Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Silniki okrętowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki okrętowe | ||
Specjalność | Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych. | 6 |
T-A-2 | Obliczanie punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową. | 6 |
T-A-3 | Obliczanie mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego. | 4 |
T-A-4 | Obliczanie obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego. | 4 |
T-A-5 | Obliczanie instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego. | 4 |
T-A-6 | Opracowanie schematów instalacji smarowania i chłodzenia silnika okrętowego. | 4 |
T-A-7 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i podział okrętowych silników spalinowych. | 2 |
T-W-2 | Problematyka stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych. | 2 |
T-W-3 | Problematyka eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych. | 2 |
T-W-4 | Pola obciążeń silników okrętowych (charakterystyki śrubowe, charakterystyki prędkościowe). | 3 |
T-W-5 | Ustalone i nieustalone warunki pracy silników okrętowych. | 2 |
T-W-6 | Szczególne stany eksploatacyjne silników okrętowych. | 2 |
T-W-7 | Obciążenia mechaniczne i cieplne głównych elementów silnika. Właściwości pracy instalacji smarowania i chłodzenia silników okrętowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie prac kontrolnych. | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 3 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów. |
M-3 | Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-14_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników. | O_1A_W08, O_1A_W16, O_1A_W14 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-14_U01 Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników. | O_1A_U03, O_1A_U09, O_1A_U12 | T1A_U05, T1A_U10, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6 | M-2, M-1, M-4, M-5 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D2-14_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie aspekty systemowe i pozatechniczne związane z eksploatacją silników okrętowych, a także konieczność samokształcenia się w celu poznawania nowych technik i technologii związanych z budową i projektowaniem silników okrętowych. | O_1A_K02, O_1A_K08, O_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-14_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące problematyki stosowania paliw ciężkich w aspekcie budowy i eksploatacji silników okrętowych, problematyki eksploatacji okrętowych silników dwupaliwowych, ustalania pól obciążeń silników okrętowych, charakterystyki ustalonych i nieustalonych warunków pracy oraz szczególnych stanów eksploatacyjnych, jak również obciążeń mechanicznych i cieplnych głównych elementów tych silników. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-14_U01 Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń obiegów teoretycznych i porównawczych okrętowych silników spalinowych, obliczeń punktów współpracy silnika okrętowego ze śrubą napędową, obliczeń mocy, zużycia paliwa umownego i rzeczywistego w różnych warunkach eksploatacji silnika okrętowego, obliczeń obciążeń mechanicznych i cieplnych silnika okrętowego oraz instalacji smarowania i chłodzenia tych silników. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D2-14_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie aspekty systemowe i pozatechniczne związane z eksploatacją silników okrętowych, a także konieczność samokształcenia się w celu poznawania nowych technik i technologii związanych z budową i projektowaniem silników okrętowych. | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz konieczności dalszego kształcenia się |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz konieczności dalszego kształcenia się | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego kształcenia się; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
- Piotrowski I., Witkowski K., Eksploatacja okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2005
- Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
- Szcześniak J., Stępniak A., Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Szczecin, 2001
- Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
- Włodarski J. K., Stany eksploatacyjne okrętowych silników spalinowych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2001
- Włodarski J. K., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe: podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl