Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia budowy kadłubów okrętowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia budowy kadłubów okrętowych
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,33zaliczenie
projektyP6 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1materiałoznawstwo, mechanika ogólna, konstrukcja okrętów, podst. konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zagadnień technologii budowy kadłubów okrętowych w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy kadłuba.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów kadłubowych. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.15
15
projekty
T-P-1Projektowanie technologii wybranych części kadłuba statku.15
15
wykłady
T-W-1Rozwój struktury obiektów oceanotechnicznych i jej wpływ na proces budowy. Technologiczność konstrukcji, klasyfikacja konstrukcyjno-technologiczna jednostek montażowych. Podstawowe metody budowy statków i obiektów oceanotechnicznych. Proces technologiczny. Struktura wydziałów kadłubowych w stoczni. Projektowanie. Magazynowanie, obróbka materiałów, prefabrykacja, montaż kadłuba. Wodowanie. Wymagania i warunki montażowe - bazy wymiarowe i montażowe. Prefabrykacja i integracja prac wyposażeniowych i kadłubowych w procesie budowy. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu statków i obiektów oceanotechnicznych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna.10
25
projekty
A-P-1Praca pod kierunkiem wykładowcy.15
A-P-2Praca własna.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium. na podstawie oceny wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-09_W01
Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy kadłubów okrętowych.
O_1A_W11, O_1A_W19T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-09_U02
Ma umiejętności w zakresie różnych technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy kadłubów okrętowych.
O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10, O_1A_U13T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-09_K01
Ma kompetencje w odniesieniu do technologii budowy kadłubów okrętowych.
O_1A_K02, O_1A_K04, O_1A_K05, O_1A_K08, O_1A_K06, O_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-09_W01
Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy kadłubów okrętowych.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-09_U02
Ma umiejętności w zakresie różnych technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy kadłubów okrętowych.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowych problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-09_K01
Ma kompetencje w odniesieniu do technologii budowy kadłubów okrętowych.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Doerffer J.W., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
  2. Doerffer J.W., Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1963
  3. Doerffer J. W., Technologia remontu kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1966
  4. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II
  5. Storch R.L., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, USA, 1995, 2
  6. Szarejko J., Poradnik ślusarza okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
  7. Szarejko J., Rusztowania robocze w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  8. Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Marine Log., 2012
  2. Ocean News and Technology, 2012
  3. Ocean Systems, 2012
  4. Offshore, 2012
  5. Offshore Engineer, 2012
  6. Sea Technology, 2012
  7. Wiebeck E., Technologie des Schiffskorperbaus, Technik, Berlin, 1980
  8. Praca zbiorowa, Modulnaja postrojka sudow, Sudostrojenije, Leningrad, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów kadłubowych. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie technologii wybranych części kadłuba statku.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój struktury obiektów oceanotechnicznych i jej wpływ na proces budowy. Technologiczność konstrukcji, klasyfikacja konstrukcyjno-technologiczna jednostek montażowych. Podstawowe metody budowy statków i obiektów oceanotechnicznych. Proces technologiczny. Struktura wydziałów kadłubowych w stoczni. Projektowanie. Magazynowanie, obróbka materiałów, prefabrykacja, montaż kadłuba. Wodowanie. Wymagania i warunki montażowe - bazy wymiarowe i montażowe. Prefabrykacja i integracja prac wyposażeniowych i kadłubowych w procesie budowy. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu statków i obiektów oceanotechnicznych.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca pod kierunkiem wykładowcy.15
A-P-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-09_W01Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy kadłubów okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii budowy kadłubów okrętowych w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy kadłuba.
Treści programoweT-W-1Rozwój struktury obiektów oceanotechnicznych i jej wpływ na proces budowy. Technologiczność konstrukcji, klasyfikacja konstrukcyjno-technologiczna jednostek montażowych. Podstawowe metody budowy statków i obiektów oceanotechnicznych. Proces technologiczny. Struktura wydziałów kadłubowych w stoczni. Projektowanie. Magazynowanie, obróbka materiałów, prefabrykacja, montaż kadłuba. Wodowanie. Wymagania i warunki montażowe - bazy wymiarowe i montażowe. Prefabrykacja i integracja prac wyposażeniowych i kadłubowych w procesie budowy. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu statków i obiektów oceanotechnicznych.
T-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów kadłubowych. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.
T-P-1Projektowanie technologii wybranych części kadłuba statku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium. na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-09_U02Ma umiejętności w zakresie różnych technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy kadłubów okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii budowy kadłubów okrętowych w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy kadłuba.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium. na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów.
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowych problemy.
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności.
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-09_K01Ma kompetencje w odniesieniu do technologii budowy kadłubów okrętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
O_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć oceanotechniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii budowy kadłubów okrętowych w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy kadłuba.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie zaliczenia pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium. na podstawie oceny wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
3,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
4,5Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.
5,0Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu.