybranego zakresu34
A-P-3Konsultacje do projektu6
A-P-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej30
A-P-5Zaliczenie przedmiotu1
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-11_W01Student poszerzy wiedzę w zakresie: projektowania koncepcyjnego i /lub projektowania konstrukcji wybranego statku morskiego oraz i/lub wykonania projektu technologicznego wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W01zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
O_1A_W03zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
O_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu statku lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba statku.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego wykonania projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
M-2Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów z zakresu wybranego obszaru zagadnień tj. projektowego lub konstrukcyjnego lub technologicznego w oceanotechnice i nie przygotował prezentacji i pracy zaliczeniowej.
3,0Student posiada elementarną wiedzę do zrealizowania pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował pracę projektową i prezentację, ale z wieloma zastrzeżeniemi.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na dobrym poziomie pracę projektową i prezentację, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
4,5Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na wysokim poziomie pracę projektową i poprawnie przedstawił prezentację multimedialną, wykorzystując do tego odpowiednie metody i narzędzia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w celu realizacji pracy przejściowej w wybranym obszarze zagadnień tj: projektowym lub konstrukcyjnym lub technologicznnym w oceanotechnice; przygotował na bardzo wysokim poziomie pracę projektową i bez zastrzeżeń przedstawił prezentację multimedialną oraz aktywnie brał udział w dyskusjach podczas prezentacji kolegów. Zastosowane metody lub rozwiązania wykraczają poza zakres wiedzy przekazywanej w toku studiów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzic obliczenia projektowe i/lub konstrukcyjne sprawdzajac zgodnośc z obowiązującymi przepisami i normami oraz wykonywać projekt koncepcyjny wybranego typu statku i/lub projekt elementów konstrukcyjnych kadłuba statku z jego analizą wytrzymałościową, i lub opracowac technologię wytwarzania części kadłuba statku wraz z jego dokumentacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U14potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
O_1A_U15potrafi pracować w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram pracy zespołu i dopilnować jego realizacji
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego wybranego typu statku lub przeprowadzenie analiz hydrodynamicznych i/lub umiejętność projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych różnych typów statków w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i/lub umiejętność opracowania technologii wytwarzania części kadłuba statku.
C-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia.
3,0Student ma postawowe umiejętności z niewielkimi brakami w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
3,5Student ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia.
4,0Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować.
4,5Student ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem w zakresie realizowanego efektu kształcenia. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu, skutecznie je zastosować, a nawet modyfikowac.
5,0Student w pracy wykorzystał optymalne metody, oryginalne pomysły, wykraczające poza określony zakres jego pracy -wykorzystując dodatkowe źródła literaturowe Przedstawiony opis pracy nie budzi zastrzeżeń formalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-11_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę dokształcania się, potrafi wykorzystac zdobytą wiedzę w praktyce, ma świadomość odpowiedzialności za własną pracę i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka związanego z projektowaniem i eksploatacją jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
O_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w trakcie realizowanych studiów
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności oceanotechnicznej
Treści programoweT-P-2Projekt koncepcyjny określonego statku w następującym zakresie: zebranie i analiza informacji o istniejących statkach podobnych, obliczania projektowe wyporności i wymiarów głównych statków,wstępny projekt kształtu kadłuba, obliczenie masy statku, obliczenie oporów i mocy napędu, uproszczony projekt rozplanowania przestrzennego statku, wstępne sprawdzenie pojemności statku, sprawdzenie stateczności poprzecznej i wzdłużnego zrównoważenia statku lub Projekt konstrukcji wybranego statku morskiego w następującym zakresie: dobór materiału konstrukcyjnego), określenie układu wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych, dobór odstępu wręgowego i odstępu elementów zładu, przestrzenne rozplanowanie wiązań w poszczególnych rejonach konstrukcyjnych), zwymiarowanie wiązań zewnętrznych i wewnętrznych poszczególnych rejonów konstrukcyjnych, dobranie wymiarów węzłówek, dobranie wielkości spoin, obliczenie wartości wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych przekroju poprzecznego kadłuba, określenie przybliżonej krzywej rozkładu masy konstrukcji kadłuba statku, obliczenie sił tnących i momentów gnących działających na kadłub w jednym stanie załadowania, analiza wytrzy-małości wiązań kadłuba pod obciążeniem wzdłużnym, rysunek konstrukcji właściwy dla projektu klasyfikacyjnego, analiza otrzymanych wyników, opis techniczny konstrukcji lub Projekt technologii wybranej sekcji kadłuba z zastosowaniem programów CAD/CAM w zakresie: identyfikacji parametrów geometrycznych, materiałowych sekcji, identyfikacji stosowanych technologii budowy dla określo-nego typu sekcji, identyfikacji warunków technicznych miejsca budowy, opracowanie technologii wytwarzania dla wybranej sekcji kadłuba statku, określenie pracochłonności, materiałochłonności, opracowanie harmonogramu budowy sekcji.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie zrealizowanej pracy (zwykle projektu) z wybranego obszaru zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością.