Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Technika głębinowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika głębinowa | ||
Specjalność | Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | materiałoznawstwo, mechanika ogólna, konstrukcja okrętów, podst. konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zagadnień techniki głebinowej w zakresie omawianym w programie wykładów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastosowanie różnorodnych technik do wybranych zagadnień eksploracji oceanu. Analiza prac pdowodnych z uwzględnieniem zastosowania urządzeń zdalnie sterowanych. Współpraca nurków i pojazdów głębinowych. Laboratoryjne pokazy technologii podwodnych. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie technologii prac podwodnych. Projektowanie technologii budowy obiektów przemysłu offshore. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka morza. Zasoby oceanu. Techniki eksploracji oceanu z powierzchni i techniki głębinowe. Kryteria technologiczne i eksploatacyjne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. Systemy wydobywcze minerałów i surowców energetycznych. Technologia prac podwodnych – prace wspomagające przy posadawianiu konstrukcji oceanotechnicznych, układanie rurociągów i kabli energetycznych, prace naprawcze konstrukcji i instalacji podwodnych. Zastosowanie pojazdów głębinowych. Techniki nurkowania. Urządzenia i narzędzia nurkowe. Głębinowe środki ratunkowe. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Praca własna studenta. | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Praca własna studenta. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Metody praktyczne: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła. |
S-2 | Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium. na podstawie oceny wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D3-02_W01 Ma wiedzę w zakresie techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore. | O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W21, O_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D3-02_U01 Ma umiejętności dotycząe techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore. | O_1A_U06, O_1A_U07 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | — | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D3-02_K01 Ma kompetencje dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore. | O_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D3-02_W01 Ma wiedzę w zakresie techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore. | 2,0 | Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D3-02_U01 Ma umiejętności dotycząe techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D3-02_K01 Ma kompetencje dotyczące techniki głębinowej w odniesieniu do obszarów offshore. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
3,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
4,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i pewną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną i dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. | |
5,0 | Student ma wyraźną świadomość odpowiedzialności za pracę własną, dużą gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, zdolność do przewodzenia zespołowi, a także ponoszenia odpowiedzialności w zakresie przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
- Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
- Gerwick B. C., Construction of Marine and Offshore Structures, CRC Press LLC, NY, 2000
- Graczyk T., Zagadnienia projektowania na przykładzie bezzałogowych pojazdów głębinowych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2008, I, Rozprawy, nr 421
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II
- Guo B. i inni, Offshore pipelines, Elsevier, Londyn, 2005
- Last G., Williams P., An Introduction to ROV Operations, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 1995
- Magda W., Rurociągi podmorskie. Zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004
- Matejski M., Metoda opracowania i weryfikacji modelu ruchu bezzałogowego pojazdu podwodnego w płaszczyźnie pionowej w ograniczonych warunkach eksperymentalnych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2006, rozprawa doktorska, promotor prof. dr hab. inż. Andrzej Piegat Wydział Techniki Morskiej, PS
- Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy stalowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
- Mazurkiewicz B., Stałe pełnomorskie platformy żelbetowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
- Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Fundacja Odysseum, 2006
- Miller J.W., Koblick I.G., Living and Working in the Sea, Five Corners Publications, Ltd., Plymouth, 1995
- Morgan N., Marine Technology Reference Book, Butterworths and Co., Londyn, 1990
- Offshore Drilling& Production Concepts off the World, Oilfield Publications Limited, Wielka Brytania/USA, 2003, V
- Rowiński L., Pojazdy głębinowe. Budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo Prywatne WiB, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- Marine Log., 2012
- Ocean News and Technology, 2012
- Ocean Systems, 2012
- Offshore, 2012
- Offshore Engineer, 2012
- Sea Technology, 2012