Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Okrętowa metrologia energetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Okrętowa metrologia energetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z metrologii, termodynamiki i podstaw konstrukcji maszyn. |
W-2 | Wiadomości z siłowni okrętowych oraz z silników i układów napędowych w oceanotechnice. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pomiary temperatur, określanie wpływu temperatury na parametry eksploatacyjne maszyn. | 2 |
T-A-2 | Pomiary ciśnień, analiza wykresów indykatorowych maszyn cieplnych. | 3 |
T-A-3 | Modelowanie procesów wymiany ciepła, wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła. | 4 |
T-A-4 | Wyznaczenie bilansu energetycznego maszyn i urządzeń. | 2 |
T-A-5 | Wyznaczanie stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, takich jak spaliny silników cieplnych. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody i techniki pomiarowe stosowane podczas budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-2 | Metody pomiaru temperatur. | 2 |
T-W-3 | Metody pomiaru ciśnień. Indykacja maszyn tłokowych. | 3 |
T-W-4 | Metody pomiaru natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów. | 2 |
T-W-5 | Badania i modelowanie procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła. | 3 |
T-W-6 | Metody pomiaru gęstości strumienia ciepła. | 2 |
T-W-7 | Metody badań przewodnictwa cieplnego materiałów. | 2 |
T-W-8 | Bilans energetyczny maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-9 | Ciepło spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych. | 2 |
T-W-10 | Metody pomiaru intensywności wydzielania ciepła i natężenia strumienia ciepła. | 2 |
T-W-11 | Metody pomiarów stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych. | 2 |
T-W-12 | Metody i systemy pomiarowe stosowane w diagnostyce maszyn okrętowych. | 2 |
T-W-13 | Przepisy dotyczące sposobów prowadzenia pomiarów energetycznych. | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prac kontrolnych. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
M-3 | Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-2_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn. | O_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-13, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-2_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych. | O_1A_U06, O_1A_U07 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1 | M-5, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie konieczność prowadzenia obserwacji i analizy parametrów pracy maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji. | O_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-2_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-2_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie konieczność prowadzenia obserwacji i analizy parametrów pracy maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać jej oceny | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Piotrowki J., Kostyrko K., Wzorcowanie aparatury pomiarowej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000
- Praca pod red. Fodemski T. R., Pomiary cieplne - część 1 i 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
- Wiśniewski S., Wymiana ciepła, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl