Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Historia okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z historii powszechnej na poziomie podstawowym i średnim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
C-2Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie"

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy44
T-W-2Zaliczenie przedmiotu1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A02_W02
ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki.
C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_A02_U04
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu"
C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A02_W02
ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim wraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,0"Student był mało aktywny na zajaeciach i posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
3,5Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,0"Student był średnio aktywny na zajęciach oraz dobrą podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
4,5"Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i zeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
5,0Student był bardzo aktywny na zajęciach, przygotował własne ciekawe informacje z zakresu przedmiotu oraz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_A02_U04
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu"
2,0"Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
3,0"Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
3,5"Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
4,0"Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
4,5"Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
5,0"Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"

Literatura podstawowa

  1. Labuda G., Dzieje Szczecina Tom I-IV, Wydawnictwo Poznańskie, 1963-1990, 1990, 1. Labuda G. Dzieje Szczecina, Tom I-IV, 1963-1990
  2. Wulle A.A., Der Stettiner Vulcan, Koehler Herford, 1989, wyd.1
  3. Stoczni Szczecińska SA, Stoczni Szczecińska SA, Studio 69, Szczecin, 1998, Wyd.1
  4. Kosiarz E., Bitwy Morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974, Wyd.1
  5. Kosiarz E., Bitwy Morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974, Wyd.1

Literatura dodatkowa

  1. Pohl K., Kontenerowce, Zapol, Szczecin, 2009, Wyd.1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy44
T-W-2Zaliczenie przedmiotu1
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A02_W02ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
C-2Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie"
Treści programoweT-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy
T-W-2Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim wraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,0"Student był mało aktywny na zajaeciach i posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
3,5Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,0"Student był średnio aktywny na zajęciach oraz dobrą podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
4,5"Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i zeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
5,0Student był bardzo aktywny na zajęciach, przygotował własne ciekawe informacje z zakresu przedmiotu oraz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_A02_U04Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu"
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
C-2Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie"
Treści programoweT-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy
T-W-2Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0"Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
3,0"Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
3,5"Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
4,0"Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
4,5"Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"
5,0"Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu"